Auteur Topic: Sirene via autoradio  (gelezen 6167 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Sirene via autoradio
« Gepost op: maandag 05 januari 2009 - 23:11:11 »
Van Tweakers.net

Citaat
'Proef met sirene via autoradio geslaagd'

Een experiment waarbij hulpdiensten via een zender autoradio's kunnen beïnvloeden, is tot een succes bestempeld. De start van een grootschalige landelijke proef om de radio als sirene te laten werken, zou slechts een kwestie van tijd zijn.

Het experiment werd de afgelopen maanden uitgevoerd door de brandweer van Utrecht en de ambulancediensten in Drenthe. De voertuigen van de hulpdiensten werden hiertoe uitgerust met de zogeheten Flister, een fm-zendkastje van het bedrijf Dutch Rescue Holding. Dat onderbreekt in een straal van driehonderd meter zowel autoradio als cd-speler, mits de bestuurder de traffic-announcementdienst heeft ingeschakeld. Het waarschuwt de automobilist dan via een meertonig geluidssignaal en een melding op de radiodisplay. De hulpdiensten willen de technologie inzetten omdat autoradio's vaak hard staan en auto's in toenemende mate geluidswerend zijn. Bovendien worden de wegen steeds drukker. Daardoor moeten de hulpvoertuigen vaak onnodig afremmen en wordt het lastiger om tijdig op de plaats van bestemming te arriveren.

Ben van Duyvenvoorde, woordvoerder van de stuurgroep die de medio augustus 2008 gestarte proef evalueert, stelt in het AD dat de Flister een prima middel blijkt te zijn om auto's aan de kant te laten gaan. Volgens de zegsman zal een grootschalig landelijk experiment, waarbij honderden wagens van de brandweer, ambulance en politie met de kastjes worden uitgerust, niet lang op zich laten wachten. Minister van Verkeer Eurlings verklaarde eerder een landelijke proef te willen indien het zojuist afgesloten kleinschalige experiment slaagde, maar zijn ministerie en dat van Binnenlandse Zaken willen niet op de zaak vooruitlopen en de uitkomsten van de proef eerst bestuderen.

Volgens Van Duyvenvoorde zou een grootschalige proef erg nuttig zijn, niet alleen om de tijdswinst voor de hulpdiensten goed in kaart te brengen, maar ook om te kijken welke eventuele ongewenste effecten optreden bij het gebruik van de Flister-technologie. Voor mensen die via de ether naar de radio luisteren en in de buurt van een ziekenhuis wonen, zou het luisterplezier bijvoorbeeld vaak wreed kunnen worden onderbroken. Dutch Rescue Holding onderhandelt overigens ook met Belgische, Zweedse en Canadese hulpdiensten over het gebruik van zijn technologie.

Ik hoop dat ze dit niet snel gaan invoeren hier. 300 m is nodeloos ver, het effect zal snel weg zijn als men opmerkt dat het betreffende voertuig zelfs niet in zicht is, laat staan op dezelfde weg. Ik woon op minder dan 300 m van een ziekenhuis en er is altijd behoorlijk wat prioritair verkeer aan het station hier, op een normale manier radio luisteren is er dan niet meer bij. Bovendien lijkt het me illegaal om oneigenlijk gebruik te maken van de radiofrequenties.

Er moet inderdaad iets gedaan worden aan het negeren van prioritaire voertuigen, maar dit middel lijkt me niet het ideale. Laten we eerder de autoradio's die te luid staan sterk aanpakken. Men zegt al jaren dat men hiertegen optreedt, ik zie echter maar weinig resultaat in de praktijk (tja, die kunnen niet 'geflitst' worden door een nestkastje). Bovendien zou het oneigenlijk gebruik van het prioritair rijden moeten teruggedrongen worden. Hierdoor zullen de mensen terug gaan inzien dat prioritair rijden echt noodzakelijk is en niet voor één of andere drogreden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Sirene via autoradio
« Reactie #1 Gepost op: maandag 05 januari 2009 - 23:19:28 »
Citaat
mits de bestuurder de traffic-announcementdienst heeft ingeschakeld
Dus louter de radio onderbreken doet het niet?
Bedoel maar het komt enkel over de Ti functie de autoradio binnen?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 06 januari 2009 - 00:05:59 »
Daar lijkt het op, maar die staat bij mij eigenlijk altijd ingeschakeld.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 06 januari 2009 - 03:17:03 »
Je kan toch zeker een radio nemen/gebruiken die niet zo'n functie bevat?
Dan zet ik liever selectief en kortdurend die functie aan wanneer ik even files wil pijlen om het daarna weer snel uit te schakelen.
Ik moet nu al mijn handen tegen mijn oren houden wanneer ik als fietser of voetganger word geterroriseerd door die chauffeurs, ik moet er niet aan denken dat dat ook nog eens gebeurt tijdens het rijden. Ik vind mijn gehoor belangrijker, in de spiegels zie je ook wel dat er een ambulance of brandweerwagen aankomt.

Citaat
Bovendien zou het oneigenlijk gebruik van het prioritair rijden moeten teruggedrongen worden. Hierdoor zullen de mensen terug gaan inzien dat prioritair rijden echt noodzakelijk is en niet voor één of andere drogreden.
Inderdaad, zie met welke frequentie die ambulances hier met sirene rijden. Ik geloof er helemaal niets van dat voor al deze ritjes prioritair rijden noodzakelijk is. Wooter heeft al eens uitgelegd volgens wel systeem dit gebeurt (alle oproepen die binnen komen bij 100 of zoiets) maar dat topic is op een voormalig forum verwijderd.
Als kind was ik blij wanneer er een sirene was omdat het iets was wat ik normaal nooit zag, nu erger ik me er vooral aan omdat je practische niet een paar uur buiten kan zijn zonder weer die rotsirene met een veel te groot aantal decibel te horen. Beschadig mijn gehoor alsjeblieft niet omdat een deel van de mensen zo zot is om dat al bij zichzelf te doen. >:(
Ik wil nog veel van muziek kunnen genieten, ook wanneer ik ouder ben.

wooter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 06 januari 2009 - 08:13:47 »
BBB, het klopt inderdaad dat naderhand blijkt dat vele oproepen niet levensbedreigend zijn.  Maar laten we aub niet als burger elk prioritair voertuig met sirene en zwaailichten in de aanslag in vraag stellen...

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 06 januari 2009 - 12:11:29 »
BBB, het klopt inderdaad dat naderhand blijkt dat vele oproepen niet levensbedreigend zijn.  Maar laten we aub niet als burger elk prioritair voertuig met sirene en zwaailichten in de aanslag in vraag stellen...
als het om een ziekenwagen gaat mag dat niet, maar wel als het gaat om politie die frietjes haalt ???
eens het duidelijk is dat enkel de voertuigen die echt prioritair moeten rijden, dat ook doen, dan zal er veel  meer begrip zijn van de gewone burger

Citaat
Daardoor moeten de hulpvoertuigen vaak onnodig afremmen

prioritair rijden geeft u geen recht om gevaarlijk te rijden
als het nodig is moet ook een prioritair voertuig vertragen of stoppen
dat werd mij toch geleerd toen ik leerde prioritair rijden (maar dat was met een vrachtwagen, en niet met een bestelwagentje)

niet vergeten dat door de nieuwe infrastructuur, het soms onmogelijk is om de baan vrij te maken om een prioritair voertuig door te laten

better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 06 januari 2009 - 13:11:59 »
Ik zal een ambulance-wagen altijd doorlaten omdat ik niet het risico wil nemen dat het echt zeer dringend blijkt te zijn en dat kleine beetje verschil in reistijd het verschil maakt, hoe storend ik het storend ik het ook vind dat er zo veel 'vals-positieven' zijn.
Ook ik ben overigens wel eerder geneigd om opzij te gaan voor een ambulance of een brandweerwagen dan een politiewagen.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 06 januari 2009 - 13:24:06 »
Verkeersinfo of TI of TP of .. kan men afzonderlijk in volume regelen... (bij de mijne toch) ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 06 januari 2009 - 13:30:54 »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 06 januari 2009 - 19:27:08 »
Ik stond daarstraks op de N10 aan te schuiven, ook het tegenovergestelde verkeer stond aan te schuiven en toch waren de 2 mugs er in no time voorbij.
De Mugs draaide de N10 op en direct iedereen in de berm, mugs tegen 50-60 er tussendoor.
Ik moet wel zeggen dat deze wel duidelijke sirenes hadden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 06 januari 2009 - 20:41:27 »
Je kan toch zeker een radio nemen/gebruiken die niet zo'n functie bevat?
Dan zet ik liever selectief en kortdurend die functie aan wanneer ik even files wil pijlen om het daarna weer snel uit te schakelen.
Ik moet nu al mijn handen tegen mijn oren houden wanneer ik als fietser of voetganger word geterroriseerd door die chauffeurs, ik moet er niet aan denken dat dat ook nog eens gebeurt tijdens het rijden. Ik vind mijn gehoor belangrijker, in de spiegels zie je ook wel dat er een ambulance of brandweerwagen aankomt.

Je moet al een duur model hebben dat de berichten van de laatste x-minuten onthoudt, anders is het wachten tot er een uitzending komt. Het even inschakelen is dus geen optie. Het gebruik voor de sirene is en blijft oneigenlijk gebruik van deze functie. Ik ben iemand die zeer veel in de spit rijdt en dan kan een dergelijke functie je veel minuten besparen. Ik wil dat niet afzetten omdat iemand hier een andere functie aan kleeft.
Men moet de mensen aanpakken die de muziek te hard zetten, niet mensen die de radio op een correcte manier gebruiken.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 06 januari 2009 - 22:43:58 »
Citaat van: JC
Bovendien zou het oneigenlijk gebruik van het prioritair rijden moeten teruggedrongen worden.

Inderdaad. Het oneigenlijk gebruik van het prioritair rijden brengt mensenlevens in gevaar, omdat het er een aantal bestuurders toe aanzet om ook het noodzakelijke prioritaire rijden in twijfel te trekken.

De verantwoordelijken voor het oneigenlijk prioritair rijden zouden daarom zwaar moeten gestraft worden. Nu eens zijn dat organisaties die van deze kwaal een systeem maken, dan weer de bestuurders van de betrokken voertuige.

Citaat van: BBB
Ook ik ben overigens wel eerder geneigd om opzij te gaan voor een ambulance of een brandweerwagen dan een politiewagen.

Het is wel zo dat het tot één van de talrijke wantoestanden bij de Belgische Politie erin bestaat om misbruik te maken van het prioritair rijden. Maar ook bij het prioritair rijden van politievoertuigen kunnen seconden levensbeslissend zijn. Ik verleen daarom liever 100 keren doorgang aan politiebeambten die prioritair ijden om frietjes te gaan halen, dan er ook maar één keer de oorzaak van te zijn dat iemand ook maar enkele seconden langer dan onvermijdelijk agressie moet ondergaan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 06 januari 2009 - 23:04:47 »
niet vergeten dat door de nieuwe infrastructuur, het soms onmogelijk is om de baan vrij te maken om een prioritair voertuig door te laten
zo zijn er voorbeelden genoeg
Eén van de eerste hier in de streek is de Boudewijnlaan in Aalst

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 00:08:37 »
zo zijn er voorbeelden genoeg
Eén van de eerste hier in de streek is de Boudewijnlaan in Aalst
en de nieuw aangelegde ring in brugge
was tot vorig jaar een 2*2 en nu is het een ???????
met overal verhoogde bermen, waar bij het minste niemand meer doorkan
zelfs moest je willen, dan kan je niet aan de kant voor een prioritair voertuig
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 03:33:20 »
Die TP of TI of whatever staat bij mij altijd uit.
Heb ik beginnen doen uiteindelijk omdat ik de talrijke nadelen ervan meer dan beu was.
Ten eerste rij ik regelmatig met verschillende voertuigen en kan je inderdaad het volume apart regelen. Ofwel staat het snoeihard waardoor je je een bult schrikt ofwel veel te stil waardoor je het dan toch niet hoort.
Ten tweede heeft de omroeper het meestal reeds gezegd of zegt het kort erna waardoor je toch niks nieuws hoort.
Ten derde word het programma verstoord waar je net naar iets aan het luisteren was.
Ten vierde interesseert het me niet om om de haverklap te moeten horen waar ze in Limburg, Brussel, Antwerpen, ... in de file staan wanneer ik in West-Vlaanderen rondrijd.
Ten vijfde wordt er veeeeeeeel te vaak verkeerde info doorgegeven.
...
...
Het zou de eerste keer zijn dat ik schrik van een prioritair voertuig die door mij gehinderd wordt zonder dat ik het op tijd gemerkt heb, zelfs al staat m'n radio snoeihard (wat ik ook wel eens zou durven :-[).