Ik vroeg me af hoe het met de voorrang zit in de volgende situatie die ik daarstraks meemaakte:
Ik rij op een weg zonder rijstrookverdelingen, een beetje verder staat een (lage) oplegger geparkeerd aan de rechterkant van de weg. Mijn voorligger rijdt de oplegger voorbij, ik blijf rechts rijden en vertraag met de intentie om de oplegger pas voorbij de rijden als ik het tegemoetkomend verkeer kan zien (ik speel niet graag blindganger). Op het moment dat mijn voorligger terug naar rechts gaat, en ik zie dat er geen tegenliggers zijn wil ik naar links gaan om op mijn beurt de oplegger voorbij te rijden. Op datzelfde moment is mijn achterligger echter al begonnen met mij in te halen.
In dit geval is het niet tot een aanrijding gekomen, ik zag de inhaler op tijd, en de inhaler zag op zijn beurt dat ik moest uitwijken voor een obstakel en liet me toch nog voor, maar stel dat het tot een aanrijding komt, wie is dan in fout?
Volgens de inhaalregel (1) ben jij dan -
gedeeltelijk of hoofdzakelijk* - in fout, en als je zegt dat je niet inhaalde maar wilde "voorbijrijden" dan wilde je eigenlijk een maneuver (2) doen, namelijk een zijdelingse verplaatsing om voorbij te rijden... de wegcode is bij dat laatste onduidelijk, Cassatie heeft wel een uitspraak gedaan:
Volgens Cassatie (april 2006 IIRC) is het voorbijrijden van een op de rijbaan gestopt / wachtend(e) (rij) voertuig(en) een maneuver
* hangt van de Rechter of bewijskracht af... Ik citeer de relevante artikels:
(1)
16.1. Het inhalen geschiedt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
- Uw achterligger die wel inhaalde verstoot wslk tegen a), eventueel c) of d) aangezien hij eerder "wel blindganger speelde"
- Jij verstoot eigenlijk tegen
b) als men het als "inhalen" definieert en niet als voorbijrijden;
ofwel verstoot je tegen Art 12.4 omdat je - volgens Cassatie - een maneuver uitvoert.
(2)
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Artikel 13: Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt,...