als je het zo ziet, gelden de extra lichten niet, maar de gewone lichten wel, dus die moet je dan wel volgen
ik bedoel, als er de gewone ronde lichten zijn , aangevuld met lichten als pijlen, dan gelden die aanvullingen niet, doch de ronde lichten zijn wel volgens het reglement en zijn dus geldig
Ik denk dat beide stelsels op zich correct zijn en dus ook, in niet-gecombineerde vorm, geldig zijn. Alhoewel*. In gecombineerde vorm denk ik echter dat we ze als geheel dienen te beschouwen en dus ook als geheel, niet in acht moeten nemen.
* De pijlvormige lichten worden op dergelijke kruispunten meestal enkel boven de rijstrook en links geplaatst. Aangezien de pijllichten per defenitie een vervanging van de ronde lichten zouden moeten zijn, dienen ze ook in eerste instantie rechts geplaatst te worden.
Art. 61.4.2. (
: De driekleurige pijlvormige verkeerslichten worden boven de rijstroken of rechts geplaatst.
Zij mogen links worden herhaald alsmede links aan de andere kant van het kruispunt.)
kan mogelijks de verplichting tot rechtse plaatsing uit art. 61.4.1. (
: De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.
Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.)
niet wijzigen omdat het om een vervanging
moet gaan.
Vervangen betekent: in de plaats stellen van. In de plaats van het verplichte rechtse ronde licht moet dus ook zijn vervanger komen te staan. In dit geval de pijllichten. (Aangezien het om een vervanging gaat kunnen er geen ronde lichten blijven staan)