Auteur Topic: aanleren rijtechnieken  (gelezen 7148 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
aanleren rijtechnieken
« Gepost op: dinsdag 19 september 2006 - 11:33:38 »
Deze morgen nam ik de trein van Mechelen naar Gent en naast mij was een groepje jongeren aan het discussiëren over het behalen van een rijbewijs. Natuurlijk trekt dit mijn aandacht van mijn krant weg.
Ik was echter verrast door de opmerking van één van die jongeren die rijlessen met de rijschool nam. Die jonge dame beweerde ten stelligste dat haar instructeur het haar verboden had om in 5de te rijden op het examen. Haar vrienden vroegen waarom en stelden dat dit toch te gek was, zeker op een stuk 90, antwoordde zij dat de instructeur heel duidelijk was, nooit in 5de rijden op het examen.

Zijn er inderdaad rijscholen waar dit zo wordt aangeleerd en waarom ? Dit is toch echt onzin, je rijdt in de versnelling in functie van je snelheid, de weg, de wagen, de belading, ... en toch zeker niet via dergelijke eenvoudige regeltjes. Ik zie dan ook geen voordeel het zo aan te leren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: aanleren rijtechnieken
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 19 september 2006 - 14:35:14 »
We moeten natuurlijk voorbehoud maken voor het waarheidsgehalte van de verklaring van de dame in kwestie. Maar ik heb iets dergelijks nooit gehoord tijdens mijn opleiding tot rijschoolinstructeur bij het Vlaams Verkeersopleidingscentrum. Het zou inderdaad ook volstrekt onzinnig zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: aanleren rijtechnieken
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 20 september 2006 - 09:59:59 »
Bij ons wordt er dus wel in 5de gereden en ik denk dat als je het nalaat op een examen je er ook een opmerking voor zult krijgen
(op papier zou wel eens kunnen staan) schakelen = onvoldoende

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: aanleren rijtechnieken
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 20 september 2006 - 12:59:23 »
Ik had inderdaad verwacht dat je het correct aanleerde. Daarom dat ik eigenlijk de vraag stelde, om deze zaak dus helemaal niet te veralgemenen. Het komt echter blijkbaar nog wel voor. Ik heb ooit nog een vriendin gehad die een soortgelijk systeem had geleerd, die mocht pas naar 5de schakelen bij een bepaalde snelheid (90 dacht ik, maar ben niet zeker) van haar instructeur. Ik heb die kunnen herscholen toen ze met mijn wagen begon te rijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: aanleren rijtechnieken
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 20 september 2006 - 15:46:49 »
Citaat van: JC
Ik heb ooit nog een vriendin gehad die een soortgelijk systeem had geleerd, die mocht pas naar 5de schakelen bij een bepaalde snelheid (90 dacht ik, maar ben niet zeker) van haar instructeur.

Dat hangt natuurlijk een beetje van de wagen af. Onze Bora is in 5de niet gelukkig onder de 90 km/h; onze Touran daarentegen heeft vrijwel dezelfde motor, maar een kortere overbrenging, waardoor hij al vanaf 80 km/h prettig rijdt in 5de.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: aanleren rijtechnieken
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 21 september 2006 - 10:04:13 »
Citaat
Dat hangt natuurlijk een beetje van de wagen af. Onze Bora is in 5de niet gelukkig onder de 90 km/h; onze Touran daarentegen heeft vrijwel dezelfde motor, maar een kortere overbrenging, waardoor hij al vanaf 80 km/h prettig rijdt in 5de.

Tussen de 80 en de 90 zit ik al in 6de en ja hoor hij voelt zich daar goed bij ;D (geen te lage toeren dus)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: aanleren rijtechnieken
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 21 september 2006 - 11:18:24 »
Tussen de 80 en de 90 zit ik al in 6de en ja hoor hij voelt zich daar goed bij ;D (geen te lage toeren dus)

En als je dan plankgas geeft, trekt hij dan onmiddellijk vinnig op, of moet je wachten tot het toerental wat hoger is vooraleer er wat leven in de brouwerij komt?

Dat is het wat ik bedoelde met "Onze Bora is in 5de niet gelukkig onder de 90 km/h". Pas vanaf dan draait de turbo snel genoeg om zo nodig een snelle acceleratie mogelijk te maken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: aanleren rijtechnieken
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 21 september 2006 - 11:32:33 »
Citaat
En als je dan plankgas geeft, trekt hij dan onmiddellijk vinnig op, of moet je wachten tot het toerental wat hoger is vooraleer er wat leven in de brouwerij komt?

Hij trekt onmiddelijk op  ;D Toen ik de eerste keer met 6 versnellingen te maken kreeg had ik mijn twijfels, maar die waren wel zeer snel weg (mijn eerste auto 1980 had er maar 4)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: aanleren rijtechnieken
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 21 september 2006 - 18:47:58 »
@ Benny:

Bij 120 km/h in 6de draait onze Bora 2.500 t/min. Leuk natuurlijk, want daardoor gaat hij pas in de buurt van 200 km/h over de 4.000 t/min (en bij dat toerental ben je toch al stevig aan het stoken met een diesel). Ik zou het echter niet over mijn hart kunnen krijgen om er tegen 80 km/h in 6de mee te rijden, want dan zou hij slechts ± 1.600 t/min draaien. Als ik dan plankgas zou geven, komt er een zwarte wolk doemp uit de uitlaat, en pas bij 2.000 t/min wordt hij echt vinnig.

Misschien heeft jouw wagen een kortere overbrengingsverhouding en draait hij daardoor tegen een hoger toerental bij voormelde snelheden?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: aanleren rijtechnieken
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 22 september 2006 - 09:10:52 »
Jozef, waarom gewoon niet snel terugschakelen als je plots fel wil accelereren? Als je één of soms zelfs 2 versnellingen terugschakelt zal je de max. acceleratie kunnen halen. De tijd die je verliest door snel terug te schakelen win je zo terug door de betere acceleratie. Dat wil toch nog niet zeggen dat je constant in die lagere versnelling moet rijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: aanleren rijtechnieken
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 22 september 2006 - 14:55:25 »
Jozef, waarom gewoon niet snel terugschakelen als je plots fel wil accelereren? Als je één of soms zelfs 2 versnellingen terugschakelt zal je de max. acceleratie kunnen halen. De tijd die je verliest door snel terug te schakelen win je zo terug door de betere acceleratie. Dat wil toch nog niet zeggen dat je constant in die lagere versnelling moet rijden.

Wel, dat hangt ervan af wanneer je fel wil accelereren. Als het is om in te halen, heb je meestal wel de tijd om vooraf terug te schakelen. Als het evenwel is om je bliksemsnel uit de voeten te maken om een aanrijding te vermijden, kun je het je niet veroorloven dat je eerst nog moet terugschakelen alvorens over een voldoende acceleratievermogen te beschikken.

Ook zonder noodzaak aan een snelle acceleratie is er slechts een beperkt toerentalgebied waarin de motor optimaal draait. Hoe verder je daarvan afwijkt, hoe minder goed voor de slijtage en de levensduur van de motor. Het is een kwestie hoever je daarin wil gaan. Bij een wagen met een lange overbrengingsverhouding, zoals onze Bora, ga ik in de hoogste (6de) versnelling niet graag onder de 2.000 t/min. Anderen nemen het daar minder nauw mee en rijden zelfs nog bij 1.500 t/min in die 6de versnelling.

Het is een beetje zoals bij het nemen van een bocht. De bocht die de ene nog zonder bedenkingen tegen 90 km/h neemt, zal ik liever niet sneller dan tegen 80 km/h nemen om overmatige bandenslijtage te vermijden.

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik mijn rijplezier volledig opoffer aan de auto. Het zou voor de wagen zeker beter zijn als ik er in Duitsland tegen 130 km/h zou mee rijden waar ik nu tegen 180 km/h rijdt. Maar je kent me: "Freie Fahrt für freie Bürger" ...  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: aanleren rijtechnieken
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 23 september 2006 - 02:06:15 »
Het is een beetje zoals bij het nemen van een bocht. De bocht die de ene nog zonder bedenkingen tegen 90 km/h neemt, zal ik liever niet sneller dan tegen 80 km/h nemen om overmatige bandenslijtage te vermijden.

De zijkanten van je banden moet je ook verslijten he anders wordt dit toch maar weggegooid als je banden versleten zijn.  ;D ;D ;D ;)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: aanleren rijtechnieken
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 23 september 2006 - 16:39:17 »
De zijkanten van je banden moet je ook verslijten he anders wordt dit toch maar weggegooid als je banden versleten zijn.  ;D ;D ;D ;)

Nu begrijp ik waarom sommigen, als ze hun auto aan de kant zetten, de laatste 10 meter de boordsteen schuren met de zijkant van hun banden.  ;D

Neen, met de motorfiets verslijt ik ook de zijkanten van de banden (anders zou je er geen bocht kunnen mee nemen), dat loopvlak staat daarom ook bol. Maar als je met een auto op de zijkanten van de banden aan het rijden bent, valt het meestal niet mee om hem terug rechtop te krijgen.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: aanleren rijtechnieken
« Reactie #13 Gepost op: zondag 24 september 2006 - 01:25:40 »
De zijkanten van je banden moet je ook verslijten he anders wordt dit toch maar weggegooid als je banden versleten zijn.  ;D ;D ;D ;)

Nu begrijp ik waarom sommigen, als ze hun auto aan de kant zetten, de laatste 10 meter de boordsteen schuren met de zijkant van hun banden.  ;D

Neen, met de motorfiets verslijt ik ook de zijkanten van de banden (anders zou je er geen bocht kunnen mee nemen), dat loopvlak staat daarom ook bol. Maar als je met een auto op de zijkanten van de banden aan het rijden bent, valt het meestal niet mee om hem terug rechtop te krijgen.  :D

En moet je een nieuwe zijspiegel bestellen.  ;D ;D ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: aanleren rijtechnieken
« Reactie #14 Gepost op: zondag 24 september 2006 - 21:25:52 »
De zijkanten van je banden moet je ook verslijten he anders wordt dit toch maar weggegooid als je banden versleten zijn.  ;D ;D ;D ;)

Nu begrijp ik waarom sommigen, als ze hun auto aan de kant zetten, de laatste 10 meter de boordsteen schuren met de zijkant van hun banden.  ;D

Neen, met de motorfiets verslijt ik ook de zijkanten van de banden (anders zou je er geen bocht kunnen mee nemen), dat loopvlak staat daarom ook bol. Maar als je met een auto op de zijkanten van de banden aan het rijden bent, valt het meestal niet mee om hem terug rechtop te krijgen.  :D

En moet je een nieuwe zijspiegel bestellen.  ;D ;D ;D

Juist. En onze Touran heeft van die buitenspiegels met een knipperlicht erin, dus dat wordt een dure grap.  ;D ;D ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."