Auteur Topic: parkeren in verkeerde rijrichting  (gelezen 10566 keer)

Offline bowa

• Starter
  • *
parkeren in verkeerde rijrichting
« Gepost op: vrijdag 03 april 2009 - 16:03:30 »
Ik krijg net een PV van overtreding 3e graad. (Art. 5 + 68.3 + C1) de gerefereerde artikels gaan over verboden rijrichting in een straat.

Onder 'inlichtingen en vaststellingen' staat :
"Betrokkene staat tegen de rijrichting geparkeerd en kan dus niets anders dan tegen de richting te hebben gereden hetwelk duidelijk is aangegeven met een verkeersbord en een waarschuwingsbord".

Dus ik krijg een 3e graads overtreding (150 euro) 'door deductie' ... probleem is wel dat dit vastgesteld werd daags na het omwisselen van rijrichting in die straat ... dus stel dat ik er al van de avond voordien geparkeerd stond ...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: parkeren in verkeerde rijrichting
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 03 april 2009 - 16:23:04 »
 ;D ;D ;D

@ bowa:

Een geluk dat ik niet aan het drinken was terwijl ik je posting las, of ik was erin gebleven. Ik kom haast niet meer bij van het lachen.

Als het erop aankomt om onzin uit te kramen, zijn de flikken echt toch wel onklopbaar, hé.

Laat dat voorkomen voor de politierechtbank. Dat kost je een voormiddag tijd, maar de toegang is gratis, en je beleeft er een onvergetelijk spektakel.

Gegarandeerd dat de rechter zich serieus zal ergeren aan de inhoud van het PV. Politierechters willen in een PV vaststellingen lezen; ze hebben er een hekel aan als daar instaat wat de flikken gedacht hebben.

Zeg dan tegen de rechter dat je er bij de aankoop van je auto nog speciaal op gelet hebt dat hij wel degelijk een achteruitversnelling had, en dat je die straat achteruit ingereden bent in de toegelaten richting (dat is niet verboden). Als de rechter vraagt waarom je dat gedaan hebt, zeg je dat er achteraan rechts of links [de kant van je wagen die bij de rand van het trottoir stond] in je wagen een televisiestoestel stond, en dat je het veiliger vond om dat aan de kant van het trottoir uit te laden. Dan blijft er enkel nog de overtreding dat je niet in de toegestane rijrichting geparkeerd stond.

Citaat
probleem is wel dat dit vastgesteld werd daags na het omwisselen van rijrichting in die straat ... dus stel dat ik er al van de avond voordien geparkeerd stond ...

Ja, maar dan is het hun woord tegen dat van jou, en flikken durven liegen: als ze beweren dat je er de avond voordien niet stond, heb je prijs.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 april 2009 - 16:26:31 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bowa

• Starter
  • *
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 03 april 2009 - 16:29:19 »
@jozef

dus er is wel degelijk een wet die zegt dat je niet in de andere richting geparkeerd mag staan ?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 03 april 2009 - 16:36:37 »
dus er is wel degelijk een wet die zegt dat je niet in de andere richting geparkeerd mag staan ?

Ja, dat klopt. Dat staat in het verkeersreglement in artikel 23.1.1°. Maar dat is maar een overtreding van de eerste graad. Een boete van 50 Euro plus ongeveer 40 Euro gerechtskosten is minder dan een boete van 150 Euro.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 03 april 2009 - 20:46:36 »
@jozef

Hoe heb jij egl je rijbewijs gehaald ??? ???

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 03 april 2009 - 20:55:22 »
@jozef

Hoe heb jij egl je rijbewijs gehaald ??? ???

Misschien vóór die regeling van kracht was (ik heb die tijd nog gekend).

Misschien heeft hij, zoals zovelen, bij de Belgische Strijdkrachten in Duitsland een militair rijbewijs behaald, en dat laten omzetten in een burgerlijk na zijn legerdienst. Dan heeft hij bij het leger de Duitse verkeersregels geleerd.

Misschien heeft hij een keer gebrost tijdens de theorieopleiding.

Misschien is er, zoals bij zovelen, sedert hij zijn rijbewijs behaald heeft, een laagje stof op zijin kennis van het verkeersreglement gekomen.

Misschien heeft hij een buitenlands rijbewijs dat in België geldig is.

Misschien... ?

Maakt niet uit, we komen hier samen om elkaar te verrijken.  ;)

Offline bowa

• Starter
  • *
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 03 april 2009 - 21:20:10 »
  Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

@jozef dit is het stukje waar je naar refereert. Maar daar staat toch eigenlijk niets in over dat het wel degelijk in de rijrichting moet zijn ? Of interpreteer ik dat verkeerd
(het gaat hier om een parkeerplaats NAAST de rijweg he, afgelijnde parkeervakken tussen de baan en het voetpad.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 03 april 2009 - 22:05:09 »

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

@jozef dit is het stukje waar je naar refereert. Maar daar staat toch eigenlijk niets in over dat het wel degelijk in de rijrichting moet zijn ? Of interpreteer ik dat verkeerd
(het gaat hier om een parkeerplaats NAAST de rijweg he, afgelijnde parkeervakken tussen de baan en het voetpad.

Op wegen waar verkeer in twee richtingen toegestaan is, is er geen probleem. Daar moet je, zoals voormeld artikel vermeldt, rechts ten opzichte van je rijrichting parkeren, ongeacht of je nu op of naast de rijbaan parkeert.

Maar... ik ben vastgelopen wat betreft een rijbaan met eenrichtingsverkeer. Want daar mag je volgens voormeld artikel langs beide kanten parkeren. En er staat niet bij dat de voorkant van de auto daarbij in de toegestane rijrichting zou moeten staan. Zo gezien zou je dus geen parkeerovertreding begaan hebben.

Laten we nog even wachten op de mening van andere forumdeelnemers (er zijn hier onder meer enkele erkende rijschoolinstructeurs).

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 03 april 2009 - 22:06:32 »

Citaat
1. Staat hij rechts ten opzichte van zijn rijrichting ? (bij tweerichtingsweg)

2. En als het een eenrichtingsweg is: staat hij links of rechts van de weg met de neus naar de toegelaten rijrichting gericht ?

Indien ja -op een van beide- mag je op die afgelijnde parkeerplaatsen zo staan.

Citaat van: Jozef
En er staat niet bij dat de voorkant van de auto daarbij in de toegestane rijrichting zou moeten staan.
staat er idd niet expliciet bij. Maar men kan [het er zich wel bij denken]  ;)

Ik zal de zinnen anders schrijven:
Rechts ten opzichte van zijn rijrichting
 Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene (rechts) of langs de andere kant (links) opgesteld worden [ten opzichte van zijn rijrichting].

Maar de bedoeling van die regel is toch veilig -met overzicht op het afkomend verkeer- te kunnen wegrijden én in de toegelaten richting.

Sta je met de neus tegen de rijrichting hoe draait men dan vanaf de eerste meter uit die parkeerplaats énkel in de toegelaten richting ?
Hoe keert men dan zonder vooruit te rijden ? door achteruit uit te rijden, en achteruit te keren ?

Wel raar dat 23.1.1 niet in het PV weerhouden is.  :-\
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 april 2009 - 22:45:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 03 april 2009 - 22:17:26 »
En als het een eenrichtingsweg is: staat hij links of rechts van de weg met de neus naar de toegelaten rijrichting gericht ?

Dat is juist het probleem: er staat nergens in het verkeersreglement dat je, als het om een rijbaan met eenrichtingsverkeer gaat, met de neus van het voertuig naar de toegelaten rijrichting gericht moet staan.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 03 april 2009 - 22:43:00 »
En als het een eenrichtingsweg is: staat hij links of rechts van de weg met de neus naar de toegelaten rijrichting gericht ?

Dat is juist het probleem: er staat nergens in het verkeersreglement dat je, als het om een rijbaan met eenrichtingsverkeer gaat, met de neus van het voertuig naar de toegelaten rijrichting gericht moet staan.
Idd
Maar daarover -bij mijn post- heb ik er nog een kronkel bijgeredeneerd.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 04 april 2009 - 10:17:16 »

Dat lijkt mij alleszins logisch

Ik heb in dit verband trouwens weet van een dodelijk kop-op-kop ongeval waarbij een in-de-verkeerde-richting-geparkeerde zijn eerste meters dus idd in de verkeerde richting vertrok en op een  tegenligger botste ...  Het betrof wel geen eenrichtingsweg
Maar eenrichtingswegen liggen momenteel nogal gevoelig bij mij als ik zie hoe dit regelement met de voeten wordt getreden sinds mijn straat eenrichting is geworden

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: zondag 05 april 2009 - 01:03:42 »
@ bowa:

Je hebt nog tijd. Als je een onmiddellijke inning niet betaalt, krijg je één maand later nog een herinnering vóór het naar het parke

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 07 april 2009 - 22:04:30 »