...hoe je het best kan handelen wanneer het je toch overkomt.
Een gevolg van een klapband is dat het moeilijker wordt om de auto in de gewenste richting te laten verder rijden. De mate waarin dit moeilijker wordt, hangt af van het type wagen (voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving), of het een voor- of een achterband is, en neemt toe met de snelheid. Dit is nog een reden om het stuurwiel altijd op een correcte wijze vast te houden, want bij een klapband zul je het krachtig in de hand moeten hebben.
Niet krachtig afremmen, zodat de auto nog bestuurbaar blijft.
Maar ook geen kilometers meer mee rijden.
Ik kan me voorstellen dat er veel te veel kracht op de velg komt te staan waardoor je die kapot rijdt. Nog meer schadse dan alleen dat?
De banden zijn, samen met de ophanging en de vering in de zittingen, de 3 elementen om vertikale schokken op te vangen. Valt een band als veerelement weg, dan hangt het van het wegdek af hoeveel schade er ontstaat. Op een goed aangelegd asfaltwegdek zal de schade geringer zijn dan op een hobbelige kasseiweg. Ik zou in ieder geval na een klapband mijn garagehouder vragen om eens te kijken of er verdere schade is (je moet toch naar de garage voor een nieuwe band).
Maar wees gerust: als het rubber niet verduurd is, de banden geen beschadiging vertonen, de bandendruk correct is, en de wagen niet overladen is, is een klapband tegenwoordig een uiterste zeldzaamheid.