Auteur Topic: B achterop naast nummerplaat  (gelezen 14142 keer)

Offline maartendc

• Starter
  • *
B achterop naast nummerplaat
« Gepost op: vrijdag 05 juni 2009 - 17:29:36 »
Is zo'n sticker met een B erop, meestal op blauwe achtergrond met europese sterretjes er rond, verplicht achteraan op een auto? Zo ja, moet deze dan ook juist naast de nummerplaat hangen, of is een sticker in de hoek van de achterruit ook voldoende?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: B achterop naast nummerplaat
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 05 juni 2009 - 18:02:01 »
Vooreerst hartelijk welkom op dit forum, Maarten, en bedankt voor je vraag.  ;)

Het nationaliteitskenteken (een B voor België) is enkel verplicht in het buitenland.

Het moet zichtbaar zijn aan de achterkant van het voertuig. Je mag het dus desgewenst ter hoogte van de achterruit aanbrengen.

Het nationaliteitskenteken moet dat zijn van het land waar het voertuig ingeschreven is (niet dat van het land waarvan de bestuurder de nationaliteit heeft).

Het VL-kenteken dat sommige Vlamingen op hun voertuig aanbrengen, heeft geen enkele officiële waarde.

Een overtreding tegen de plicht tot het voeren van het nationaliteitskenteken in het buitenland wordt voornamelijk gepleegd door politiebeambten, wanneer ze de Belgische of Franse grens overschrijden bij een achtervolging, wijl hun voertuigen geen nationaliteitskenteken dragen. Dit is uiteraard slechts één van de vele gevallen waarin de politie het slechte voorbeeld geeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline maartendc

• Starter
  • *
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 05 juni 2009 - 18:44:26 »
Dankuwel voor de heldere reactie!

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 06 juni 2009 - 10:23:39 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 02:13:17 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 06 juni 2009 - 15:09:45 »
Wie heeft die B hangen?

Ik niet, bij ons is het een D.  :)

Ik heb bij gebrek aan een B eens problemen gehad toen ik van Oostenrijk naar Duitsland reed. Oostenrijk was toen nog niet bij de EU, en er was grenscontrole. Zonder B mocht ik niet verder.

Ik dacht: "Hier sta ik nu, waar ga ik hier een B vinden?" Maar geen probleem: de douanier had nationaliteitskentekens van zeer veel landen in voorraad, ook van België. En hij verkocht ze voor omgerekend ongeveer een halve euro, veel goedkoper dan in de winkels.

Ze op de auto kleven wilde ik evenwel niet. Ik heb ze aan de binnenkant van de achterruit aangebracht, door er een trui tegen te leggen op de hoedenplank. Zonder B had ik immers het voordeel dat nogal wat Duitsers mijn Belgisch kenteken verwarden met een Duits kenteken voor garagehouders, die hebben ook rode letters en cijfers op een witte achtergrond.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: zondag 07 juni 2009 - 02:59:34 »
Ze op de auto kleven wilde ik evenwel niet. Ik heb ze aan de binnenkant van de achterruit aangebracht, door er een trui tegen te leggen op de hoedenplank. Zonder B had ik immers het voordeel dat nogal wat Duitsers mijn Belgisch kenteken verwarden met een Duits kenteken voor garagehouders, die hebben ook rode letters en cijfers op een witte achtergrond.
Verstandig. ;D

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 29 juni 2009 - 16:06:18 »
Ik stoor mij niet aan de B op mijn wagen, de afkorting van mijn voornaam evenwel zet ik er niet bij  :)

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 23 juni 2012 - 16:48:45 »
« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 juni 2012 - 16:50:43 door Rafael »

wooter

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 23 juni 2012 - 22:34:23 »
Is het met de nieuwe nummerplaten nog nodig? Alle andere landen met landkenteken op de nummerplaat hangen ook geen aparte sticker meer op. En op mijn karren hangen noch nieuwe platen, noch landkentekens.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 23 juni 2012 - 23:07:26 »
Op de nieuwe is het niet meer nodig* , en voor de oude n°-platen zijn er ook plakkers die identiek zijn met de genormde EU-vlag met eronder het B-eetje. Ik heb al lang geleden zo´n blauwe plakker net ervoor geplakt (enkel achteraan) en het ziet er niet slecht uit. (en ik heb al vele jaren -in het buitenland- nog nooit een opmerking erover gekregen.

In Wiki* (is natuurlijk geen officiele bron)
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kentekenplaat
België

In België heeft de witte kentekenplaat een rode letter-cijfercombinatie, bestaande uit ofwel: 1 letter en 4 cijfers, 2 letters en 3 cijfers, 3 letters en 3 cijfers of 3 letters en 4 cijfers. Het kenteken hoort in België niet bij het voertuig maar bij de eigenaar. Bij verkoop wordt de kentekenplaat verwijderd van het voertuig.

Als een auto met Belgische niet-Europese nummerplaat de grens wil overschrijden, is een nationaliteitskenteken in de vorm van een zwarte B op een witte achtergrond verplicht. Als een auto een Europese nummerplaat heeft, dan hoeft een extra B-kenteken niet, aangezien die al op de nummerplaat gedrukt staat.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 juni 2012 - 23:10:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 23 juni 2012 - 23:21:43 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: zondag 24 juni 2012 - 00:18:33 »
Wenen, 8 november 1968
Verdrag inzake het Wegverkeer

Citaat
Bijlage 3 - Het nationaliteitsteken van motorvoertuigen en aanhangwagens in het internationale verkeer

1. Het onderscheidingsteken bedoeld in artikel 37 van dit Verdrag bestaat uit een, twee of drie Latijnse hoofdletters. De letters dienen ten minste 8 cm hoog te zijn en een lijndikte te hebben van ten minste 1 cm. De letters dienen in zwart op een witte ovale achtergrond geschilderd te zijn, waarvan de langste as horizontaal is gericht.

2. Wanneer het onderscheidingsteken slechts uit één letter bestaat kan de langste as van het ovaal ook verticaal zijn gericht.

3. Het onderscheidingsteken mag niet worden verwerkt in het kenteken, of op zodanige wijze worden aangebracht, dat het met dit kenteken zou kunnen worden verward, of dat het de leesbaarheid van dit kenteken zou kunnen verminderen.

4. Op motorfietsen en hun aanhangwagens dienen de afmetingen van de assen van het ovaal ten minste 17,5 en 11,5 cm te zijn. Op andere motorvoertuigen en hun aanhangwagens dienen de afmetingen van de assen van het ovaal ten minste te zijn:

(a) 24 cm en 14,5 cm wanneer het onderscheidingsteken drie letters omvat;
(b) 17,5 cm en 11,5 cm wanneer het onderscheidingsteken minder dan drie letters omvat.

5. De bepalingen van Bijlage 2, paragraaf 3, zijn ook van toepassing op het aanbrengen van het onderscheidingsteken op voertuigen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: zondag 24 juni 2012 - 00:22:57 »
Toen het natioaliteitsteken nog geen deel uitmaakte van de kentekenplaat, waren derhalve de bestuurders van politievoertuigen die een grensoverschrijdende achtervolging uitvoerden, in overtreding, aangezien Belgische politievoertuigen toen geen nationaliteitsteken hadden.

De vraag rijst aldus of de naar aanleiding van een dergelijke grensoverschrijdende achtervolging gedane vaststellingen geldig waren, aangezien deze bewijzen verkregen werden met een illegaal middel, namelijk een voertuig dat niet in het buitenland mocht rijden.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #13 Gepost op: zondag 24 juni 2012 - 01:44:30 »
Op de nieuwe is het niet meer nodig* ...
... binnen de EU , waar de B in het cirkeltje sterren gelijk gesteld is met de B in de ovaal.

Daarbuiten geldt VZVIW nog steeds het verdrag op het wegverkeer .
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zondag 24 juni 2012 - 12:07:19 »