Ik heb mijn vraagtekens bij dergelijke systemen.
Ik ben voorstander van systemen zoals EPS, die de bestuurder helpen om de wagen in moeilijke omstandigheden onder controle te houden.
Deze systemen zijn evenwel bedoeld om manifeste tekortkomingen van de bestuurder het hoofd te bieden. Ik vrees dan ook dat ze de bestuurder een vals veiligheidsgevoel zullen geven.
Een bestuurder die bijvoorbeeld niet meer in staat is om zijn rijstrook te volgen, is eigenlijk niet meer in staat om zijn wagen nog verder te besturen. Hij zal, ondanks alle mogelijke systemen om zijn rijonbekwaamheid op te vangen, mogelijk niet meer heelhuids ter bestemming geraken. Als we zien dat een trein nog altijd niet zonder bestuurder kan, en de automatische piloot van een vliegtuig nog altijd niet de noodzakelijkheid van een alerte menselijke piloot kan vervangen, dan is het duidelijk dat auto's nog altijd een allerte bestuurder nodig hebben.
Dergelijke systemen hebben wellicht hun meerwaarde, doch leiden er tevens toe dat vele bestuurders van voertuigen die ermee uitgerust zijn, al te veel op deze systemen gaan vertrouwen, en aldus hun persoonlijke verantwoordelijkheid te licht gaan nemen.
We zijn nog ver af van auto's die, na ingave van hun bestemming, zonder enige verantwoordelijkheid van een bestuurder hun bestemming ongevalsvrij kunnen bereiken.