Auteur Topic: rijbewijs G of C+E?  (gelezen 7541 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijbewijs G of C+E?
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 22 september 2009 - 23:58:15 »
[quote author=Stefto link=topic=1813.msg17668#m
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 23 september 2009 - 00:45:30 »
Wist hij het, wist hij het zeker of heeft hij het zich laten aanpraten door iemand die het zelf niet wist?
Met wat (veel) geduld zal de rechter uiteindelijk de knoop moeten doorhakken.
Verder dan voor een goeie verdediging zorgen valt er nu nog weinig aan te doen.

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 23 september 2009 - 20:55:09 »
In haar verklarende nota  over het rijbewijs G schrijft de Fod Mob:
Citaat
Artikel 1 van het K.B. van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs: de bepaling “land- en bosbouw-voertuigen” omschrijven elk motorvoertuig op wielen of rupsbanden, met ten minste twee assen, voornamelijk bestemd voor tractiedoeleinden en in het bijzonder ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde werktuigen, machines of aanhangwagens die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd, en die slechts bijkomstig voor personen- of goederenvervoer over de weg of voor het trekken van voertuigen van personen- of goederenvervoer over de weg worden gebruikt. Wanneer het landbouw-of bosbouwvoertuig niet gebruikt wordt voor landbouw of bosbouwactiviteiten, dient de bestuurder houder te zijn van een rijbewijs B, B+E, C, C1+E, C of C+E, naargelang de maximale toegelaten massa van het voertuig of van het samenstel.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 23 september 2009 - 22:42:05 »
Citaat
Artikel 1 van het K.B. van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs: de bepaling “land- en bosbouw-voertuigen” omschrijven elk motorvoertuig op wielen of rupsbanden, met ten minste twee assen, voornamelijk bestemd voor tractiedoeleinden en in het bijzonder ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde werktuigen, machines of aanhangwagens die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd, en die slechts bijkomstig voor personen- of goederenvervoer over de weg of voor het trekken van voertuigen van personen- of goederenvervoer over de weg worden gebruikt. Wanneer het landbouw-of bosbouwvoertuig niet gebruikt wordt voor landbouw of bosbouwactiviteiten, dient de bestuurder houder te zijn van een rijbewijs B, B+E, C, C1+E, C of C+E, naargelang de maximale toegelaten massa van het voertuig of van het samenstel.

Kunde

Datgene wat ik in het rood heb aangeduid is voor rekening van FOD. Jij en ik weten even goed dat we dat niet te serieus moeten nemen. Ze zetten het er op hun site bij alsof het deel uitmaakt van het artikel. Zéér misleidend.
Het woordje "niet" in hun toevoeging kan echter cruciaal zijn. Als ze bedoelen "nooit", kan het eventueel correct zijn. Als ze bedoelen "op één bepaald moment" is het gewoon onjuist.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 24 september 2009 - 00:47:32 »
Als ze bedoelen "nooit", kan het eventueel correct zijn. Als ze bedoelen "op één bepaald moment" is het gewoon onjuist.
niet echt juist
hetzelfde bij de medische keuring voor bezoldigd vervoer met vrachtwagens
als ik met een vrachtwagen voor een baas rij, moet ik de keuring hebben
rij ik met diezelfde vrachtwagen voor eigen rekening hoeft dat niet

een landbouwvoertuig kan 'op één bepaald moment' ook voor andere zaken gebruikt worden
en dan moet je het juiste rijbewijs hebben
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 24 september 2009 - 17:38:38 »
Blijkbaar is er ook verwarring bij de politiediensten. Zie maar de vrij recente reacties op wegcode.be http://www.wegcode.be/forum/index.php?action=printpage;topic=27863.0.
Citaat
hetzelfde bij de medische keuring voor bezoldigd vervoer met vrachtwagens als ik met een vrachtwagen voor een baas rij, moet ik de keuring hebben rij ik met diezelfde vrachtwagen voor eigen rekening hoeft dat niet
Deze stelling is niet juist. Opdat je rijbewijs C of C1 geldig zou zijn moet je ook over een geldig rijgeschiktheidsattest van de kandidaten van groep 2 (medische schifting) beschikken; als deze vervalt, vervalt ook je rijbewijs.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 24 september 2009 - 21:08:57 »
Als ze bedoelen "nooit", kan het eventueel correct zijn. Als ze bedoelen "op één bepaald moment" is het gewoon onjuist.
niet echt juist

een landbouwvoertuig kan 'op één bepaald moment' ook voor andere zaken gebruikt worden
en dan moet je het juiste rijbewijs hebben

§2. De personen bedoeld in §1, 1° mogen slechts een motorvoertuig besturen op basis van een Belgisch rijbewijs of op basis van een Europees rijbewijs, geldig voor de categorie of de subcategorie waartoe het voertuig behoort.
De overige bestuurders van motorvoertuigen moeten houder zijn van een Belgisch, een Europees of een buitenlands rijbewijs, nationaal of internationaal, dat afgegeven is onder de voorwaarden die inzake internationaal wegverkeer van toepassing zijn en geldig is voor de categorie of subcategorie waartoe het voertuig behoort. Die bestuurders dienen een zodanig rijbewijs bij zich te hebben.

Sniper.

Het voertuig is ingeschreven als landbouwvoertuig en is door z'n defenitie alleen al een voertuig waar ook (bijkomstig) goederenvervoer gedaan mee mag worden. Hij had dus het juiste rijbewijs. Of niet?

« Laatst bewerkt op: donderdag 24 september 2009 - 21:13:19 door Stefto »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 25 september 2009 - 05:02:01 »
Blijkbaar is er ook verwarring bij de politiediensten. Zie maar de vrij recente reacties op wegcode.be http://www.wegcode.be/forum/index.php?action=printpage;topic=27863.0.

Toch ben ik blij dat ze het na al die jaren eindelijk doorhebben dat er daar wel 1 en ander niet klopt in die regels en wetten.
Ik weet bedrijven die al jaren dikke grote landbouwtrekkers puur en alleen voor transport gebruiken en wanneer je reglementair aan 60km/u op gewestwegen rijd met een oplegger komen ze bumperkleven met een voertuig die nog groter is en nog niet eens met de helft van de regels in orde moet zijn dan jij met je oplegger.
Zoals ik elders op het forum reeds schreef, binnenkort halen ze je in.
Je moet inderdaad goed gek zijn om nog met een vrachtwagen te willen rijden.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 26 september 2009 - 10:59:03 »
Citaat

Datgene wat ik in het rood heb aangeduid is voor rekening van FOD.

Inderdaad, waar staat dat in de wetgeving ?
En wat is niet : op dat moment niet, of nooit  ???

Rijbewijs G ... nog zo'n erfenis van Landuyt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder