Een collega van mij rijdt met een bak met wielen waarvan ik het merk maar niet zal vernoemen en gebruikt zijn richtingaanwijzers helemaal niet meer (hierbij de 'eer' van het merk hooghoudend). Het bewuste merk heeft immers het systeem van de drie knipoogjes die Jozef al beschreven heeft: met een klein tikje tegen de hendel van de richtingaanwijzers laat men deze drie keer knipperen. Dit is uiteraard niet voldoende om een inhaalmanoeuvre uit te voeren. Het is dus ook mogelijk om de richtingaanwijzers permanent aan te zetten, zoals dat bij een gewone wagen kan. Net zoals bij een gewone wagen is de minieme stuurcorrectie bij een inhaalmanoeuvre onvoldoende om de richtingaanwijzers automatisch uit te schakelen. Dit moet dus manueel gebeuren. Echter, bij het bewuste systeem wordt door deze actie in de meeste gevallen de kortstondige werking van de richtingaanwijzers voor de andere richting geactiveerd.
Het hele ping-pong gebeuren om de richtingaanwijzers correct werkend te krijgen vergt blijkbaar zo lang en zo veel moeite dat bestuurders het opgeven voor ze het onder de knie hebben en gewoon geen richtingaanwijzers meer gebruiken.
Dit systeem zal wel al bij meerdere merken bestaan, ik heb namelijk ook anderhalf jaar met een auto gereden waar dit systeem opstond.
Ik wist het omdat de verkoper mij dat verteld had en 1 (één) keer heb ik dit voorgehad dat bij het handmatig uitschakelen de andere richting knipperde helemaal in het begin dat ik ermee reed.
Ik heb er nooit gebruik van gemaakt en vergat eigenlijk steeds weer dat het erop stond.
Voor wie dat argument gebruikt, die rijd met zo ene die ik had, om geen richtingaanwijzers te gebruiken vind ik maar een flauw excuus en zijn alle redenen goed om het niet te moeten doen.