Verkeersveiligheid kan trouwens perfect zonder absoluut fietspaden langs elke baan te willen aanleggen - maar dat begrijpt men hier noch bij de overheid, noch bij de belangengroepen die de overheid "adviseren".
Adviseren? Belangengroepen bekijken enkel en alleen hun probleem. Een totaal beeld komt niet aan bod. Vandaar dat ongevalonderzoek op het terrein een bittere noodzaak was en is. Voor alle verkeersdeelnemers. Maar dan worden andere zaken aan het licht gebracht dewelke aantonen welke overheden en ambtenaren in gebreke bleven.
Mag ik dan even ons onderzoek opwerpen? Waarbij snel aan het licht kwam dat bv vangrails niet alleen een probleem waren voor motorrijders maar ook heel wat autobestuurders naar de eeuwige jachtvelden hielp. Het waren deze samengebundelde onderzoeken die de juiste problematieken voor alle verkeersdeelnemers aan het licht brachten.
U sprak over de bocht ter hoogte Indaver? Mijn record waren 6 verkeersongevallen op één en dezelfde plaats op 24 uur tijd. Niet de snelheid van de autobestuurders lag aan de basis tot deze ongevallen met gewonden. De stroefheid van het wegdek, de onoordeelkundige plaatsing van verlichtingspalen en inzonderheid, de slechte bochtaanleg.
Het Ei te Kortrijk? Verschillende motorrijders en autobestuurders die het wegdek verlieten. De stroefheid van het wegdek liet sterk te wensen over. Ons voorstel tot heraanleg nieuw wegdek. Geen geld. Ons tweede advies, afschrapen toplaag van het bestaande wegdek. Advies werd opgevolgd. Testen werden op het afgeschraapte wegdek uitgevoerd in afwachting tot definitieve herstelling. Sindsdien vielen er geen ongevallen meer te noteren door deze ingreep.
Zoals velen zich onze website nog zullen herinneren, stond duidelijk beschreven waarom wij sommige open ruimtes verkozen boven de erbarmelijk gevaarlijk geplaatste infrastructuren. Aangevuld met rijkelijk aangevulde informatie waarvoor we 24/24 uur rondtourden.
Onze verslagen waren dan ook dikwijls bikkelhard aan de hand van ontegensprekelijke foto opnamen op de plaats van de ongevallen. Belangrijke informatie dat nadien nergens was te bespeuren in het aanvankelijk proces verbaal. Nadien waren we wel voor diezelfde vaststellers spionnen en smeerlappen omdat we niet terugdeinzden voor de beknopte en juiste toedracht van de feiten. Nog eens aangevuld door technische ontleding van het ongeval. Indien mijn mond zou openbreken zouden er nog velen versteld staan van onze ervaringen en bevindingen op het terrein.