Vervolg vergelijk Be-Gewesten en D-deelstaten onderling betreft ongevalgevolgen/1000 letselongevallen (2008);
en het aantal letselongevallen per inwoners, die cijfers zullen er heel wat anders uitzien als vorige post,
ook omdat vooral de gordeldrachtverschillen tussen Be en D nu op het voorplan treden in verbinding met de mogelijk gereden snelheden op de gekende weg- en wegrandinfra... ook van onder invloed rijden zijn er de gekende verschillen:
Gordeldracht vooraan: Be : 71 % , D : 96 %
Verkeersdoden waar minstens 1 bestuurder boven de wettelijke promillegrens zit bij dodelijke ongevallen:
Be: 41 % of 8,2% bij slechts 20% van de bij dodelijke ongevallen betrokken chauffeurs .
D : 12,1 %
Bron EUNordrhein-Westfalen 64515 letselongevallen 3584 / milj inw; 694 doden /18 milj inw 38,5/ milj;
10,8 doden/1000 letselongevallen
Rheinland-Pfalz 15966 " 3991 / milj inw; 227 doden / 4 milj inw 56,7/ milj;
14,2 doden/1000 letselongevallen
Berlijn 14897 " 4381 / milj inw; 55 doden / 3,4 milj inw 16,2/milj ;
3,7 doden/1000 letselongevallen
Vlaanderen 31341 " 5138 / milj inw; 495 doden/ 6,1 milj inw. 81,1/ milj ;
15,8 doden/1000 letselongevallen
Wallonië 13489 " 3967 / milj inw; 414 doden/ 3,5 milj inw. 118,2/ milj;
30,7 doden/1000 letselongevallen
Brussel 3997 " 3770 / milj inw; 35 doden/ 1,06 milj inw. 32,7 / milj;
8,8 doden/1000 letselongevallen
verhoudingen ongevalgevolg
dood per 1000 letselongevallen, of risico :
Verhouding NRW/R-Pf :
76 /100 tov 67,9 / 100 doden/milj inw.
Verhouding VL/Wallonie :
51 /100 tov 68,6 / 100 doden/milj inw.
!Verhouding Berlijn/NRW :
34 /100 tov 42 /100 doden/milj inw.
Verhouding Brussel/ VL :
56 /100 tov 40 / 100 doden/milj inw.
Betreft aantal letselongevallen per inwoners doet Wallonië en Bxl het niet slecht (niveau D), maar de chauffeur doet nu eenmaal zijn gordel aan (en rijdt niet als hij drinkt)... want dat telt voor de ganse afgelegde afstand, in verbinding met hogere mogelijke snelheden verzwaard het de ongevalgevolgen bij een ongeval. En in de bbk (Brussel) zal het niet veel anders zijn... zwwgbr ? En bij Vlaanderen is het van alles wat, opvallend veel letselongevallen én ... én... enz... en ook overdreven veel kptjes VVR ?Het groot probleem van Vlaanderen is vooral de ongevaloorzaken aan te pakken, dan heb je 2 vliegen in een klap want zonder ongeval geen ongevalgevolg... Heb ik het mis ?
