De staatssecretaris heeft een studie laten uitvoeren die de nultolerantie moet onderbouwen. "We hebben maar één doel voor ogen: de verkeersveiligheid verhogen en het aantal verkeersongevallen bij jonge automobilisten drastisch terugschroeven.
Als men maar 1 doel voor ogen heeft, en de maatregel inderdaad een gunstig effect zou hebben, dan moet de maatregel "onverwijld" voor iedereen gelden, en niet enkel voor jonge bestuurders.
Overigens zijn bvb de 35-55 jarigen een bekende probleemgroep voor alcoholmisbruik - ook en vooral achter het stuur ...
Maar dat zijn zeker geen jonge / beginnende bestuurders meer.
De realiteit is dat bij 25 procent van alle ongevallen met verkeersdoden alcohol een rol speelt"
En die andere realiteit is dat er nauwelijks op alcohol gecontroleerd wordt ... zelfs niet eens bij elk ongeval waar de politie bijkomt.
Voorbeeld :
Cijfers voor PZ 5360 / Lier in 2008 :
Aantal afgenomen ademtesten 1909
Aantal afgenomen ademanalyses 203
Minder dan 6 alcohol controles per dag ... zelfs als we ze samen tellen, terwijl normaal de ademanalyse pas volgt op een ademtest
(nauwelijk 5,216 ademtesten / dag - schrikkeljaar ).
Extrapoleren we van 31.000 inwoners naar 10.500.000 Belgen, komen we op 650.000 ademtesten.
Hoe groot was die grootste BOB-campagne ooit ook alweer ?
Nog een andere realiteit, is dat het daarbij hoegenaamd niet om 0,2 promille gaat, en zelfs niet om de toegestane 0,5 promille ...
Nog andere weggemoffelde realiteit, is dat jongeren niet de grootste zuipschuiten zijn ...
Een buitenlandse realiteit is dat zelfs 0,8 promille nog altijd combineerbaar is met aanzienlijk betere cijfers inzake verkeersveiligheid dan men in België optekent ...