Auteur Topic: Art 24.7 / Sniper  (gelezen 136833 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #585 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 00:23:27 »
Dan moet je toch toegeven dat Jozef zijn verhuis met een Rolls Royce is gedaan... ;D ;D

Dockx in Aartselaar was dan wel niet de goedkoopste, maar beschikte wel over uitstekend materieel en zeer goede service. We hebben er slechts éénmaal door kantoren gebruikte verhuisdozen voor een prikje kunnen kopen, en hebben er veel inpakpapier en tape gratis gekregen.

Overigens deden we een verhuizing over een dergelijke afstand nu eenmaal niet graag met een wat goedkoper voertuig waarvan de deuren met touwen moesten dichtgebonden worden.

Bovendien wensten we ook niet dat bibi585 en Rita halverwege in Duitsland met een panne zouden moeten afrekenen.

Onze verhuizing heeft ons, dank zij bibi585 en zijn vriendin Rita, slechts ongeveer 1.750 Euro gekost, wat ik niet veel vind, gezien de afstand (bijna 1.000 km of bijna 2.000 km heen en weer).

Hadden we de verhuizing laten uitvoeren door een verhuisbedrijf, dan zou het ons ongeveer 5.500 Euro gekost hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #586 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 08:23:41 »
Heb ook nog met tussengas gereden in Duitsland in de bergen tijdens mijn legerdienst.
Een klein vrachtwagentje van Renault een FN denk ik.
We moesten in ieder geval geregeld de wielmoeren aanvijzen want die kwamen gedurig los.
Blijkbaar was dat een fout aan die bakskes.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #587 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 23:47:46 »
Of den Bedford.... ;D ;D ;D 
Daar heb ik mijn eerste meters mee gereden   :)
Gelijk dan ook maar eens mee teruggeschakeld naar eerste - zonder kraken .
Wist ik veel dat je niet verondersteld werd dat te doen met een niet-gesynchroniseerde eerste versnelling  :D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #588 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 00:29:29 »
Dat standaard geluidje die uit die ouwe bakken kwam toen je hem in achteruit stak waren ook niet van de poes.
Dat ging door merg en been bij mij en steeds dacht ik "ja, nu ist em helemaal in frut" maar nee, is blijkbaar standaard.

Tegenwoordig hebben vrachtwagens soms niet eens geen versnellingspook meer. Volledig geautomatiseerd.
Bij sommigen zit er zelfs niks meer naast de bestuurdersstoel, ook de vloer (motortunnel) is verlaagd.
Zo heb ik enkele jaren geleden enkele keren met een MAN gereden waar ook niks meer zat. Telkens ik een bocht naar links nam had ik schrik om uit mene zetel te vallen. ;D ;D ;D

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #589 Gepost op: zondag 07 februari 2010 - 15:15:04 »
Blijkbaar zijn er wel een aantal problemen met de term kruispunt.
In ons land heeft het Hof van Cassatie een OP HET EERSTE GEZICHT  logische uitspraak gedaan over wat een kruispunt is.
Vermits een openbare weg zowel de rijbaan als de andere delen met inbegrip van de bermen behelst, zou je er inderdaad kunnen van uitgaan dat op een kruispunt de volledige overlapping van deze openbare wegen als kruispunt bekeken wordt.

In Nederland spreekt men van conflictzones en gaat men kijken naar het kruispuntvlak.
Wat zeker is dat het kruispuntvlak de aardeweg of rijbaan omvat op de plaatst van de intersectie of overlapping.
Minder zeker is het feit of daar de voetpaden en of fietspaden bijhoren.
Bermen al is geen geval.
De theorie zou zijn dat voetgangers dwars oversteken en dat dit zowel op het kruispunt als buiten het kruispunt zo hoort.
De voetganger verandert niet van richting op het kruispuntvlak en zit aldus niet in de conflictzone.
Dezelfde theorie geldt voor fietsers die het fietspad blijven volgen.
Fietsers die het fietspad verlaten om van richting te veranderen naar links bevinden zich in de conflictzone op het kruispuntvlak.
Voorbeeld:
_______a_|        |_Y_____

_________          ________
            X  |        |b

Voetganger a moet naar b, dit kan niet rechtstreeks over het kruispuntvlak maar moet langs X of Y gebeuren.

Verder is het zo dat de berm aan de doorlopende zijde van de T niet aanzien wordt als kruispunt maar gewoon als deel van de openbare weg die doorloopt.
De vraag die hierbij gesteld wordt is hoever de poot van de T overlapt om een intersectie te zijn.
Tot aan de rand van de dwarsweg, tot aan de rand van de rijbaan van de dwarsweg, tot aan de doorlopende rand van de rijbaan aan de overkant van de Tenz..
De meeste landen stellen dit in vraag.
Het verdrag biedt niet direct een oplossing omdat de weg stopt.  Waar stopt die weg? Na het kruispunt, voor het kruispunt, op het kruispunt?
Tot hoever na het kruispunt zou die weg dan doorlopen. Volgens ONZE uitspraak tot en met de bermen.
Maar wat indien dit kruispunt is aangelegd in het midden van een vrij groot openbaar stuk grond, waar ga je de grens dan trekken?
Zoals bijvoorbeeld bij de aanleg van grote wegen en snelwegen.

Bij een X of + kruispunt heb je duidelijk de snijpunten of intersecties vermits beiden na het kruispunt verder lopen.
Maar dit is niet zo mij een T of splitsing of aansluiting.

De volgende vraag hoe bij een splitsing of aansluiting het kruispunt bepaald wordt.
Hoe bepaal je de intersectie; maw hoe trek je de verlengingen door, en waar kom je dan uit?

En dan een zeer belangrijke vraag:
Wanneer spreek je van een kruispunt bij een weg met op en afritten, toegangswegen, splitsingen en aansluitingen, met middenberm.
Maw tot wanneer zijn verbodsborden geldig?
Men beweert tot aan een oprit, niet tot aan een afrit.
Ik zou mij hier kunnen in vinden, want het zijn de bestuurders die erbij komen die op de hoogte moeten gesteld worden van het eventueel verbod.

En dan nu DE vraag: Hoe zit dat met een oprit of toegangsweg aan de overkant (andere richting)van de weg op een plaats waar er aan jou kant geen oprit is.
Bepaalt die oprit aan de andere kant ook tot waar een verbod geld aan deze kant (rijrichting)?
Het is toch dezelfde openbare weg? Hoe ver strekt een kruispunt zich uit?
Met onze Belgische interpretatie van het Hof van Cassatie over een kruispunt zou je kunnen stellen dat ook de oprit aan de overkant bepaalt of een verbodsbord aan deze kant nog van toepssing is of niet.

Hierbij kunnen we stellen dat de uitspraak van Cassatie niet van toepassing kan zijn op alle "kruispunten".
Wat is een Intersectie?

Zolang we daar geen duidelijk beeld over krijgen, kan je nooit stellen dat het verboden is om te parkeren volgens art 24.7 op een kruispunt aan de doorlopende zijde van een T.
Het beeld dat in het begin van deze draad werd geschetst is veel te éénvoudig om aan te geven wat een kruispunt is.
Michel heeft duidelijk begrepen dat wanneer het om verschillende rijbanen gaat dat men dan eigenlijk ook van verschillende intersecties zou moeten spreken.
   Cassatie heeft dit niet begrepen, met alle gevolgen vandien.


« Laatst bewerkt op: zondag 07 februari 2010 - 15:34:31 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #590 Gepost op: zaterdag 27 februari 2010 - 23:18:59 »
In de nieuwste versie van het boek"autorijden van A tot Z theorie"van de uitgeverij NV New traffic Books staat op pagina 138 onder indeling 11.3.3 een mooie schets voor beginnende bestuurders over hoe je die 5 meter moet bepalen.

het zou leuk zijn mocht iemand die schets op het scherm kunnen plaatsen.
De bijgaande tekst luidt : Op minder dan 5 meter van het snijpunt met de rand van de dwarsrijbaan; als de hoek afgerond is, geldt het denkbeeldige snijpunt.

Heb gelezen dat New Traffic Books gaat samenwerken met gratis rijbewijs online en rijprof.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #591 Gepost op: zondag 28 februari 2010 - 13:30:46 »
In de nieuwste versie van het boek"autorijden van A tot Z theorie"van de uitgeverij NV New traffic Books staat op pagina 138 onder indeling 11.3.3 een mooie schets voor beginnende bestuurders over hoe je die 5 meter moet bepalen

En, mag je van hen aan de overzijde staan ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #592 Gepost op: zondag 28 februari 2010 - 16:05:18 »
Het is een schets met vier toekomende straten waarvan er één straat schuin ligt zodat je duidelijk kan zien hoe zij verlengen.
Een deel van deze draad ging over de verlengingen en de bepaling van de 5 meter.

Dit is bij mijn weten de eerste keer dat men een schuine zijstraat in een schets gebruikt om aan beginnende bestuurders te laten zien hoe je die 5 meter moet bepalen.
Dit staat in het welbekende groene boekje, zowel in de franstalige versie als in de nederlandstalige.

Er is geen schets van een T kruispunt.
Als je de kans hebt om in een warenhuis of boekenwinkel dat boek eens open te slaan op P 138 dan kunnen jullie de schets eens bekijken.
Men houdt daar in ieder geval geen rekening met de verlenging van de straat aan de overkant of met de eerste verlenging die je tegenkomt zou je de verlengingen doortrekken tot aan de overkant.


____\     \______

____       ______
       |      |
« Laatst bewerkt op: zondag 28 februari 2010 - 16:15:15 door mazda »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #593 Gepost op: maandag 01 maart 2010 - 00:52:55 »
Het was nogal een stormachtige carnavalstoet dit jaar in Denderleeuw, doch echter spreekt de foto voor zich. ;)


Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #594 Gepost op: maandag 01 maart 2010 - 01:12:55 »
Men houdt daar in ieder geval geen rekening met de verlenging van de straat aan de overkant of met de eerste verlenging die je tegenkomt zou je de verlengingen doortrekken tot aan de overkant.
Dat is op een KP met 4 armen best mogelijk ook niet de dichtstbijgelegen (verlenging van de) rand van de dwarsrijbaan.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #595 Gepost op: maandag 01 maart 2010 - 01:16:11 »
Het was nogal een stormachtige carnavalstoet dit jaar in Denderleeuw, doch echter spreekt de foto voor zich. ;)
Niet echt.
Kan die bus niet afdraaien door een geparkeerd voertuig ?

De bus kan ook de bocht verder van rechts beginnen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #596 Gepost op: maandag 01 maart 2010 - 01:31:48 »
Deze bus deed mee met de stoet en ter gelegenheid van de stoet was er overal een tijdelijk parkeerverbod.
Regelmatig staan daar dus wel voertuigen, zelfs over het volledige kruispunt en de inritten van de garage.
Verder naar rechts beginnen kan ook niet doordat het geen rechte T is.

Link

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #597 Gepost op: maandag 01 maart 2010 - 20:08:00 »
Men houdt daar in ieder geval geen rekening met de verlenging van de straat aan de overkant of met de eerste verlenging die je tegenkomt zou je de verlengingen doortrekken tot aan de overkant.
Dat is op een KP met 4 armen best mogelijk ook niet de dichtstbijgelegen (verlenging van de) rand van de dwarsrijbaan.

Dit is anders in het begin van deze draad wel zo gesteld door verschillende personen.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #598 Gepost op: maandag 01 maart 2010 - 20:13:20 »
Deze bus deed mee met de stoet en ter gelegenheid van de stoet was er overal een tijdelijk parkeerverbod.
Regelmatig staan daar dus wel voertuigen, zelfs over het volledige kruispunt en de inritten van de garage.
Verder naar rechts beginnen kan ook niet doordat het geen rechte T is.

Link

Het achterste van de bus moest helemaal tegen de rechterkant zitten en niet aan de linkerkant.
De snuit van de bus moest bij aanvang haaks op de rand van de dwarsrijbaan komen ter hoogte van het deksel.
Stel dat er geen verbodsborden zouden staan dan zou het geparkeerde voertuig zelfs niet in overtreding staan als je de linkerrand juist zou verlengen en dan je 5 meter bepalen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #599 Gepost op: maandag 01 maart 2010 - 21:18:13 »
In de link zie je de zebrapaden aan beide zijden van de Nieuwstraat, en dan nog 5 meter daarvan (Art 24.4°), dan is het ca 8 meter van "de snijpunten".

En dan nog, men mag nergens hinderlijk staan (Art 24)
(links zie ik ook nog een huisuitrit maar is inbegrepen in die 5 m van het zebrapad links)

Citaat
Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod 
 Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;

uitspraken van Cassatie:
http://books.google.be/books?id=dIqKuyiHYq8C&pg=PA208&dq=Artikel+24:+Stilstaan-+en+parkeerverbod&hl=de&cd=4#v=onepage&q=Artikel%2024%3A%20Stilstaan-%20en%20parkeerverbod&f=false
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I