Blijkbaar zijn er wel een aantal problemen met de term kruispunt.
In ons land heeft het Hof van Cassatie een OP HET EERSTE GEZICHT logische uitspraak gedaan over wat een kruispunt is.
Vermits een openbare weg zowel de rijbaan als de andere delen met inbegrip van de bermen behelst, zou je er inderdaad kunnen van uitgaan dat op een kruispunt de volledige overlapping van deze openbare wegen als kruispunt bekeken wordt.
In Nederland spreekt men van conflictzones en gaat men kijken naar het kruispuntvlak.
Wat zeker is dat het kruispuntvlak de aardeweg of rijbaan omvat op de plaatst van de intersectie of overlapping.
Minder zeker is het feit of daar de voetpaden en of fietspaden bijhoren.
Bermen al is geen geval.
De theorie zou zijn dat voetgangers dwars oversteken en dat dit zowel op het kruispunt als buiten het kruispunt zo hoort.
De voetganger verandert niet van richting op het kruispuntvlak en zit aldus niet in de conflictzone.
Dezelfde theorie geldt voor fietsers die het fietspad blijven volgen.
Fietsers die het fietspad verlaten om van richting te veranderen naar links bevinden zich in de conflictzone op het kruispuntvlak.
Voorbeeld:
_______a_| |_Y_____
_________ ________
X | |b
Voetganger a moet naar b, dit kan niet rechtstreeks over het kruispuntvlak maar moet langs X of Y gebeuren.
Verder is het zo dat de berm aan de doorlopende zijde van de T niet aanzien wordt als kruispunt maar gewoon als deel van de openbare weg die doorloopt.
De vraag die hierbij gesteld wordt is hoever de poot van de T overlapt om een intersectie te zijn.
Tot aan de rand van de dwarsweg, tot aan de rand van de rijbaan van de dwarsweg, tot aan de doorlopende rand van de rijbaan aan de overkant van de Tenz..
De meeste landen stellen dit in vraag.
Het verdrag biedt niet direct een oplossing omdat de weg stopt. Waar stopt die weg? Na het kruispunt, voor het kruispunt, op het kruispunt?
Tot hoever na het kruispunt zou die weg dan doorlopen. Volgens ONZE uitspraak tot en met de bermen.
Maar wat indien dit kruispunt is aangelegd in het midden van een vrij groot openbaar stuk grond, waar ga je de grens dan trekken?
Zoals bijvoorbeeld bij de aanleg van grote wegen en snelwegen.
Bij een X of + kruispunt heb je duidelijk de snijpunten of intersecties vermits beiden na het kruispunt verder lopen.
Maar dit is niet zo mij een T of splitsing of aansluiting.
De volgende vraag hoe bij een splitsing of aansluiting het kruispunt bepaald wordt.
Hoe bepaal je de intersectie; maw hoe trek je de verlengingen door, en waar kom je dan uit?
En dan een zeer belangrijke vraag:
Wanneer spreek je van een kruispunt bij een weg met op en afritten, toegangswegen, splitsingen en aansluitingen, met middenberm.
Maw tot wanneer zijn verbodsborden geldig?
Men beweert tot aan een oprit, niet tot aan een afrit.
Ik zou mij hier kunnen in vinden, want het zijn de bestuurders die erbij komen die op de hoogte moeten gesteld worden van het eventueel verbod.
En dan nu DE vraag: Hoe zit dat met een oprit of toegangsweg aan de overkant (andere richting)van de weg op een plaats waar er aan jou kant geen oprit is.
Bepaalt die oprit aan de andere kant ook tot waar een verbod geld aan deze kant (rijrichting)?
Het is toch dezelfde openbare weg? Hoe ver strekt een kruispunt zich uit?
Met onze Belgische interpretatie van het Hof van Cassatie over een kruispunt zou je kunnen stellen dat ook de oprit aan de overkant bepaalt of een verbodsbord aan deze kant nog van toepssing is of niet.
Hierbij kunnen we stellen dat de uitspraak van Cassatie niet van toepassing kan zijn op alle "kruispunten".
Wat is een Intersectie?
Zolang we daar geen duidelijk beeld over krijgen, kan je nooit stellen dat het verboden is om te parkeren volgens art 24.7 op een kruispunt aan de doorlopende zijde van een T.
Het beeld dat in het begin van deze draad werd geschetst is veel te éénvoudig om aan te geven wat een kruispunt is.
Michel heeft duidelijk begrepen dat wanneer het om verschillende rijbanen gaat dat men dan eigenlijk ook van verschillende intersecties zou moeten spreken.
Cassatie heeft dit niet begrepen, met alle gevolgen vandien.