Auteur Topic: problemen bij het starten van de wagen  (gelezen 15525 keer)

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
problemen bij het starten van de wagen
« Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 01:15:49 »
Ik heb regelmatig problemen bij het starten van de wagen als het koud is. De auto die ik gebruik is een diesel van '92, maar er zit een nieuwe batterij in sinds juni 2008. Het kan toch niet dat die al versleten is? Ze is vorig jaar nog getest in de garage en er was niks mis mee. Het bleken toen de "bougies" te zijn, daar waren er een paar van kapot. Die zijn dan uiteraard vervangen en verder waren er een tijdlang geen problemen meer mee. (Toch niet voor zover ik weet) Helaas is het nu weer van dat. Niemand schijnt te weten hoe het komt dat die auto niet start... Dinsdag had ik er nog normaal mee gereden, maar woensdag hebben we hem in gang moeten trekken met de startkabels (die er gelukkig steeds in liggen). Vandaag heeft hij enkele uren aan een oplader gehangen. Waaraan kunnen startproblemen zoal liggen?  ???

Offline diane

• Meer dan expert
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 06:32:43 »
Ik heb regelmatig problemen bij het starten van de wagen als het koud is. De auto die ik gebruik is een diesel van '92, maar er zit een nieuwe batterij in sinds juni 2008. Het kan toch niet dat die al versleten is? Ze is vorig jaar nog getest in de garage en er was niks mis mee. Het bleken toen de "bougies" te zijn, daar waren er een paar van kapot. Die zijn dan uiteraard vervangen en verder waren er een tijdlang geen problemen meer mee. (Toch niet voor zover ik weet) Helaas is het nu weer van dat. Niemand schijnt te weten hoe het komt dat die auto niet start... Dinsdag had ik er nog normaal mee gereden, maar woensdag hebben we hem in gang moeten trekken met de startkabels (die er gelukkig steeds in liggen). Vandaag heeft hij enkele uren aan een oplader gehangen. Waaraan kunnen startproblemen zoal liggen?  ???

Indien er iets mis is met de alternator laad de batterij ook niet goed op, Jari. Een andere mogelijkheid is dat één of meerdere gloeikaarsen defect zijn. Hopelijk voor jou hebben ze vorig jaar nieuwe gloeikaarsen gestoken en geen tweedehandse.

U spreekt dat de problemen zich voor doen enkel bij koude.

In de P. Van den Eedenstraat te Hoboken alwaar de technische controle is gelegen en een eenrichtingstraat, heb je op uw linkerzijde een garage. Net voor en naast een opel garage. Het is geen merkgarage maar de naam ontgaat mij momenteel. De eigenaar van deze garage spreekt met een Duits accent. Het zou me zeer sterk verwonderen indien deze de oorzaak niet zou kunnen vinden en oplossen.  
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 december 2009 - 06:34:55 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 09:06:37 »

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 09:29:48 »
bij een auto van die periode is het nuttig om bij vriesweer 2 keer te laten voorverwarmen alvorens te starten

Als je probeert te starten, hoor je dan dat de startmotor goed draait, maw is de batterij nog opgeladen ?  anders kan het de alternator zijn, in dat geval heb je veel kans dat je batterij er ook weer aan is

Is je brandstoffilter recentelijk nog vervangen ?  Een vuil brandstoffilter bij een diesel geeft problemen bij vriesweer omdat er zich dan makkelijk een prop vormt in het filter en er dus geen (voldoende) brandstoftoevoer is (weinig motoren die dat verdragen :D )

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 10:38:12 »
Alvorens te starten even lichten aansteken; daardoor warmt de batterij op waardoor deze meer vermogen kan afgeven. Ook niet onmiddelijk starten wanneer het lichtje van de gloeispiraal op je dashboard uitgaat maar even wachten tot je de klik hoort dat aangeeft dat de relais, welke de gloeibougie van stroom voorziet, opengaat; daardoor zal de gloeibougie iets langer gloeien, dus ook iets langer voorverwarmen.
Als deze tip het probleem niet oplost zit moet je wel verder (laten) zoeken.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 10:49:51 »
Alvorens te starten even lichten aansteken; daardoor warmt de batterij op waardoor deze meer vermogen kan afgeven. Ook niet onmiddelijk starten wanneer het lichtje van de gloeispiraal op je dashboard uitgaat maar even wachten tot je de klik hoort dat aangeeft dat de relais, welke de gloeibougie van stroom voorziet, opengaat; daardoor zal de gloeibougie iets langer gloeien, dus ook iets langer voorverwarmen.
als je dan je contact afzet en weer op zodat je nog eens voorverwarmt zou hij perfect moeten starten
tenzij er idd een ander probleem is
mijn gok blijft voorlopig het brandstoffilter

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 10:57:44 »
nog iets: rij je dikwijls met een bijna lege tank (ik bedoel dan tot in het rood), of tank je nooit helemaal vol ?
Daardoor krijg je meer condensatiewater in  je tank en dat geeft bij vriesweer ook wel eens problemen natuurlijk

Offline Jari

• Expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 11:45:05 »
nog iets: rij je dikwijls met een bijna lege tank (ik bedoel dan tot in het rood), of tank je nooit helemaal vol ?
Daardoor krijg je meer condensatiewater in  je tank en dat geeft bij vriesweer ook wel eens problemen natuurlijk
Ik tank altijd maar 25 liter ofzo ja  :-\
Maar ik denk niet dat de vorige gebruikers dat deden...

Offline Jari

• Expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 11:48:30 »
Diane, mijn papa had de indruk dat het nieuwe gloeikaarsen waren, ze blinken nogal als nieuw :)

Ik denk dat je de Fiat garage bedoelt? Daar zijn vorige week de lichten nog afgesteld alvorens naar de controle daar te gaan :)

Offline Jari

• Expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 11:49:31 »
Is je brandstoffilter recentelijk nog vervangen ?  Een vuil brandstoffilter bij een diesel geeft problemen bij vriesweer omdat er zich dan makkelijk een prop vormt in het filter en er dus geen (voldoende) brandstoftoevoer is (weinig motoren die dat verdragen :D )
Geen idee ... Ik zal het eens navragen

Offline Jari

• Expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 11:50:32 »
Ik zal sebiet eens proberen te starten, zien wat dat geeft...

Offline Jari

• Expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 11:51:02 »
Alvorens te starten even lichten aansteken
Neemt dat juist niet meer kracht van je batterij weg?

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 12:57:15 »
Alvorens te starten even lichten aansteken
Neemt dat juist niet meer kracht van je batterij weg?
Bedoeling is even aan te zetten en weer af te zetten alvorens te starten.  Dit om de batterij al op te warmen
Volgens mijn bescheiden mening niet echt nuttig voor een diesel aangezien je toch eerst moet voorverwarmen en je gloeibougies dus al stroom uit je batterij trekken waardoor deze dus ook al opgewarmd zal worden
Wat wél nuttig is imho is, zoals ik al eerder zei, 2 keer voor te verwarmen

Offline Jari

• Expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 13:04:57 »
Ik heb hem daarnet vlotjes in gang gekregen met 3 keer voorverwarmen :)
Thanks iedereen! :)
Ik ga dat nu gewoon elke dag proberen en dan zullen we wel zien wat het geeft he, hopelijk lost dit het probleem gewoon op!!!!!! :D

Offline Jari

• Expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 13:07:36 »
Als je probeert te starten, hoor je dan dat de startmotor goed draait, maw is de batterij nog opgeladen ?  anders kan het de alternator zijn, in dat geval heb je veel kans dat je batterij er ook weer aan is
Toen ik het woensdag probeerde, leek het alsof de stroom uitviel. Je hoorde hem starten en dat geluid viel weg. Toen probeerde ik een tweede keer (waarschijnlijk niet slim van mij) en toen was het nog erger. Daarna deed hij gewoon niks meer en hebben we de startkabels gebruikt.