Auteur Topic: pad verhard, openbare weg, voorrang  (gelezen 7393 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
pad verhard, openbare weg, voorrang
« Gepost op: maandag 28 december 2009 - 22:23:30 »
12.3.1.  Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

    a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

           B1  B5
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
     ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat is nu een 'pad' - zie Artikel 2 van ditzelfde besluit :


Citaat
2.5.   "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.  


Vraag:  Is een fietspad met D7 een pad?
           Is een openbare weg voor voetgangers en fietsers D10  een pad?
           Kan een pad een rijbaan omvatten?

Kwestie van voorrang van rechts op het kruispunt.

Situatie: Smalle straat verhard ,wordt omgetoverd in openbare weg voor fietsers en voetgangers met D10.
Kan dit?    Is dit het juiste bord want bij D10 spreekt men van deel van de openbare weg en hier is het de ganse breedte van de straat. 
« Laatst bewerkt op: maandag 28 december 2009 - 22:29:59 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: pad verhard, openbare weg, voorrang
« Reactie #1 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 22:34:09 »
Ter verduidelijking.
RDeWinter
Newbie

Berichten: 1


  Fietsongeval - voorrang of niet ?
« Gepost op: Vandaag om 11:04 »  

--------------------------------------------------------------------------------
Op weg van school naar huis heeft mijn zoon een fietsongeval gehad. Hij had zelf geen lichamelijke of materiële schade. De tegenpartij (auto) had wel een kras op de zijkant van de auto.
Mijn zoon kwam uit een straatje (officiële straat van de gemeente maar uitsluitend voor fietsers en voetgangers) de Putsebaan (Keerbergen) opgereden. De auto reed op de Putsebaan.
Als je de voorrangsregels in acht neemt heeft mijn zoon voorrang
Vraag is of dit ook geldt in deze situatie ? (vanwege het kleine straatje)
(zie foto's in bijlage)
 
  Gelogd  
 
 
 
Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Berichten: 8.705


Politiezone Arro IEPER


  Re: Fietsongeval - voorrang of niet ?
« Antwoord #1 Gepost op: Vandaag om 20:25 »  

--------------------------------------------------------------------------------
Welkom RdeWinter.

Ik verwijs meteen naar Artikel 12 van de wegcode :


Citaat
12.3.1.  Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

    a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

           B1  B5

    b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.


Wat is nu een 'pad' - zie Artikel 2 van ditzelfde besluit :


Citaat
2.5.   "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.  


Uw zoon volgde een openbare weg met ondermeer dit gebodsbord - zie Artikel 69 :


Citaat
69.3.   De gebodsborden worden hierna afgebeeld.
 D10 - Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers.


Kortom :
Uw zoon was hier voorrangsplichtig, vermits hij uit een pad kwam en de andere openbare weg van een rijbaan is voorzien.
 
 
 ??????????????????
 
 
« Laatst bewerkt op: maandag 28 december 2009 - 22:35:55 door mazda »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: pad verhard, openbare weg, voorrang
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 00:38:44 »
Citaat
Kortom :
Uw zoon was hier voorrangsplichtig, vermits hij uit een pad kwam en de andere openbare weg van een rijbaan is voorzien.

 
 ??????????????????
ik zou het ook zo bekijken
behalve als hij bij het uitrijden van het 'pad' op een fietspad uitkomt, moet hij voorrang geven
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: pad verhard, openbare weg, voorrang
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 15:55:20 »
2.5.   "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.


Kan nog leuk worden.
De afgebeelde situatie voldoet immers niet meer aan de definitie van een pad volgens de wegcode.

Wat "voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben" zijn , is onbepaald. En vaag.
Het lijkt op de bepaling van "voetganger" maw : de voertuigen die men mag leiden zonder een bestuurder te worden.

Desondanks laat men fietsers en voortbewegingstoestellers toe ...
Is het dan nog een pad  ???

Door de manke signalering, kan men er bvb ook met een Piaggio MP3 LT door, dat is geen motorfiets, maar een gemotoriseerde driewieler die heel erg op de motorfiets lijkt ...


Citaat
Vraag:  Is een fietspad met D7 een pad?
Neen.
Een fietspad is een DEEL van een weg.
Geen weg op zich ...

Citaat
Is een openbare weg voor voetgangers en fietsers D10  een pad?
Een D10 duidt op een DEEL van een openbare weg, niet op de openbare weg als geheel.

Het betreft hier dus foute signalisatie ...

Ook het verbodsbord staat fout (links ipv rechts).


    
Citaat
      Kan een pad een rijbaan omvatten?
Neen, want een rijbaan laat verkeer in het algemeen toe, en is dus breder dan wat een pad nog kan toestaan ...


Citaat
Kwestie van voorrang van rechts op het kruispunt.
Ik zou in geen geval meteen de conclussie trekken van De Cazze ...

Het zou daar nog wel eens vies kunnen uitdraaien.

Citaat
Situatie: Smalle straat verhard ,wordt omgetoverd in openbare weg voor fietsers en voetgangers met D10.
Kan dit?    Is dit het juiste bord want bij D10 spreekt men van deel van de openbare weg en hier is het de ganse breedte van de straat.
Neen, is foutief gesignaleerd.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 december 2009 - 15:57:43 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: pad verhard, openbare weg, voorrang
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 18:12:37 »
Ik dacht ook dat het fout gesignaleerd werd.
Volgens mij heeft de fietser gewoon voorrang van rechts want  een D10 is geen pad zoals je zegt maar een deel van de openbare weg.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: pad verhard, openbare weg, voorrang
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 21:45:19 »
Waarom zou een fietsPAD geen pad zijn? Het is toch een smalle openbare weg (alhoewel ze tegenwoordig al zo breed geworden zijn dat er een auto net op kan). Of er nu een D7, D9 of D10 bijstaat doet er niet toe, het blijft een pad. Vandaar dat je ook niet meer over een fietspad kan spreken wanneer dit pad de rijbaan dwarst tenzij het aldaar aangeduid wordt volgens artikel 74.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: pad verhard, openbare weg, voorrang
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 13:26:33 »
Waarom zou een fietsPAD geen pad zijn?
Het is niet omdat er "pad" in de naam van een begrip staat, dat een zo gesignaleerde openbare weg ineens voldoet aan de definitie van een pad volgens de wegcode.

Deze openbare weg voldoet wat mij betreft ook niet aan de bepaling van een "pad" volgens de wegcode.
Bovendien is minstens in 1 richting de signalisatie verkeerd, en staat de openbare weg open voor alle weggebruikers ... dat maakt meteen dat het geen pad is .


Citaat
Het is toch een smalle openbare weg (alhoewel ze tegenwoordig al zo breed geworden zijn dat er een auto net op kan). Of er nu een D7, D9 of D10 bijstaat doet er niet toe, het blijft een pad.
Het is een smalle openbare weg, maar niet noodzakelijk een pad ...
Overigens zijn er veel gevallen waar een gehele weg als "fietspad" (D7, D10) aangeduid wordt, terwijl een fietspad een deel van een weg is, en geen weg op zich.
Daarvoor bestaan de F99 borden nu net ... om een dergelijke WEG aan te duiden.
Het is niet omdat het zo vaak verkeerd gesignaleerd staat, dat het juist wordt ...

Als het geen pad is, en dat is het gezien de foutieve signalisatie minstens in 1 richting dus al niet, is het een gewone openbare weg en geldt in principe de voorrang van rechts ...
« Laatst bewerkt op: donderdag 31 december 2009 - 13:29:27 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: pad verhard, openbare weg, voorrang
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 12:52:23 »
Citaat
2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.
Een fiets is een voertuig dat niet breder is dan de voor de voetgangers vereiste ruimte. Het is niet omdat een fietspad elk ander verkeer dan fietsers uitsluit dat het niet meer zo beantwoorden aan de definitie van een pad.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: pad verhard, openbare weg, voorrang
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 18:34:47 »
Volgens mij kan een fietspad geen pad zijn om de volgende reden.

AR 2.5 definieert een pad als een openbare weg, namelijk een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.

AR 2.7 definieert een fietspad als zijnde slechts een deel van een openbare weg, namelijk het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: pad verhard, openbare weg, voorrang
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 19:41:46 »
Citaat
2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.
Een fiets is een voertuig dat niet breder is dan de voor de voetgangers vereiste ruimte. Het is niet omdat een fietspad elk ander verkeer dan fietsers uitsluit dat het niet meer zo beantwoorden aan de definitie van een pad.
Een pad is een weg op zich.
Een fietspad is een DEEL VAN een weg.
Hier is er enkel een fietspad gesignaleerd ... waar is de rest van de weg heen ?

Overigens laat de afgebeelde weg naar breedte duidelijk verkeer toe van voertuigen die breder zijn dan de ruimte die een voetganger nodig heeft.
Men kan hier fysiek wettelijk met een (breed) rijwiel, een (brede) handkar, een brommobiel door .
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: pad verhard, openbare weg, voorrang
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 02 januari 2010 - 15:00:01 »
Volgens mij kan een fietspad geen pad zijn om de volgende reden.

AR 2.7 definieert een fietspad als zijnde slechts een deel van een openbare weg, namelijk het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Citaat van: de wegcode
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
zie je het verschil

het deel van de openbare weg kan ook 100% van de openbare weg zijn

volgens mij is een 'alleen liggend fietspad' dus wel een pad
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: pad verhard, openbare weg, voorrang
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 02 januari 2010 - 16:34:34 »
Volgens mij kan een fietspad geen pad zijn om de volgende reden.

AR 2.7 definieert een fietspad als zijnde slechts een deel van een openbare weg, namelijk het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Citaat van: de wegcode
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
zie je het verschil

Ja, dat is natuurlijk weer de zoveelste blunder in de formulering van de wegcode. Het is een bepaald lidwoord enkelvoud, en zou dus betekenen dat een weg slechts één fietspad kan hebben, terwijl dat uiteraard onjuist is. Ook de formulering "van de openbare weg" is verkeerd, want dat zou betekenen dat er één en slechts één openbare weg zou bestaan. Er had moeten staan: "een deel van een openbare weg [...]".

Citaat
het deel van de openbare weg kan ook 100% van de openbare weg zijn[/b]

Neen, want dan is het geen deel meer. Dan had er moeten staan: "een deel van een openbare weg dat of een openbare weg die voorbehouden is voor [...].
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: pad verhard, openbare weg, voorrang
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 02 januari 2010 - 19:40:03 »
Citaat
volgens mij is een 'alleen liggend fietspad' dus wel een pad


Op een pad mogen er wel motorfietsen rijden op een fietspad niet  ::)

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: pad verhard, openbare weg, voorrang
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 02 januari 2010 - 22:11:26 »
Een mogelijk correcte oplossing om in een straat of weg enkel het verkeer van voetgangers en fietsers toe te laten is het plaatsen van het bord C3 met onderbord M2 aan elke zijde van de straat.
 
Een andere mogelijkheid is het plaatsen van het bord F99a (of eventueel F99b met scheiding)
 
 
 Het bord D7 verplicht fietspad kan indien het een vrijliggend (dus niet naast de rijbaan)fietspad is als pad aanzien worden.
De borden D9 en D10 duiden altijd een deel van de openbare weg aan en kunnen aldus nooit als pad aanzien worden.
 
 zie definities hieronder.
 
De smalle straat waarvan sprake kan niet gesignaleerd worden met een D1O .  Reden: beslaat de gehele openbare weg.
 
De voorrang van rechts blijft behouden voor bestuurders indien deze uit een weg met een rijbaan F99 a of b komen, indien deze uit een weg of straat met rijbaan komen met C3 enM2, indien deze uit een weg of straat met rijbaan komen met D9 of D1O.
Behalve indien er een andere voorrangsregeling van toepassing is door middel van borden.
Het bord D7 op zich duid geen "pad" aan. Het zou kunnen dat een fietspad een pad is maar dan alleenliggend niet naast een rijbaan.
 Bij D7 staat niet : deel van de openbare weg.
 
 Bijgevolg had de fietser voorrang van rechts daar hij niet uit een pad op de rijbaan kwam.
 
12.23. Verkeersborden F99a en F101a. - Weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en ruiters.
 
12.24. Verkeersborden F99b en F101b. - Weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en ruiters met aanduiding van het deel van de weg dat aan de onderscheiden categorieën weggebruikers is toegewezen.   
 
10.4. Verkeersbord D7. Verplicht fietspad
.
10.5. Verkeersbord D9. Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A.

De scheiding tussen het voetgangersgedeelte, enerzijds, en het gedeelte van de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, anderzijds, wordt gerealiseerd door, hetzij een witte doorlopende streep, hetzij een andere wegbedekking, hetzij om het even welke fysische scheiding of door een combinatie van één of meer van deze middelen.

 
10.6. Verkeersbord D10. Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers. 
Dit verkeersbord wordt gebruikt wanneer geen gebruikt kan worden gemaakt van het verkeersbord D9 :
 
 
68.4.2° Een onderbord van het model M.2. bedoeld in artikel 65.2. moet de verkeersborden C3  aanvullen wanneer het verbod niet geldt voor de fietsers.

Indien het verbod evenmin geldt voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, worden die verkeersborden aangevuld met een onderbord van het model M.3. bedoeld in artikel 65.2. De letter "A" wordt weggelaten op het onderbord indien het verbod evenmin geldt voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B.


                   
       

                   
         



Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: pad verhard, openbare weg, voorrang
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 02 januari 2010 - 23:05:14 »
Bij D7 staat niet : deel van de openbare weg.
Bij de D7 staat dat er niet bij, omdat het al in de definitie van een fietspad staat (Art 2.7)
Een D7 is maar 1 manier om een fietspad aan te geven.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder