Auteur Topic: Verbruiksmeters nog optimistisch, maar worden beter (calibratie)  (gelezen 3444 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Verbruiksmeters nog optimistisch, maar worden beter (calibratie)
« Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 13:48:19 »
Boordcomputer zelden juist, las ik vandaag in het Belang van Limburg... het was dezelfde test die de ADAC ruim één jaar geleden deed, lijkt wel om de krant op te vullen, met -oude- internetberichten...  

originele bron, test 10 dec 2008 :
Citaat
http://www1.adac.de/Tests/Zubehoertests/Bordcomputer/default.asp
Bordcomputer auf dem Prüfstand
 
Nur bei 10 von 23 getesteten Fahrzeugen (Stichprobe) bieten die Bordcomputern mit einer Abweichung von maximal fünf Prozent beim angezeigten Durchschnittsverbrauch eine befriedigende Messgenauigkeit. Bei sieben Autos beträgt die Abweichung zwischen fünf und zehn Prozent und immerhin sechs Verbrauchsmesser liegen mit mehr als zehn Prozent neben den tatsächlichen Werten. Ein Vorurteil, dass Bordcomputer im Allgemeinen einen zu geringen Verbrauch anzeigen, konnte freilich durch den ADAC Test nicht bestätigt werden: Tendenziell ist der echte Verbrauch sogar geringer als der angezeigte.
Bij slechts 10 van 23 gesteste auto´s bieden de boordcomputers met een afwijking van max 5% bij aangeduid gemiddeld verbruik een bevredigende meetnauwkeurigheid. Bij 7 auto´s bedraagt de afwijking tussen 5 en 10%, en dus 6 met meer als 10% ernaast.
Een vooroordeel, dat boordcomputers in het algemeen een te laag verbruik aanduiden, kon bijgevolg door de ADAC test niet worden bevestigd: tendentieel is het echte verbruik zelfs minder als het aangeduide.

Ook
Citaat
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,1518,595659,00.html    10.12.2008 ADAC-Test
Verbrauchsanzeigen im Auto oft unbrauchbar

München - Auto-Bordcomputer informieren die Fahrer einer Untersuchung zufolge häufig nur sehr ungenau über die tatsächliche Höhe des Benzinverbrauchs. Die Abweichungen hätten in einem Einzelfall sogar fast 30 Prozent über dem tatsächlichen Verbrauch gelegen, teilte der ADAC am Mittwoch unter Berufung auf die Auswertung der Daten von zwei Dutzend Autos mit.
...
Jedoch könnten Autofahrer bei vielen Fahrzeugen den Servicecomputer korrigieren lassen, damit die Verbrauchsanzeige verlässlicher werde...]
Een negatieve uitschieter met bijna 30 % meer als het werkelijke verbruik... ik heb het automerk niet gevonden.. moet zijn boordcomputer toch eens laten corrigeren.  

De media heeft natuurlijk zijn titels... hier Nederlands
Citaat
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Algemeen/Tonen-Nieuws-Algemeen/Test-wijst-uit-boordcomputer-is-onbetrouwbaar.htm

Test wijst uit: boordcomputer is onbetrouwbaar!

vrijdag 12 december 2008

De boordcomputer geeft een gemiddeld brandstofverbruik van 4,9 liter per 100 km weer. Hoe betrouwbaar is die meting? “Onbetrouwbaar”, zegt de ADAC. De Duitse ANWB testte de prestaties van 23 boordcomputers. Conclusie: “Fehlmessungen bei fast alle Anzeigen”.


De waarheid van de boordcomputer...

Een paar jaar geleden kocht ik een nieuwe auto. Tijdens de eerste ritten verbaasde ik me, al spelend met de boordcomputer, over het ultralage verbruik. Met een heus niet zo voorzichtige rijstijl scoorde mijn middenklasse-diesel 4,9 liter op 100 km. Zuiniger dan 1 op 20!

Zuinig tot de tankbeurt
Ik vertelde erover tijdens een feestje en binnen een week had de helft van mijn vriendenkring dezelfde auto besteld. Mijn eerste tankbeurt werd een deceptie. Ik bleek ineens geen 4,9 liter per 100 km te verbruiken, maar 5,8 liter. 18% meer! Ik begreep dat ik een tijdje zou moeten onderduiken...

Testresultaten
De ADAC heeft nu soortgelijke ervaringen opgedaan. Bij maar 10 van de 23 geteste auto’s gaf de boordcomputer een waarde die 5% of minder afweek van het werkelijke verbruik. De grootste boosdoener scoorde een afwijking van maar liefst 29%.

Binnen 5%
Overigens wijst de ADAC erop dat ook een boordcomputer met grote afwijking de automobilist kan helpen een zuinige rijstijl te ontwikkelingen. Desondanks roept de ADAC autofabrikanten op de afwijking binnen 5% te houden. Dat de dealer de verbruiksmeter kan kalibreren vindt de ADAC niet genoeg: “Dat moet zonder hulp van de werkplaats kunnen”.
Voor mij is het onderzoek goed nieuws. Wie weet vertoon ik me binnenkort weer eens buiten mijn schuilplaats.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Test mei 2008, en 38 boordcomputers:
alhoewel er ook uitzonderingen waren, 4 verbruikscomputers die teveel aanduiden:

Citaat
http://www.autobild.de/artikel/verbrauchsanzeigen-im-test_706997.html

autobild.de — 26.05.2008

Spritverbrauch von 38 Autotypen nach herkömmlicher Methode ermittelt worden. Selbst bei einer eingeräumten Abweichung von fünf Prozent nach oben und unten errechneten laut "Markt" nur 23 der 38 Bordcomputer den Spritverbrauch korrekt – elf schönten den Verbrauch um mehr als fünf Prozent, vier Computer gaben einen zu hohen Verbrauch an. Dabei seien die Ausreißer nach unten deutlich signifikanter gewesen. Der Bordcomputer eines Skoda Octavia soll sich um 17,8 Prozent (acht Liter je 100 km statt angegebener 6,6 Liter), der eines BMW 320d sogar um 20,8 Prozent (7,7 Liter statt angegebener 6,1) verrechnet haben. Die höchste Abweichung nach oben registrierte "Markt" bei einer Mercedes B-Klasse (6,7 Prozent zu viel).

23 van de 38 binnen de +/- 5% te weinig aangeduid verbruik. = OK
11 van de 38 buiten de - 5% te weinig aangeduid verbruik;
 een veel te laag aangeduid verbruik:
-  Skoda Octavia - 17,8 %;
-   BMW 320d : -20,8 %.
4 computers een te hoog verbruik (> +5%) ; waarvan Mercedes B-klasse het meeste, met + 6,7 % (teveel aangeduid verbruik).

Ik zou zeggen, doe zelf regelmatig de voltankcheck op regelmatige basis (over een jaar -alle seizoenen- en noteren), vergelijk met (genoteerd) doorsneeverbruik van de computer; en laat de boordcomputer navenant calibreren als het nodig blijkt.
Spijtig dat men dat (nog) niet zelf kan.   ???  Zal wel zijn redenen hebben ( kilomerstand ? )

Het is nog altijd de bestuurder zelf die het verbruik van zijn auto "berekent" naargelang rijstijl...  ;)
(en de 11-dertig parameters die het verbruik van een autoleven mee bepalen)
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 december 2009 - 14:38:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verbruiksmeters nog optimistisch, maar worden beter (calibratie)
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 15:07:45 »
Voor het gemiddeld verbruik geeft de boordcomputer in mijn kar 0,1 tot 0,3 liter teveel aan tov de effectief getankte hoeveelheid. (ongeveer 3,5%)
Zelden is dat eens 0,4 tot 0,5. (dat gaat al naar 8 %)
Meer verbruiken dan de boordcomuter aangeeft is er eigenlijk niet bij.

Brandstofflow meten is 1 ding, het correct meten van de afstand is een andere, en daarmee loopt het wel eens vaker mis door verschillen in bandafmetingen en bandenslijtage , naast het wisselen van bandenmaat zonder dat de afstandsmeting mee aangepast wordt.
Het moet op die 2 vlakken al aardig correct zijn om tot goede resultaten te komen.
Uiteindelijk verbruik je ook bij stilstand brandstof, en die moet ook meegerekend worden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verbruiksmeters nog optimistisch, maar worden beter (calibratie)
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 15:24:33 »
Voor het gemiddeld verbruik geeft de boordcomputer in mijn kar 0,1 tot 0,3 liter teveel aan tov de effectief getankte hoeveelheid. (ongeveer 3,5%)
Brandstofflow meten is 1 ding, het correct meten van de afstand is een andere, en daarmee loopt het wel eens vaker mis door verschillen in bandafmetingen en bandenslijtage , naast het wisselen van bandenmaat zonder dat de afstandsmeting mee aangepast wordt.
Het moet op die 2 vlakken al aardig correct zijn om tot goede resultaten te komen.
Uiteindelijk verbruik je ook bij stilstand brandstof, en die moet ook meegerekend worden.
Idd, de jouwe lijkt me prima gecalibreerd. Naargelang de motor ouder wordt zal hij ook iets minder kracht uit dezelfde brandstofflow halen, de berekening kan dan alleen maar juister worden.

ADAC zegt dat < 5% al bevredigend is, maar voor de constructeurs zou streven naar 2 % toch doenbaar zijn, daarvoor moet de boordcomputer met alle mogelijke extra-verbruikers rekening moeten kunnen houden.
Citaat
http://www1.adac.de/Tests/Zubehoertests/Bordcomputer/default.asp
ADAC Forderungen
Die Verbrauchsanzeige darf nicht mehr als fünf Prozent von den tatsächlichen Werten abweichen. Anzustreben ist eine Genauigkeit von zwei Prozent.
Die Verbrauchsanzeige sollte alle für den Verbrauch relevanten Faktoren berücksichtigen - also auch den Mehrverbrauch durch Zuheizsysteme oder den Bypass über die Tankentlüftung (Aktivkohlefalle).
Eine Korrektur (Kalibrierung) der Verbrauchsanzeige sollte auch ohne Werkstatthilfe möglich sein.

Ook naargelang bepaalde opties aan de wagen die het verbruik redelijk beinvloeden, zou men de verbruiksmeter toch moeten kunnen corrigeren.
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 december 2009 - 15:31:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Verbruiksmeters nog optimistisch, maar worden beter (calibratie)
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 20:17:06 »
Bepaalt een recente EMU niet exact hoeveel brandstof er ingespoten wordt ? Dan kan dat opgeteld worden en moet er geen flowmeter (of erger, de brandstofpeilmeter) gebruikt worden voor de berekening van de hoeveelheid brandstof. Op de meting van de afgelegde weg kan een speling zitten van 1% naargelang de staat van de banden (bvb 4mm profielverschil op 400mm straal). Dat zou dus een behoorlijk nauwkeurig resultaat moeten opleveren.

En toch geeft mijn BC steeds een 6% te laag verbruik aan. En mijn feitelijk verbruik is al 6% lager dan het normverbruik.

Zoveel onnauwkeurigheid is een smet op het blazoen van de Duitse ingenieurs; normaal kunnen die er niet van slapen als er ergens iets 1% naast zit. Maar wie weet werd dat ook al aan Bangalore uitbesteed.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Verbruiksmeters nog optimistisch, maar worden beter (calibratie)
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 23:53:12 »
Ik heb de indruk dat de boordcomputer van mijn C5 op de snelweg quasi exact het verbruik weergeeft. Dat blijkt toch uit een paar lange ritten met vnl. snelweggebruik, waar het verbruik minder dan 0,1 l/100 km afweek van het werkelijk verbruik. Bij lagere snelheden, bv. de 70 gekte in Vlaanderen, wordt er te weinig aangeduid en blijkt er een afwijking te zijn van 0,3 l/ 100 km.
Het verbruik meet ik altijd zeer nauwkeurig. Een van de tellers meet het verbruik over de volledige tank, ik houd ook altijd de afstand per tank bij met de dagteller, de andere teller reset ik voor elke rit. Bij het tanken kan ik dan snel uitrekenen hoeveel de computer er naast telt.
In de praktijk verbruik ik echter steeds minder dan de constructeur aangeeft. Vandaag heb ik een langere rit over de snelweg gedaan, verbruik 5,1 l / 100 km. Mijn dagelijkse verplaatsingen voor het werk in verschrikkelijke files zit momenteel zo rond de 5,6 l/100 km. Zeer gunstige cijfers met deze auto, het gemengd verbruik zou volgens de constructeur 5,8 l / 100 km bedragen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verbruiksmeters nog optimistisch, maar worden beter (calibratie)
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 13:13:42 »
Het verbruik meet ik altijd zeer nauwkeurig. Een van de tellers meet het verbruik over de volledige tank, ik houd ook altijd de afstand per tank bij met de dagteller, de andere teller reset ik voor elke rit. Bij het tanken kan ik dan snel uitrekenen hoeveel de computer er naast telt.
hint :
http://www.spritmonitor.de/en/

Houdt je verbruik (en desgewenst ook allerhande kosten) online bij, en vergelijkbaar met andere eigenaars van je auto-model
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Verbruiksmeters nog optimistisch, maar worden beter (calibratie)
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 14:31:42 »
bij mij geeft hij 7.5 ltr/100 km en in werkelijkheid heb ik 8.5
goed om te weten
better a bad day at sea
than a good day at the office