Zwakke weggebruikers, bij velen zit er toch echt iets verkeerd in hun hoofd. Vandaag tijdens mijn rit naar Leuven en terug per fiets, dus ook als zwakke weggebruiker! Aan het station in Mechelen is duidelijk een fietspad aangegeven. Nu ben ik het gewoon dat de meeste voetgangers niet opletten. Vandaag is er een voetgangster die traag het fietspad dwarst, ze had zelfs niet gekeken. Ik geef haar een opmerking dat ze toch maar beter kon kijken voor ze het fietspad overstapt. Antwoord: "voetgangers hebben altijd voorrang". Die heb ik al enkele keren gehoord!
Op de terugrit rijdt in Leuven centrum een fietser dwars door rood op een redelijk druk kruispunt, ze kijkt zelfs niet links of rechts! Er zijn andere manieren om zelfsmoord te plegen zonder iemands auto te besmeueren!
Deze avond rijd ik in het donker langs het jaagpad naar Mechelen. Ergens voorbij Wijgmaal op één van de donkerste stukken zie ik voor me enkele keren een weerkaatsing, misschien een dier? Ik begin op te letten en merk vrij laat op dat er twee mannen op het jaagpad lopen, volledig in het zwart gekleed, zonder ook maar één reflector! De reflectie bleek van de halsband van een hond te komen. Ik moet zelfs bellen om ze op zij te laten gaan. Ik kan het niet laten door hen te zeggen dat het geen slim idee is om in het zwart met zijn twee over de weg te lopen. Ik krijg natuurlijk verwensingen naar mijn hoofd geslingerd.
Meestal ben ik alleen op deze fietsostrade. Vandaag werd ik ingehaald door iemand met twee witte lampen op zijn fiets, vooraan en achteraan! Tja, als er maar een lamp aanhangt zeker!
Eigenlijk het ergste gebeurde deze morgen aan de Colomabrug in Mechelen. De lichten staan er belachelijk afgesteld, maar gelukkig zet men er 's morgens politie om het verkeer te regelen. Op een bepaald moment gebaard hij mij om door te rijden. Het verkeer uit de dwarsrichting stopt hij echter niet en net vandaar komt een meute fietsers aan. Er zit niks anders op dan zijn bevel te negeren. Ik ben niet zo gek om in een twintigtal fietsers te rijden en gegarandeerd een aanrijding te veroorzaken. Hij zag gelukkig zijn fout in en probeerde te fietserrs te stoppen, weinig succesvol trouwens.