Getuige geweest van een kleine aanrijding, met vluchtmisdrijf.
Bestuurder van een bestelwagen wijkt uit voor m'n voorligger, en tikt daarbij de spiegel van een geparkeerd voertuig aan. Schade viel op eerste gezicht mee. Het glas van de richtingsaanwijzer die in de spiegel geïntegreerd zit, was kapot. Bestuurder rijdt aanvankelijk door, en stopt pas aan het verkeerslicht 100 m verderop. En dan nog omdat het verkeerslicht op rood staat, en hij in de gaten heeft dat ik 'm achterna gelopen was.
"Ik dacht al dat 'k iets hoorde, ja". Kerel, maak je dan bekend. Probeer de tegenpartij te bereiken, en als dat niet lukt doe je asap aangifte. "Heu, ja. Ik zal m'n bestelwagen aan de overkant parkeren". Ik zag 'm te voet terugkomen, en de tegenpartij bellen. Of toch doen alsof.
Soit, ik had z'n merk, nummerplaat en een paar specifieke kenmerken al lang genoteerd. Idem met de gegevens van aangereden voertuig. Toch maar aangifte gedaan. De verbalisant contacteert slachtoffer. Guess what : de tegenpartij had zich natuurlijk NIET gemeld. "Tgoh, ja ... onze werknemer heeft inderdaad melding gemaakt van schade door een onbekende, ja. Maar de verzekeraar komt niet tussenbeide voor de amper 75 euro dat dat glas kost. We gaan dan ook géén aangifte doen. Het bedrag van 75 euro is te klein, franchise".
WTF ?
Ik zou denken, dat als er een getuige zich bij de politie meldt, en de gegevens van de aanrijder bekend zijn .... dat de schade verhaald wordt op de tegenpartij ? En dat de tegenpartij (aanrijder) die schade moet vergoeden, hoe gering het bedrag ook is ?
De verbalisant snapte er ook geen barst van. Mijn gegevens zijn genoteerd, er is een PV opgesteld. Mocht het slachtoffer zich alsnog bedenken, weet hij wat hij kan doen. Veel méér dan dat, kon de verbalisant ook niet doen.