Michel, bij een ongeval zonder lichamelijke schade hoeft de politie er niet bijgehaald te worden, ook niet als één van de weggebruikers dronken is of meer dan 0,5 promille heeft.
Ook niet worden verwittigd ? Ik heb het nog
steeds over die politiecommissaris en die kapotgereden lamp hé. Ik heb het
niet over andere betrokken weggebruikers.
Dus ik lees dat nergens, jij wel ? Citeer dan eens wat en waar, heb je een ander wetsartikel mss ?
Jij kwam eerst met Art 33 § 1 af, ik niet hé.

Als de politie niet wilt komen [omdat ... dienstige redenen of andere... ] heb je toch tenminste de politie
verwittigd, dan pas zit je "safe" volgens de wet Art 33 denk ik zo als ik die wet volledig lees (over de wet en de boetes
an sich, of ## de geest van de wet, laat ik me niet uit).
Staat trouwens ook zo in de link, zelfs alles vetgedrukt.
Commissaris Bruce Moerman kreeg gisteren een rijverbod van vijftien dagen en een boete van 1.100 euro omdat hij in de parking onder de Vrijdagmarkt tegen een lampje was gereden en de politie niet had verwittigd.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130828_057
Zonder lichamelijke schade - § 1 - zijn de boetes (op papier) bij vluchtmisdrijf wel veel minder als bij
lichamelijke schade - § 2 -.§ 3 is in geval van recidive.
Ik volg gewoon de correctionele rechtbank, ik denk dat die zich aan de bestaande wetten moeten houden:
'Vluchtmisdrijf', volgens het parket. Moerman zou bovendien te snel in de parking gereden hebben. De politierechter sprak Moerman vrij, maar de correctionele rechtbank veroordeelde hem in beroep tot een rijverbod van 15 dagen en een geldboete van 1.100 euro, waarvan de helft met uitstel.
Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 6 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 6 = 300 euro
Artikel 33
§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:
1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,
2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,
...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.
§ 2. Heeft het ongeval voor een ander slagen, verwondingen of de dood tot gevolg gehad, dan wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met een geldboete van 400 euro tot 5 000 euro of met een van die straffen alleen en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaren of voorgoed.
Het herstel van het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor het theoretisch examen, het praktisch examen en het psychologisch onderzoek bedoeld in artikel 38, § 3, eerste lid.
§ 3. 1° Met een gevangenisstraf van een maand tot twee jaar en met een geldboete van 400 euro tot 5 000 euro of met een van deze straffen alleen, wordt hij gestraft die, na een veroordeling met toepassing van artikel 33, § 1 of 33, § 2 binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan een van de bepalingen van artikel 33, § 1 overtreedt.
2° Hij die, na een veroordeling met toepassing van artikel 33, § 1, of 33, § 2 , binnen de drie jaar artikel 33, § 2, overtreedt wordt gestraft met een gevangenisstraf van een maand tot vier jaar en met een geldboete van 800 tot 10 000 euro, of met een van deze straffen alleen en met het verval van het recht te besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaar of voorgoed. Het herstel van het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor het theoretisch en praktisch examen en het psychologisch onderzoek bedoeld in artikel 38, § 3, eerste lid.
Jozef, je baseert je wslk op websites van de politie zoals:
- kun je me zeggen bij "welke partij" die kapotte lamp hoort ? De Stad Gent wslk, dus er is
geen regeling hé ?
http://www.lokalepolitie.be/5412/klacht-melding-doen/62-een-verkeersongeval-aangeven.html
Een verkeersongeval aangeven
De tussenkomst van de politie bij een verkeersongeval is niet altijd noodzakelijk. Verkeersongevallen met enkel materiële schade kan je beslist zelf afhandelen wanneer alle partijen bereid zijn om het ongeval onderling of via tussenkomst van de verzekering te regelen.
We maken een onderscheid tussen verschillende soorten ongevallen:
verkeersongevallen met enkel lichte materiële schade (al dan niet met vluchtmisdrijf);verkeersongeval
verkeersongevallen met enkel materiële schade waarbij aanzienlijke schade is, of waardoor er verkeershinder is;
verkeersongevallen met lichamelijk letsel, waar een ziekenwagen en/of MUG ter plaatse moet komen of waarbij de brandweer geknelde personen moet komen bevrijden;
verkeersongevallen, waarbij iemand om het leven gekomen is.
Bij een verkeersongeval met enkel materiële schade, dat onderling geregeld wordt, moet je de politie niet verwittigen. Het is voldoende om het 'Europees Aanrijdingsformulier' in te vullen, door alle partijen te ondertekenen en aan je verzekeringsmaatschappij te bezorgen. Je mag dit ongeval ook regelen zonder tussenkomst van de verzekeringsmaatschappij. In dit geval geeft één van de partijen zijn fout toe, is hij bereid de schade van de tegenpartij te vergoeden en wordt er onderling een betalingsregeling afgesproken.
Wanneer je de politie toch ter plaatse wil laten komen, verwittig je het zonecommissariaat of de wijkwerking Als het dringend is bel je 101 of 112. Verkeersongevallen met enkel materiële schade, waarbij zich geen verdere problemen stellen, zijn niet-dringende interventies. Op drukke ogenblikken krijgen andere, meer dringende interventies voorrang. Hierdoor kan het zijn dat je even moet wachten vooraleer de politie ter plaatse is.
Bij alle andere ongevallen moet je de politie wél verwittigen. Een interventieploeg komt vervolgens ter plaatse om de nodige vaststellingen te doen.
Als er gekwetsten zijn, moet je onmiddellijk de dienst 100 verwittigen. De dienst 100 stuurt een ziekenwagen en,indien nodig, een MUG-ploeg of de brandweer ter plaatse. Zij verwittigen zelf de politie.
Als een interventieploeg ter plaatse komt, dan noteren zij de materiële vaststellingen en de verklaringen van de betrokken bestuurders, passagiers, andere benadeelden en getuigen. Dat gebeurt in een een officiële akte, het proces-verbaal, dat verstuurd wordt aan de Procureur des Konings die beslist over de verdere afhandeling. De verzekeringsmaatschappijen hebben zich te richten naar het oordeel van het parket.
Indien bij aankomst van de politie op de plaats van een ongeval met enkel materiële schade tóch blijkt dat de partijen een onderlinge regeling wensen toe te passen, zal de interventieploeg helpen bij het invullen van het 'Europees Aanrijdingsformulier'.
Bij elk verkeersongeval waarbij de politie tussenkomt wordt er verplicht een ademtest afgenomen.
De politie "dreigt" zelfs met een ademtest, en dat wou die politiecommissaris wslk "vermijden" 
)
## Enkele rake reacties uit Gent:
http://www.gentblogt.be/2013/08/29/opnieuw-gentse-flik-veroordeeld