Auteur Topic: Nieuwe crashtests tonen hoog risico whiplash aan  (gelezen 1389 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Nieuwe crashtests tonen hoog risico whiplash aan
« Gepost op: woensdag 03 maart 2010 - 14:37:46 »
Citaat van: autokanaal.be
Nieuwe crashtests tonen hoog risico whiplash aan



Auto's scoren slecht wanneer het aankomt op de bescherming tegen een whiplash. Dat blijkt uit de resultaten van nieuwe crashtests, die vandaag door Touring, Test-Aankoop en Euro NCAP zijn vrijgegeven.

Het puntenpercentage om 5 sterren te kunnen halen is vanaf dit jaar een stuk strenger. Ondanks het feit dat de modellen goed blijven scoren voor wat de bescherming van inzittenden betreft, laten de auto’s het afweten bij de bescherming tegen whiplash. Enkel de KIA doet het hier beter. De organisaties vragen de constructeurs om hiervoor betere oplossingen te bieden.

Hoofdsteun correct afstellen

"Anderzijds moeten we dringend de automobilisten oproepen om de hoofdsteun degelijk af te stellen", zegt Touring. Tal van chauffeurs zetten de hoofdsteun helemaal omlaag zodat deze geen enkele bescherming meer biedt wanneer het hoofd achteruit klapt bij een impact. De afstand tussen het hoofd en de hoofdsteun moet zo klein mogelijk zijn, maximaal 7 centimeter. Dit houdt in dat u de rugleuning van de stoel zo recht mogelijk moet zetten. De bovenkant van uw hoofdsteun moet ongeveer op gelijke hoogte komen met de bovenkant van uw hoofd. "
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe crashtests tonen hoog risico whiplash aan
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 03 maart 2010 - 16:34:24 »
Zeer positief dat zulke zaken ook eens ter sprake komen en uitgetest worden.

Persoonlijk heb altijd de zetels al zeer belangrijk gevonden als veiligheidsaspect, ik was er vroeg bij goede Recaro´s als optie te nemen in mijn BMW´s 3-series van toen.
Uiteraard moet ook de hoofdsteun telkens aangepast worden naargelang lengte (als het verschil voldoende is)

Mijn 2 laatste auto´s hadden/hebben eveneens kuip-sportzetels (serie) met vaste geïntegreerde hoofdbescherming, zelfs schouderruggesteun nu.

Dus niet verstelbare hoofdbescherming maar "integrated". De kuip loopt verder en steunt ook het hoofdgedeelte.
In mijn geval, zeggen we voor personen tot ca. 190 cm max, grotere mensen kopen zich wslk een andere auto...   ;)


Die zouden dan het max krijgen ?  :-\

Hier het lijstje van Euro NCAP:
http://www.euroncap.com/whiplash.aspx
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 maart 2010 - 16:55:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuwe crashtests tonen hoog risico whiplash aan
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 04 maart 2010 - 01:02:25 »
Zoals steeds vallen de constructeurs die hun auto's slechts naar de EuroNCAP-tests ontwikkelen, stevig door de mand als er daar een nieuwe test bij komt.
De Franse slag is een gevaarlijke nekslag ...

De resultaten van Ford zijn eigenlijk zeer schrijnend, het bedrijf heeft zo'n 6 miljard betaald aan Volvo, maar is er blijkbaar niet de veiligheidstechnologie gaan lenen ...
Bij Volvo zit er al een eeuwigheid whiplash-bescherming in de zetels - heel de zetel kantelt gecontroleerd achterover.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder