Auteur Topic: denkbeeldige rand / parkeervakken.  (gelezen 12333 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: denkbeeldige rand / parkeervakken.
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 14:10:40 »
De wetgeving stelt duidelijk dat deze signalisatie enkel voor het OV is.  Zolang jij geen OV bent, hoor jij niet naar die signalisatie te gehoorzamen.

Het goede antwoord staat verdorie als eerste reactie in die draad...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: denkbeeldige rand / parkeervakken.
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 16:07:02 »
Ik kan mijn ogen niet geloven. Roland Pottoms van het W-Team van Wegcode is niet aan zijn eerste blunder toe, maar deze keer is hij erin geslaagd om er in één zin een niet gering aantal opeen te stapelen.

Citaat van: Roland Pottoms
à partir du moment où vous vous trouvez dans la bande "BUS" signalée en tant que telle par les signaux F17 ou F18 ( le site propre ne faisant pas partir de la chaussée), vous devez vous conformer aux signaux lumineux unicolores sous formes de pictogrammes ( art. 62 ter) et non plus la signalisation tricolore destinée aux véhicules circulant sur la chaussée

Fout 1: Roland Pottoms haalt een busstrook (F17) en een BOB (bijzonder overrijdbare bedding - F18) los door elkaar.

Fout 2: Een F18 volstaat niet om een BOB te signaliseren. Er is slechts sprake van een BOB als er naast een F18 ook de wegmarkeringen vermeld in AR 72.6 en, op de kruispunten, deze vermeld in AR 77.8 aangebracht zijn.

Fout 3: Een BOB maakt inderdaad geen deel uit van de rijbaan, maar een busstrook wél.

Fout 4: AR 62ter stelt duidelijk dat de verkeerslichten in de vorm van balken, cirkels en driehoeken, in het wit op een zwarte achtergrond, dienen om het verkeer te regelen van voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.

Het is hoe langer hoe meer duidelijk dat Wegcode de mensen geregeld opzadelt met foutieve informatie omtrent de verkeerswetgeving, welke tot zware ongevallen kan leiden.

Misschien moeten wij hier inderdaad wel een aparte rubriek openen om dergelijke manifeste foutieve informatie op andere sites beter in de verf te zetten met het oog op de bescherming van de weggebruikers.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: denkbeeldige rand / parkeervakken.
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 19:23:00 »
De wetgeving stelt duidelijk dat deze signalisatie enkel voor het OV is.  Zolang jij geen OV bent, hoor jij niet naar die signalisatie te gehoorzamen.



Dat denk ik niet Wooter.
F17 is de busstrook die andere voertuigen mogen of zelfs in sommige gevallen moeten gebruiken om van richting te veranderen.
F 18 is de BOB die andere voertuigen (ik spreek niet over taxi's, fietsers of woon werkverkeer) mogen dwarsen in bepaalde gevallen maar ook mogen volgen om omheen een hindernis te rijden. Hierbij gebeurt het regelmatig dat die hindernis , container of werken net aan de verkeerslichten staat en dat je op dat moment op die bedding zit.
Dan MOET je de verkeerslichten in balkvorm opvolgen en niet de gewone lichten met als duidelijke reden dat anders het OV geblokkeerd wordt.
 

wooter

  • Gast
Re: denkbeeldige rand / parkeervakken.
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 19:31:52 »
Mazda.

Lees http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art62ter even en zeg mij welk onderdeel een verplichting inhoudt voor mij als particulier.

Dat je daarbij een bus ophoudt... Tant pis, ik ga niet door rood rijden om een hiaat in de infrastructuur of wetgeving op te lappen.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: denkbeeldige rand / parkeervakken.
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 19:32:36 »
Je moet niet bij art 62 ter gaan kijken maar bij art 72.6
Busstrook:
Let op de tekst in hoofdletters.
72.5. Op een rijbaan met het verkeersbord F17, is de rijstrook die afgebakend is met brede onderbroken strepen en waarin het woord "BUS" is aangebracht, voorbehouden aan voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen.
Het woord "BUS" en het verkeersbord F17 worden herhaald na ieder kruispunt.

De prioritaire voertuigen mogen in deze rijstrook rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.

Taxi's mogen eveneens deze strook volgen.

De voertuigen bestemd voor het woon-werkverkeer die gesignaleerd zijn door het bord hierna afgebeeld en behorend tot de categorieën M2 en M3, bedoeld in het technisch reglement van de auto's, mogen deze rijstrook volgen wanneer het verkeersbord F17 aangevuld is met een gelijksoortig symbool. In dat geval mag het symbool eveneens op de rijstrook aangebracht worden.



Dit bord op het voertuig heeft een zijde van ten minste 0,40 m; de achtergrond ervan moet van retro-reflecterende producten voorzien zijn.
Dit bord moet goed zichtbaar op het linkergedeelte vooraan en achteraan op het voertuig aangebracht zijn; het moet verwijderd of afgedekt worden wanneer het voertuig niet gebruikt wordt voor woon-werkverkeer.

Wanneer de fietsers deze rijstrook mogen volgen, wordt het verkeersbord F17 aangevuld met het symbool van een fiets. In dit geval mag het symbool van de fiets aangebracht worden op de rijstrook.
 
DE ANDERE VOERTUIGEN MOGEN HIERIN SLECHTS RIJDEN OM VAN RICHTING TE VERANDEREN.
      
BOB:
Let op de tekst in hoofdletters.
72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering bedoeld in artikel 77.8. bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.

Wanneer taxi's de bedding mogen volgen, moet het verkeersbord F18 aangevuld worden met het woord "TAXI".  In dit geval moeten de bestuurders van taxi's, in voorkomend geval, de verkeerslichten, bedoeld in artikel 62ter opvolgen.  Zij zullen bovendien in de toegelaten richtingen moeten voortrijden.
 F18

Wanneer de fietsers de in het eerste lid bedoelde bedding mogen volgen, wordt het verkeersbord F18 aangevuld met het symbool van een fiets.

De prioritaire voertuigen mogen op deze bedding rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.

Wanneer de in 72.5, vijfde lid, bedoelde voertuigen bestemd voor woon-werkverkeer deze bedding mogen volgen, wordt het verkeersbord F18 aangevuld met het symbool vermeld in die bepaling.
DE ANDERE VOERTUIGEN mogen een bedding slechts dwarsen op een kruispunt of om een aanpalend eigendom te verlaten of te bereiken.  Zij mogen er slechts gebruik van maken OM OMHEEN EEN HINDERNIS OP DE RIJBAAN TE RIJDEN.
IN DIT GEVAL MOETEN DE BESTUURDERS, IN VOORKOMEND GEVAL, DE VERKEERSLICHTEN, BEDOELD IN ARTIKEL 62TER OPVOLGEN. ZIJ ZULLEN BOVENDIEN IN DE TOEGELATEN RICHTINGEN MOETEN VOORTRIJDEN.
De woorden "Bus", "Tram" en, in voorkomend geval, "Taxi" evenals het symbool van een fiets mogen op de bijzondere overrijdbare bedding worden aangebracht.

Het verkeersbord F18 wordt herhaald na ieder kruispunt.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 mei 2010 - 19:36:16 door mazda »

wooter

  • Gast
Re: denkbeeldige rand / parkeervakken.
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 19:53:42 »
72.6 slaat op de Bijzonder Overrijdbare Bedding.  Dat is niet hetzelfde als de busstrook beschreven in 72.5 en mag je bijgevolg niet gebruiken om rechts of links af te slaan.

De referentie 72.5 vijfde lid slaat op de vijfde alinea van dat artikel, waariin wordt aangegeven welke voertuigen met een speciale plaat toch de busstroken en bijgevolg ook BOB's mogen volgen.

Als ik daar op de busstrook rechts wil afslaan met mijn personenwagen zonder dergelijk plakkaat, is er geen artikel dat mij verplicht de lichten voor het geregeld vervoer op te volgen. Staat er naast dat licht een normaal driekleurig verkeerslicht, dan moet ik dat driekleurig verkeerslicht opvolgen.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: denkbeeldige rand / parkeervakken.
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 20:48:58 »
Misschien heb ik iets gemist in deze discussie.
Maar de balkvormige lichten mogen niet gebruikt worden bij busstroken F17.
Bijgevolg zou dat probleem zich niet mogen stellen.
Als je daarentegen op de BOB onder bepaalde voorwaarden toch aan die lichten komt MOET je deze opvolgen.

Plaatsingsvoorwaarden

 Artikel 3ter: Bijzondere verkeerslichten voor het regelen van het verkeer van voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer. 
 

De bijzondere verkeerslichten voor het regelen van het verkeer van voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer komen voor op een matte zwarte cirkelvormige oppervlakte met een diameter van ten minste 0,18m, overeenkomstig plaat 5 van bijlage 1 tot dit besluit.
Zij mogen SLECHTS gebruikt worden voor de regeling van het verkeer van voertuigen op een EIGEN BEDDING of op een BIJZONDERE OVERRIJDBARE BEDDING bestemd voor geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.

 

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: denkbeeldige rand / parkeervakken.
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 23:11:52 »
De wetgeving stelt duidelijk dat deze signalisatie enkel voor het OV is.  Zolang jij geen OV bent, hoor jij niet naar die signalisatie te gehoorzamen.
Wel als je gebruik maakt van de BOB, onder de voorwaarden voorzien in Art 72.6.
Maar met 72.5 / voorbehouden (bus)rijstroken hebben die lichten dus niets te zien.

Dergelijke lichten mogen inderdaad enkel maar aangebracht worden op een eigen bedding voor het OV of op een BOB, en niet op een voorbehouden (bus)rijstrook volgens 72.5 .
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 mei 2010 - 23:14:31 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder