Auteur Topic: 1 miljoen controles, 514 vaststellingen ...  (gelezen 2519 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
1 miljoen controles, 514 vaststellingen ...
« Gepost op: woensdag 21 april 2010 - 16:30:33 »
Bron : hln.be

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Als we dat optellen krijgen we 514 vaststellingen
(als die 41 dubbels ook meegeteld zijn bij de aparte overtredingen, zijn het zelfs maar 163 + 228 = 391 vaststellingen)

Dat geeft 514 x 100 / 1054807 = 0,0487 % overtreders.

Vergelijken we dat met de bemande controles :

Daarnaast controleerden bemande controleposten nog eens 30.316 wagens, waarvan er 798 te snel bleken te rijden.
798 x 100 / 30316 = 2,63%

Je ziet al direkt dat met amper 1/30 van de controles, er al 60% meer vaststellingen gebeuren !
De bemande controles zijn hier 54 maal effectiever !

Hoog tijd om de onbemande camera's weg te halen...

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 11:17:10 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 1 miljoen controles, 514 vaststellingen ...
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 21 april 2010 - 17:02:43 »
Mischien zijn bestuurders vooral voorzichtiger omdat ze die camera's zien hangen?  Dat ze dus preventief hun nut bewijzen?

Terwijl bemande camera's meer verscholen opgesteld staan?  Of is er een andere verklaring te vinden?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 21 april 2010 - 17:26:22 »
Bron : hln.be

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Dat lijkt me wel zeer uitzonderlijk, dat ze meer - ca + 30 % - door het (donker)rood licht rijden als wettelijk te snel voorbij een onbemande camera.
Lijkt me wel een heel verstrooide maand maart te zijn... of andere redenen...

Eens kijken naar dezelfde PZ in februari:
 bijna 50 % meer ... snelheidsovertredingen als roodlichtnegeerders bij een onbemande camera.

Citaat
http://217.21.184.146/5340_nooku/index.php?option=com_content&view=article&id=192&Itemid=18&lang=nl-NL
Onbemande controles:
Tijdens de afgelopen maand februari hebben onze flitspalen  :

•1.110.553 voertuigen gecontroleerd en
466 snelheidsovertredingen,
316 rood licht-overtredingen,

•36 snelheids- en rood licht-overtredingen vastgesteld.

Hoogst gemeten snelheid :
Ganshoren, Keizer Karellaan : 129 km/u (toegelaten 50 km/u).

Wel raar dat de snelheidscontroles maart 2010 nog niet op de website te vinden zijn. Kloppen ze wel ?  :-\

Nog iets gevonden: maanden mei en juni van 2009, ca dezelfde verhoudingen: altijd duidelijk meer snelheidsovertredingen als roodlichtnegatie
Citaat
http://www.polfed-fedpol.be/presse/presse_detail_nl.php?recordID=2027

Resultaten van de snelheidscontroles voor mei en juni 2009 op het grondgebied van de politiezone Brussel-West.

BEMANDE CONTROLES

Tijdens de maand mei heeft onze dienst verkeer:

-           26.279 voertuigen gecontroleerd en

-           1.314 snelheidsovertredingen vastgesteld.

Hoogst gemeten snelheid: Sint-Jans-Molenbeek, Ninoofsesteenweg: 139 km/u (toegelaten 50km/u).

Tijdens de maand juni heeft onze dienst verkeer:

-           26.041 voertuigen gecontroleerd en

-           956 snelheidsovertredingen vastgesteld.

Hoogst gemeten snelheid: Sint-Jans-Molenbeek, A. Vandenpeereboomstraat: 109 km/u (toegelaten 50km/u).

ONBEMANDE CONTROLES

Tijdens de afgelopen maand mei hebben onze flitspalen:

-           987.862 voertuigen gecontroleerd en

-           594 snelheidsovertredingen,

298 rood licht-overtredingen

66 snelheids- en rood licht-overtredingen vastgesteld.

Hoogst gemeten snelheid: Ganshoren, Keizer Karellaan: 135 km/u (toegelaten 50km/u).

Tijdens de afgelopen maand juni hebben onze flitspalen:

-           1.096.341 voertuigen gecontroleerd en

-           793 snelheidsovertredingen,

431 rood licht-overtredingen

108 snelheids- en rood licht-overtredingen vastgesteld.

Hoogst gemeten snelheid: Ganshoren, Keizer Karellaan: 125 km/u (toegelaten 50km/u).

Ik citeer ook de bemande controles, Ina. Van efficiëntieverschil gesproken...  ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 11:17:41 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 21 april 2010 - 17:32:38 »
Mischien zijn bestuurders vooral voorzichtiger omdat ze die camera's zien hangen?  Dat ze dus preventief hun nut bewijzen?

Tja 30 % meer roodlichtnegeerders als snelheidsovertreders bij een onbemande camera..., ze zien het rode licht dan toch ook ? Van preventief nut van verkeerslichten gesproken.  ???

Citaat
Terwijl bemande camera's meer verscholen opgesteld staan?  Of is er een andere verklaring te vinden?
Dat zal wel de voornaamste verklaring zijn.

Dat geeft 514 x 100 / 1054807 = 0,0487 % overtreders.

Vergelijken we dat met de bemande controles :

Daarnaast controleerden bemande controleposten nog eens 30.316 wagens, waarvan er 798 te snel bleken te rijden.
798 x 100 / 30316 = 2,63%

Je ziet al direkt dat met amper 1/30 van de controles, er al 60% meer vaststellingen gebeuren !
De bemande controles zijn hier 54 maal effectiever !

Hoog tijd om de onbemande camera's weg te halen...
Eigenlijk wel, zeker als men weet dat bij bemande controles nog andere -ergere- overtredingen vaststelbaar zijn.

Maar voor de begroting zal wel enkel tellen wat er netto in de staatsla komt, politie is ook ergens anders hoognodiger...  :-X
Enig idee hoe die rekening uitvalt ?
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 april 2010 - 17:38:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 21 april 2010 - 17:51:09 »
Maar voor de begroting zal wel enkel tellen wat er netto in de staatsla komt, politie is ook ergens anders hoognodiger...  :-X

Heu, eerlijk?  Nee, geen idee.  Jij wel, vermoed ik zo?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 21 april 2010 - 17:53:17 »

Heu, eerlijk?  Nee, geen idee.  Jij wel, vermoed ik zo?
Neen, heb ik nog nooit uitgerekend, daarbij waar zou ik de juiste cijfers halen ?
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 21 april 2010 - 20:20:50 »
Mischien zijn bestuurders vooral voorzichtiger omdat ze die camera's zien hangen?  Dat ze dus preventief hun nut bewijzen?
Terwijl bemande camera's meer verscholen opgesteld staan?  Of is er een andere verklaring te vinden?
Het is vrij zinloos dat snelheidsbeperkingen en andere verkeersregels enkel gerespecteerd worden waar of omdat er camera's staan.
Dan heb je een handhavingsbeleid waar enkel de dommen of mensen onbekend aan de streek zich door laten vangen.

1054807 bemande controles zouden bij deze cijfers 27.741 vaststellingen opgeleverd hebben ...

Bemande controles mét onderschepping zouden nog veel meer resultaten hebben ...
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 april 2010 - 20:25:36 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 21 april 2010 - 20:44:47 »
Bemande controles mét onderschepping zouden nog veel meer resultaten hebben ...

Dat wel, alleen.....
Wou je de politie ook nog écht laten wérken?  Te weten: 2 agenten om de camera te bemannen.  En dan nog de nodige motards of zo om overtreders te onderscheppen.  Die mannen klagen nu al steen en been dat ze onderbemand zijn en teveel werk hebben.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 21 april 2010 - 21:49:39 »
Dat wel, alleen.....
Wou je de politie ook nog écht laten wérken?  Te weten: 2 agenten om de camera te bemannen.  En dan nog de nodige motards of zo om overtreders te onderscheppen.  Die mannen klagen nu al steen en been dat ze onderbemand zijn en teveel werk hebben.
Kan perfect in andere landen met naar verhouding minder agenten - en naar verhouding ook veel minder verkeersdoden ...
Kan blijkbaar niet in België ...
Weg Wanbeheer.be