Auteur Topic: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen  (gelezen 20881 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Gepost op: donderdag 22 juli 2010 - 14:25:58 »
Citaat van: autokanaal.be
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:30:31 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 22 juli 2010 - 14:39:40 »
"Touring hoopt dat deze cijfers aanzetten om blijven te investeren in veiliger verkeer."
Meer zone 30 en 50!!! Meer obstakels op de weg!!!
(Waarbij het uiteraard voor vrachtwagens moeilijker wordt gemaakt om in een centrum te komen, maar dus tegelijk ook voor bussen! Voor de kenners: zie bus 1/13 maar eens sukkelen aan de Herenpolderbrug (richting Antwerpen)!)


"Het Belgische wegennet zou wel een van de veiligsten van Europa zijn."
Ja maar ja... Ge moet hier soms wel 30 rijden waar ge eigenlijk 70 moogt... Anders maak je een koprol over de verkeersdrempels of knal je je banden kapot op de putten!

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 22 juli 2010 - 15:59:30 »
Meer zone 30 en 50!!! Meer obstakels op de weg!!!
(Waarbij het uiteraard voor vrachtwagens moeilijker wordt gemaakt om in een centrum te komen, maar dus tegelijk ook voor bussen! Voor de kenners: zie bus 1/13 maar eens sukkelen aan de Herenpolderbrug (richting Antwerpen)!)

Om dan nog niet te spreken van de kostbare tijd die de hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance) verliezen met al die obstakels.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 22 juli 2010 - 19:25:38 »

Citaat van: autokanaal.be

Touring hoopt dat deze cijfers aanzetten om blijven te investeren in veiliger verkeer.
Blijven investeren in veiliger verkeer, akkoord maar "blijven" vind ik in de contex van achteruitboeren toch raar.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 22 juli 2010 - 20:20:45 »
Dus eigenlijk willen ze iets duidelijk maken om daarna iets te verzinnen van "veiligste Europa" om wat stroop aan de lange tenen te smeren. (of zoiets)  ;D

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 22 juli 2010 - 22:17:30 »
Citaat
Het Belgische wegennet zou wel een van de veiligsten van Europa zijn. Het globale aantal fatale ongevallen en ongevallen met zwaargewonden zit wel in dalende lijn.

Is dit voor te lachen of te huilen ?

De zwakke cijfers wijzen op het tegendeel, en 1 % daling een dalende lijn noemen als andere Europese landen gemiddeld 7- 10 % dalen.  :D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 23 juli 2010 - 00:33:03 »
Citaat van: autokanaal.be
Het Belgische wegennet zou wel een van de veiligsten van Europa zijn. Het globale aantal fatale ongevallen en ongevallen met zwaargewonden zit wel in dalende lijn.

Dat komt omdat Touring maar een zeer beperkt aantal wegen beschouwt, en dan vooral de drukste wegen.


Het is geen verwijt want het is uiteindelijk ook niet hun taak , maar zelfs Touring heeft blijkbaar niet nodige de middelen voor een werkelijk uitgebreid onderzoek, als ik zie dat er in België maar 4000 km hoofdwegen bekeken is - minder dan 3 % van het wegennet - terwijl in Groot-Brittannië de kaart tot Axxxx wegen gaat, en dat zijn daar al aardig kleine wegen.
Als voor België zelfs bekende zwarte wegen als de R6 of R16 ontbreken ...


Als ik bekijk wat er gemeten wordt, dan gaat het er niet zozeer om of een weg onveilig is of niet, maar eerder of er veel of weinig verkeer passeert.
Touring bekijkt de wegens volgens het ongevalrisico per weggebruiker - wat ondermeer ook www.eurorap.org doet waaraan Touring mewerkt.


Door de ongevallen naar verkeersdrukte te gaan meten en relateren, introduceert men de factor verkeersdrukte mijns inziens ook 2 keer.
De eerste maal doordat de verkeersdrukte zelf al een invloed heeft op het aantal en de ernst van de ongevallen - en de tweede maal door de ongevallen nogmaals naar die verkeersdrukte te relateren.
De verkeersdrukte krijgt zo een kwadratisch belang, wat in ons druk landje de wegen zogezegd "veilig" maakt, terwijl ze dat duidelijk niet zijn .
Die +/- 500 extra doden jaarlijks tov Nederland zijn er immers nog steeds, ondanks onze zogenaamd "veilige" wegen ... volgens dit criterium.
Wie recent nog eens in NL was, weet dat het daar ook best wel druk is .


Het resultaat van deze benadering is dan dat een inherent onveilig aangelegde E40/A18 (Veurne-Jabbeke) plots een weg wordt met "laag tot gemiddeld risico" in deze studie, terwijl de voertuigen er volstrekt vermijdbaar doorheen de middenberm schoten om dan op de tegenliggers te knallen.
(Van de week stond er nog een artikel in de krant om die aarden berm te bewieroken - die poepsimpele maatregel heeft een enorme impact gehad op de verkeersveiligheid van de E40, en wordt nu ook aangebracht op andere snelwegen met gelijkaardige open middenberm.)

Idem met de drukke E313/A13 waarvoor een "laag tot gemiddeld risico" opgegeven wordt, terwijl er op die snelweg talloze ongevallen gebeur(d)en - waaronder deze winter op korte tijd 30+ ongevallen enkel in de omgeving van Massenhoven !

Idem op de A3, te Bertem waar op de wisselaar naar de A2 talrijke ongevallen gebeurden door o.a. onvoldoende stroefheid van het wegdek : "laag tot gemiddeld risico".

Antwerpen Noord, met zijn gigantische amateuristisch opgelapte putten in de rijbaan : "laag tot gemiddeld risico" , terwijl er geregeld een auto in de vangrail steekt.
Antwerpen Haven, hopelijk ergens meegeteld onder R2 of A12, met zijn beruchte Indaver-bocht : "laag tot gemiddeld risico", terwijl er geregeld meerdere ongevallen per dag gebeurden in de periode waarover de Eurorap cifers voor B gaan - een situatie die er ondertussen rechtgezet is met een andere toplaag (en niet met de flitspaal).


"Laag tot gemiddeld risico" lijkt op papier in statistiekjes misschien wel een goede score, maar indien gecombineerd met een hoge verkeersdrukte gaat het uiteindelijk wel om veel verkeersslachtoffers.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 23 juli 2010 - 11:13:03 »
« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 juli 2010 - 11:14:55 door Rafael »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 23 juli 2010 - 16:10:19 »
Ik ben net terug van een autorit door Frankrijk en een deel van Italie.
Wij hebben daar op verschillende soorten van wegen rondgereden,in drukke steden, in dorpjes, veel bergwegen en bergweggetjes genomen waar je soms een paar honderd meter achteruit moet rijden omdat je de tegenligger zelfs al kijk je zo ver als mogelijk niet kon zien aankomen en kruisen niet mogelijk is zonder in de afgrond te rijden, grote wegen enz, zowel s'avonds als overdag.

De vraag die ik mij nu stel bij het lezen van de titel van dit topic is de volgende : Hoe is het toch mogelijk dat wij onveilige wegen kunnen hebben in een land dat quasi plat is dus zonder ravijnen en afgronden zonder steile hellingen en afdalingen, zonder onoverzichtelijke haarspeldbochten en bijna overal verlicht met straatverlichting.

Als wij inderdaad onveilige wegen hebben dan heeft de wegbeheerder  daar volgens mij bewust voor gekozen, door de slechte staat van de wegen, door onduidelijke situaties en voorrangsregelingen, door foute snelheidsbeperkingen, door slecht geplaatste drempels, fout aangebrachte fietspaden, onduidelijke verkeerslichten (bollen en pijlen tesamen) enz.

De Belgen worden door de Fransen nagewezen over hun rijgedrag en gedrag/houding in het algemeen.
Spijtig dat die nieuwe nummerplaten robijnrode letters zullen hebben want zo zal ik altijd beschouwd worden en blijven als de domme Belg.
Het beste is dat ik op vakantie een auto huur met buitenlandse nummerplaten om vooroordelen uit te sluiten.

Ik heb in Italie zeer veel snelheidscontroles gezien.  De voorrang van rechts vind je alleen terug in kleine straatjes in de bbk. Nergens vvr gezien buiten bbk.
Veiligheidsafstanden tussen voertuigen werden aanvaardbaar gerespecteerd behalve door scooters maar als je remt wijken deze onmiddellijk naar links of naar rechts uit.
Ook Itallie heeft een rijbewijs met punten en niet mals.
Nergens dubieuze situaties tegengekomen met doorgetrokken fietspaden of oversteekplaatsen voor fietsers.
Alle regels waren duidelijk en toepasbaar.
Bijna geen agressief of egoistisch rijgedrag , alles verliep vrij sociaal maar soms wel een beetje chaotisch op zijn Italiaans.
Als er eens iets fout loopt wordt er meestal eens mee gelachen.
Blijkbaar kende ieder bestuurder zijn plaats in het verkeer en op de kruispunten.
Omgekeerde driehoeken worden blijkbaar alleen gebruikt bij invoegend verkeer dat voorrang moet verlenen maar toch best met een zekere snelheid moet invoegen of op rotondes.
Op al de andere kruispunten (waar geen vvr geldt) worden stopborden geplaatst, massaal veel stopborden met een zeer dikke stopstreep die duidelijk zichtbaar is, ook voor de bestuurders van de dwarsweg die voorrang hebben.
VVR bijna verdwenen maar wel nageleefd indien van toepassing.
Voetgangers hebben voorrang op oversteekplaatsen.
Nergens onbewaakte (lichten)oversteekplaatsen gezien op plaatsen waar je sneller dan 50 km mag.
Voetgangers steken op oversteekplaatsen de weg pas over als de aankomende auto duidelijk afremt en stopt.
Er waren zoveel oversteekplaatsen langs de kustweg dat iedereen gewoon tegen 50 km blijft rijden voor de vlotte doorstroming, er wordt dus niet op voorhand vertraagd aan die oversteekplaatsen. Daardoor is het geregeld zo dat op het moment dat een voetganger zich duidelijk klaarzet om over te steken de eerste auto te kort bij die oversteek zit om tegen 50 km veilig te kunnen stoppen. Blijkbaar is dit geen probleem, de voetganger wacht geduldig en de eerstvolgende auto kan dan rustig afremmen en laat zonder problemen de voetganger oversteken. Dit werd zowel door automobilisten als voetgangers toegepast.  
Het is dus de bestuurder die beslist of hij veilig kan stoppen of niet, de voetganger wacht geduldig af tot hem de voorrang verleend wordt, en dat duurt niet lang want de eerste die veilig kan stoppen stopt dan ook.

Onveilige wegen in Belgie maar ook egoisten van chauffeurs.

Italie is zeker niet het beste voorbeeld, maar in vergelijking met Belgie was het de hemel om in rond te rijden.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 juli 2010 - 20:55:53 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 23 juli 2010 - 16:41:03 »
Spijtig dat die nieuwe nummerplaten robijnrode letters zullen hebben want zo zal ik altijd beschouwd worden en blijven als de domme Belg.
Het beste is dat ik op vakantie een auto huur met buitenlandse nummerplaten om vooroordelen uit te sluiten.

Voor jou persoonlijk is dat misschien wel van toepassing, doch zeker niet voor de overgrote meerderheid der bestuurders met een Belgisch kenteken.

Ik ben daarom maar wat blij dat voor de Begische kentekenplaten robijnrode letters behouden blijven, zodat ik ze van ver kan herkennen. Samen met bestuurders met een Nederlands kenteken, zijn ze immers de enigen waar je hier op de Duitse autosnelwegen geregeld volop in de remmen voor moet, omdat ze zich van sneller achteropkomend verkeer niets aantrekken als ze willen inhalen. Het accordeoneffect dat ze aldus veroorzaken, leidt geregeld kilometers verder tot reusachtige files.

Als je in het buitenland een wagen huurt, zorg dan dat het goed opvalt dat het een huurwagen is, want anders gaan de mensen ervan uit dat je van daar bent en daar dus je weg kent en iedere bocht. Ze pikken het dan niet als je taffelt om alles eens rustig te bekijken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 23 juli 2010 - 18:45:53 »
Offtopic: Michel, jij trouwens een idee waar ik gegevens per gemeente kan vinden? Ik ga er van uit dat die toch bestaan?

Die bestonden... op de oude website.  (jaartotalen per provincie is wel nog - moeilijk - op de barometer te volgen)

Maar sinds ik de verkeersveiligheidsevolutie , ivm flitspalenevolutie én zone 30 groei, van de steden Gent en Charleroi vergeleken heb -op dit forum- schijnt die info voorlopig niet terug te komen.  ;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 juli 2010 - 18:48:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 23 juli 2010 - 19:10:26 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 23 juli 2010 - 19:20:50 »
Citaat van: autokanaal.be
Het Belgische wegennet zou wel een van de veiligsten van Europa zijn. Het globale aantal fatale ongevallen en ongevallen met zwaargewonden zit wel in dalende lijn.

Het is geen verwijt want het is uiteindelijk ook niet hun taak , maar zelfs Touring heeft blijkbaar niet nodige de middelen voor een werkelijk uitgebreid onderzoek, als ik zie dat er in België maar 4000 km hoofdwegen bekeken is - minder dan 3 % van het wegennet - terwijl in Groot-Brittannië de kaart tot Axxxx wegen gaat, en dat zijn daar al aardig kleine wegen.
Als voor België zelfs bekende zwarte wegen als de R6 of R16 ontbreken ...

Van echte hoofdwegen (niet-snelwegen) gesproken, de Vlaamse ruit bvb heeft maar ca. 1/3 aan fatsoenlijke hoofwegcapaciteit (aantal rijstroken én wslk rijstrookbreedte#) als vergelijkbare Europese regio´s. Neemt men enkel de rijstrookkilometers/km² is het nog erger...

#een gewone (hoofd)weg kan in VL al vanaf 2,75 m rijstrookbreedte... : http://wegen.vlaanderen.be/documenten/bouwklasse/

En dat terwijl het autogebruik in Vlaanderen significant hoger is als in die andere regio´s. (wslk ook door het "ondoordacht" OV)

Hier interessante cijfers van:
Citaat
http://www.ademloos.be/forum-2020
Knelpunt Antwerpse ring: een analyse
Vlaanderen heeft een van de dichtste verkeersnetten (weg, spoor, water) ter wereld. De cijfers uit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen spreken voor zich:

Het ruimtebeslag van de transportinfrastructuur (inclusief garages in woningen) bedraagt 7,6% van het Vlaams grondgebied (1993). Hiervan nemen de wegen 67% voor hun rekening, de havens en de waterwegen ongeveer 25% en de spoorwegen 4%. Naast de ruimte die wordt ingenomen door de verkeersinfrastructuur zelf moet daarbij nog rekening worden gehouden met de verminderde eigenlijke bruikbaarheid van de ernaast of in de omgeving liggende stroken.

Met zijn 65.000 kilometer wegen heeft Vlaanderen het meest fijnmazige wegennet van Europa. Samen met Nederland heeft België ook het grootste aantal kilometers snelweg per 1000 km2. Voeg daar nog de 3100 kilometer ondergrondse buisleidingstraten aan toe, waardoorheen – zonder ruimtebeslag – jaarlijks meer dan 50 miljoen ton goederen wordt vervoerd door de 15 grootste Belgische (petro)chemische ondernemingen. En toch is er een groot mobiliteitsprobleem, zeker in en rondom de stedelijke gebieden.

Daar zijn vele verklaringen voor. Een belangrijk oorzaak schuilt in het specifieke karakter van onze ruimtelijke ordening. Wie Vlaanderen zegt, zegt versnipperd ruimtegebruik, lintbebouwing, verdunde stedelijkheid. Of met een moderner taalgebruik: nevelstad, diffuse stad. Het Vlaamse wegennet is zo fijnmazig omdat Vlaanderen nauwelijks nog ‘lege’ ruimte heeft: bijna elke vierkante kilometer is met een straat ontsloten en overal wordt gewoond. Vooral binnen de zogenaamde Vlaamse Ruit (Gent/Antwerpen/Leuven/Brussel) lijkt Vlaanderen soms een uitgesmeerde aaneenschakeling van voorsteden en randverkavelingen. Dat gedeconcentreerde woonpatroon genereert heel wat verkeer, want wonen, werken, winkelen of naar school gaan gebeurt vaak telkens op een andere locatie. Het Vlaamse wegennet bestaat dan ook vooral uit lokale wegen en autosnelwegen die als lokale wegen worden gebruikt. Voor een regio die logistieke poort wil zijn (visie Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen) is deze vorm van ruimtegebruik problematisch, want het personenverkeer rijdt overal in de weg van het goederenverkeer.

Niet toevallig noteert de Vlaamse Ruit in vergelijking met vergelijkbare regio’s in Duitsland of Nederland het hoogste aantal met de auto afgelegde kilometers per persoon per dag: 23,9 km tegenover 19,4 km in het Rijn-Ruhrgebied en 14,1 km in de Randstad. De Vlaamse Ruit telt ook meer personenauto’s per duizend inwoners (534) dan Rijn-Ruhr (507) of de Randstad (424), en een groter aandeel autogebruik (66%) in het totale aantal verplaatsingen dan beide andere regio’s (60%, 47%).

België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901). Ook voor de lengte van het hoofdwegennet per 1000 inwoners scoort de Vlaamse Ruit lager (0,04) dan de andere regio’s (allebei 0,12).

Belangrijke oorzaken voor het Antwerpse fileprobleem moeten worden gezocht in de hierboven geschetste combinatie van de ruimtelijke structuur die autoafhankelijkheid bevordert en een relatief tekort aan snelwegcapaciteit in vergelijking met andere West-Europese verstedelijkte regio’s.

Overzichtelijker:
Citaat
Vergelijkbare Regio´s:  Vlaamse ruit | Roergebied | Randstad
1. autogebruik:
- autokms/persoon/dag:  23,9 km    |  19,4 km    | 14,1 km
- pw per 1000 inwoners :  534 pw   |  507 pw     | 424 personenwagens
- aandeel autogebruik/totaal:  66%  |  60%         | 47%

2. beschikbare hoofdwegcapaciteit (niet-snelweg);
- hoofdwegennet :      Vlaamse ruit  | Roergebied | Randstad
rijstrookkilomtrs/1000 km²:  216 km | 630 km      | 901 km
- lengte hfdwgen/1000 inw:  0,04    |  0,12         | 0,12

Het betreft dus enkel de rest -na het kastreren - van onze hoofdwegen... en niet de dichtheid van de *snelwegen in Be of de Vlaamse ruit (daar zullen we wel meekunnen)*, maar wel het alternatieve vlotte en lokale hoofdwegennet.

*als men afziet van de "oerdomme" flessehalsen (bvb Ranst E313/E34 - Leuven E314/E40) waar men een versmalling van het totaal aantal rijstroken in koop neemt als men de twee grootste steden van het land nadert die geen doorgaande snelweg heeft maar enkel direct op de stad-snelwegring aansluit*
vb de E34 en de E314 waren oorspronkelijk gepland een ruime snelwegring rond respectievelijk Antwerpen en Brussel te maken
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 augustus 2012 - 21:14:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 24 juli 2010 - 01:56:54 »
Awel Michel, hier zit je er (weeral eens) vlak op op de grootste oorzaak van de ellende in Vlaanderen wat ook het "foert" gevoel en de rotmentaliteit en de gevaarlijke situaties creëert.

@mazda

Had je je oordopjes mee? ;D

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 24 juli 2010 - 14:05:46 »
Dat Vlaanderen fout zit met zijn ruimtelijke ordening is wel duidelijk met alle gevolgen vandien.
Maar in andere landen bestaan, buiten de dunbevolkte regio's, stedelijke gebieden vrij uitgestrekt met buitenwijken enzovoort die veel drukker zijn en dichterbevolkt dan welke Belgische stad dan ook, waar men al jaren aan systemen werkt om het verkeer in het algemeen wel  goed te laten verlopen.
De rotmentaliteit van de Belgische b -estuurders -evolking is niet alleen in het verkeer terug te vinden maar is bij velen een algemene houding geworden die je ook in andere situaties tegenkomt.
Hoe drukker de situaties hoe meer empathie of sociaal gedrag nodig is om alles op een aanvaardbare manier te laten verlopen.
Hiervoor is een zekere discipline vereist.
Die discipline moet ervoor zorgen dat éénieder tracht om zo goed als mogelijk de spelregels en de afspraken na te leven en er daarenboven nog voor te zorgen dat ook anderen kunnen meespelen.
Net die discipline en dat gevoel van samen de weg te willen delen ontbreekt uit diepgaande egoistische overwegingen.
Er moet aan verschillende punten worden gewerkt.
1) Eenvoudige spelregels.
2) Overheid die zorgt voor uniformiteit en duidelijkheid.
3) Attitude van de bevolking.
4) Controle. 

Altijd in functie van het doel en niet van de staatstkassa.