Auteur Topic: veiligheidsafstanden  (gelezen 21210 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 03 augustus 2010 - 13:36:33 »
Het probleem is dat de wegcode vertaald werd uit het frans en dat in het frans de rij voertuigen niet wachtende moet zijn maar wel aaneensluitend, op elkaar volgend.

In het frans wordt bij een wachtende rij mensen of auto's gesproken van "la queue".
Bijvoorbeeld aan de peageposten of aan de douane bij controle spreekt men dan van faire la queue.

Het woord file in de oorspronkelijke franse teksten zou dus niet betekenen dat de rij voertuigen wachtende moet zijn maar wel aaneengsloten.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 03 augustus 2010 - 13:55:34 »
citaat : Repressie heeft daar maar weinig mee te maken. Hoe lager de snelheden, hoe korter de tussenafstanden.

Hier begrijp ik weer iets niet. Wat heeft repressie te maken met hoge of lage toegelaten snelheden.
Het is volgens de tweesecondenregel normaal dat hoe lager de snelheid is hoe korter de tussenafstand mag zijn.
Maar om de bestuurders die zich massaal niet aan deze afstanden willen houden zo ver te krijgen dat ze zich wel aan deze regel houden is repressie,  beperking van de vrijheid door middel van controles en bestraffing spijtig genoeg nodig.
Het is blijkbaar niet mogelijk om een bepaald gedrag te eisen van de weggebruikers zonder dat er mogelijkheid tot bestraffing bestaat.



Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 03 augustus 2010 - 16:31:38 »
9.5.   Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt,  mag het verkeer in meerdere files geschieden :

- wat is een file ?
Dit is in de wegcode duidelijk zelfs niet eens wat het volgens van Dale Online is :
1) fi·le [fiele] de; v(m) -s rij wachtende voertuigen
maar het woord wordt ook niet anders bepaald in de wegcode ...

Als een file een rij wachtende (dus gestopte) voertuigen is, dan kan het verkeer niet in meerdere files gebeuren, en kan men de bepalingen van Art 9.5 zelfs niet toepassen want alles staat dan per definitie stil volgens van Dale ...

Uiteraard zijn er nog andere woordenboeken online;
en aangezien 9.5 spreekt van "het verkeer mag in meerdere files geschieden", hoort files en verkeer tesamen :

of:
Citaat
http://www.woorden.org/woord/fileverkeer

fileverkeer

` fi - le - ver - keer
het -woord
in files rijdend verkeer

file

Zelfst. Naamw.

rij auto's die niet of nauwelijks vooruitkomt door een verkeersopstopping
  `Er staan files in beide richtingen op de A16 bij de Van Brienenoordbrug.`

of als men het verkeer én file neemt komt men er ook:
Van Dale:
Citaat
ver·keer het;  2 het zich bewegen of het vervoer van personen, voertuigen en goederen: autoverkeer, betalingsverkeer, luchtverkeer, scheepvaartverkeer, telefoonverkeer, treinverkeer, woon-werkverkeer

" verkeersfile " op zich bestaat online nergens.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 augustus 2010 - 16:55:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 03 augustus 2010 - 17:20:41 »
het probleem is dat de wegcode geschreven is in spreektaal
idd, de ´spreektaal´ spreekt van fileverkeer = rijdende file, ook van stilstaande file.

Alhoewel ´fileverkeer´ in een aangenomen online-woordenboek staat van de Nederlandse Taalunie (officiële spelling).
Maar "de wegcode" gaat duidelijk niet met de evolutie van de NL-taal mee.

Citaat
http://opentaal.org/opentaal

http://www.woorden.org/woord/fileverkeer
Spelling
Juist gespeld: 'fileverkeer' komt voor in de spellingwoordenlijst van OpenTaal.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 augustus 2010 - 17:22:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 03 augustus 2010 - 19:21:37 »
Citaat
De brave bestuurder die naar rechts gaat wanneer dat kan, wordt gelijk aan de eerstvolgende trager rijdende auto vastgezet door de gepatenteerde linksrijders die op heel het traject geen meter naar rechts gaan, maar hem er ook niet meer tussen laten ...
Als je anticipeert rijdt je jezelf niet vast op een trager rijdend voertuig, noch gehinderd door gepatenteerde linksrijders.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 03 augustus 2010 - 19:47:28 »
Als je anticipeert rijdt je jezelf niet vast op een trager rijdend voertuig, noch gehinderd door gepatenteerde linksrijders.
Dan heb je maar twee keuzes:
  • Ofwel negeer je die 4 seconden tussenruimte om in te voegen (2 seconden die je zelf moet houden + 2 seconden die je nieuwe achterligger recht op heeft)
  • Ofwel ga je zelf continu links rijden

Ik denk dat het merendeel van de veilige chauffeurs de tweede optie kiest. Als je nooit het treintje op het linkervak verlaat, moet je je ook nooit zorgen maken om terug op het linkervak in te voegen als je trager verkeer op het rechtervak wil inhalen.

wooter

  • Gast
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 03 augustus 2010 - 19:50:57 »
citaat : Repressie heeft daar maar weinig mee te maken. Hoe lager de snelheden, hoe korter de tussenafstanden.

Hier begrijp ik weer iets niet. Wat heeft repressie te maken met hoge of lage toegelaten snelheden.
Het is volgens de tweesecondenregel normaal dat hoe lager de snelheid is hoe korter de tussenafstand mag zijn.
Maar om de bestuurders die zich massaal niet aan deze afstanden willen houden zo ver te krijgen dat ze zich wel aan deze regel houden is repressie,  beperking van de vrijheid door middel van controles en bestraffing spijtig genoeg nodig.
Het is blijkbaar niet mogelijk om een bepaald gedrag te eisen van de weggebruikers zonder dat er mogelijkheid tot bestraffing bestaat.
Kijk naar Duitsland. Jarenlang geen probleem, in een wereld van ongelimiteerde snelwegen.

Vervolgens kwamen er limieten op die snelwegen, en met die limieten ook mensen die in de weg reden. En die werden dan weggejaagd door bumperkleven.

Het probleem van bumperkleven was er anderzijds nauwelijks voorheen...

Tegenwoordig moet je de gemiddelde Duitser maar eens zien rijden. Vooral tussen de Belgische en Nederlandse grens, tot pakweg Keulen valt het duidelijk op: bumperkleven, snelheidslimieten die royaal genegeerd worden, ronduit agressief rijgedrag. En eens voorbij Keulen gaat de snelheidslimiet omhoog, gaat de snelheid ook omhoog maar ontstaat er een zee van ruimte en als iemand dan eens moet vertragen voor een tragere inhaler wordt daar niet moeilijk over gedaan...

Maar de tijd dat men nog blind een snelheidslimiet volgde... Misschien nog in Beieren, maar Duitsers nemen onze kuren aan deze kanten over hoor. Zelfs recentelijk nog een Duitser horen verklaren dat hij in België en Nederland links blijft rijden - want dat mag daar toch.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 03 augustus 2010 - 22:48:42 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 04 augustus 2010 - 21:44:24 »
ik zie het zo dat als de andere trager rijdt dan toegestaan, er een goede reden moet voor zijn (druk verkeer of zo)
dus mag ik hem voorbijrijden (art 9.5)

Sinds wanneer is het verboden om trager te rijden dan de maximum toegestane snelheid?

Klaar, je mag volgens AR 10.2 de normale gang van de andere bestuurers niet hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, maar daar is tegen 118 km/h waar maximum 120 km/h toegestaan is nog lang geen sprake van, hoor.

Citaat
het probleem is dat de wegcode geschreven is in spreektaal

Als dat zo is, dan hebben die schrijvers toch een ernstig spraakgebrek gehad.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 04 augustus 2010 - 21:50:31 »

Kan je verduidelijken hoe dat net moet dan, want ik zit ook praktisch elke keer vast achter een vrachtwagen en ik kan zelf geen oplossing bedenken behalve gewoon hersendood voor iemand inkappen zoals de doorsnee bestuurder. Maar ik heb zo'n suïcidale neigingen nog niet, dus ik kijk echt uit naar jouw oplossing.

Tenzij je gewoon bedoelt om je op voorhand te laten uitbollen tot 90 km/u, zodat je inderdaad gewoon de snelheid van de vrachtwagen volgt tot je links een zee van ruimte hebt.

Volgens mij is er maar één mogelijkheid om antiperend te vermijden dat je achter een vrachtwagen die je wil inhalen, komt vast te zitten.

Stel dat je nog 300 meter van de vrachtwagen verwijderd bent, en je ziet op de middenstrook een bestuurder op ongeveer 200 meter achter jou naderen. Op dat ogenblik overtreed je het gebod tot rechts rijden door al veel eerder dan nodig om die vrachtwagen in te halen naar links uit te wijken, zodat je de achterligger de kans ontneemt om jou vast te rijden achter die vrachtwagen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 04 augustus 2010 - 21:54:47 »
Citaat
Kan je verduidelijken hoe dat net moet dan
Als je ver genoeg vooruit kijkt en kan inschatten hoe snel je voorligger rijdt, als je ver genoeg achter je kijkt en inschat wanneer een voertuig je zou kunnen klem rijden achter een ander voertuig, ga je het punt kiezen waarop je naar links zal moeten uitwijken om niet klem gereden te kunnen worden. En als het zo druk is dat je de twee seconden regel voor jezelf noch je achterligger behoorlijk zou kunnen respekteren als je wil inhalen is het de moeite niet meer om dit te proberen. Meestal ben je dan sneller door ongestresseerd op de rechtse rijstrook te rijden waardoor je de gepatenteerde linksrijders rechts voorbijrijdt en zonder een hart dat op springen staat op je bestemming aankomt.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 04 augustus 2010 - 22:06:22 »
Maar de tijd dat men nog blind een snelheidslimiet volgde... Misschien nog in Beieren

Hoewel Beieren zeer verschillend is van de rest van Duitsland, worden ook daar de snelheidslimieten dikwijls overschreden.

Er zijn gelukkig veel minder snelheidscontroles dan in België. En de meeste Polizisten vinden dat, als ze ergens waar de max. toegestane snelheid 70 km/h is, achter iemand rijden die daar veilig tegen 90 km/h rijdt, ze echt wel wat beters te doen hebben dan die bestuuder aan de kant te zetten.

Citaat
maar Duitsers nemen onze kuren aan deze kanten over hoor.

Gelukkig nog maar een klein beetje, en dan vooral als ze in België of Nederland rijden.

Probeer je eens in de plaats van zo een doorsnee Duitse bestuurder te stellen, wooter.

Hij kapt niet in vóór een inhaler, maar zelf kan hij voortdurend in de ankers omdat ze hem dat wél lappen.

Hij laat bij een wegversmalling plaats om te ritsen, doch telkens hij dat doet, proberen er zeven zich in het gat te wringen, in plaats van ieder om beurt. Maar als hij zelf van rijstrook moet veranderen wegens een wegversmalling, laat niemand hem ertussen.

Zo kunnen we nog enkele uren verder schrijven.

Na 50 km in B of NL (of vanaf de eerste kilimeter als hij daar geregeld naartoe rijdt) zegt die Duitser: "Teveel is teveel en trop is trop, nu kunnen jullie ook de pot op en de boom in." Goedkeuren doe ik het niet, maar begrijpen wel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 05 augustus 2010 - 00:30:16 »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 05 augustus 2010 - 08:24:53 »
Rafael je hebt zeker een punt, ga je echt braaf rechts rijden en wil je wel inhalen met een veiligheidsafstand voor of achter je, dan ga je 's avonds of 's nachts moeten rijden want overdag gaat dat zelden, ok er zijn plekken waar het bijna altijd kan maar de E313 bij jou in de buurt hoort daar niet bij.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 05 augustus 2010 - 10:12:38 »
Uiteraard zijn er nog andere woordenboeken online;
Weinigen zijn zo toonaangevend als van Dale ...

Citaat
file
Zelfst. Naamw.

rij auto's die niet of nauwelijks vooruitkomt door een verkeersopstopping

En vanaf wanneer komt men dan meer dan nauwelijks vooruit ?
Vanaf het moment dat men sneller dan stapvoets gaat ?
Sneller dan de modale fietser ?
Sneller dan een bromfiets ?
50 ? 70 ? 100 ?

En wat is een verkeersopstopping volgens woorden.org ...
verkeersopstopping
staat niet in de database

tja ...

Opstopping hebben ze wel, en alleen in verkeerstermen verklaard  :-\  :
situatie dat het verkeer onbedoeld niet verder kan. Synoniem: stremming

Dus aan een verkeerslicht , open brug, ... staan volgens woorden.org geen files.
Daar is het immers net de bedoeling dat je even niet verder rijdt.


Ook als je deze bepaling als "file" gaat aannemen, valt er met 9.5 helemaal niets meer aan te vangen ...
Je moet zo goed als stil staan om er nog aanspraak op te mogen maken, en vooral om op de uitzonderingen aanspraak te mogen maken
(zoals die 3de graads overtreding in andere omstandigheden : rechts inhalen ...)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder