Auteur Topic: Drie keer meer CO2-uitstoot door slecht afgestelde verkeerslichten  (gelezen 2624 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Drie keer meer CO2-uitstoot door slecht afgestelde verkeerslichten
« Gepost op: vrijdag 13 augustus 2010 - 10:55:24 »
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 10:07:32 door jozef »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Drie keer meer CO2-uitstoot door slecht afgestelde verkeerslichten
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 13 augustus 2010 - 12:01:44 »
Schepen van "mobiliteit" van BXL niet gehoord ?

Ontmoedigen van verkeer naar BXL is de bedoeling ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Drie keer meer CO2-uitstoot door slecht afgestelde verkeerslichten
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 13 augustus 2010 - 14:45:58 »
En als men die infrastructurele files wil vermijden via alternatieve vlottere wegen, door de wegbeheerder ook sluipwegen genoemd,
gaat men ook op die wegen zoveel mogelijk hindernissen aanleggen en zelfs afsluiten.

Wel een pech dat het lokale verkeer die deze "sluipwegen" normaal gebruikt ook omwegen moeten rijden...  ;D

http://nieuwsblad.typepad.com/lubbeek/2008/10/rem-op-sluipver.html
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Drie keer meer CO2-uitstoot door slecht afgestelde verkeerslichten
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 13 augustus 2010 - 18:06:19 »
Iemand had daar een interessante vraag rond...

De gemiddelde auto stoot wat... 130 gram uit per kilometer?

En hoeveel verbruikt de gemiddelde auto dan? 7 liter per 100 km?

7 liter benzine of diesel... hoeveel zou dat wegen? Zeg 7 kg (hoewel olie lichter dan water is, en 1l water = 1kg)...

130 gram per kilometer... Dat is 130x100km oftewel 13000 gram ofwel 13kg.

Hoe komt het dat de gemiddelde auto van 7 liter benzine 13 kg CO2 kan maken?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Drie keer meer CO2-uitstoot door slecht afgestelde verkeerslichten
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 13 augustus 2010 - 21:04:22 »
Hoe komt het dat de gemiddelde auto van 7 liter benzine 13 kg CO2 kan maken?

www Chemie ,  Wooter  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Drie keer meer CO2-uitstoot door slecht afgestelde verkeerslichten
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 13 augustus 2010 - 22:35:21 »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Drie keer meer CO2-uitstoot door slecht afgestelde verkeerslichten
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 14 augustus 2010 - 03:03:47 »
Michel was me (weer ;D) voor.
Ik dacht te reageren met "Ze gaan dat wel oplossen met nog wat meer verkeersplateau's, bloembakken, wegversmallingen en dergelijke meer".

Inderdaad Rafael, hypocrisie ten top.
Wel de lusten maar niet de lasten.
Ze willen wonen langs een grote baan om makkelijk overal naartoe te geraken...........en dan zagen over het verkeer op die weg. ::)

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Drie keer meer CO2-uitstoot door slecht afgestelde verkeerslichten
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 14 augustus 2010 - 07:32:00 »
7 liter benzine of diesel... hoeveel zou dat wegen? Zeg 7 kg (hoewel olie lichter dan water is, en 1l water = 1kg)...
7 x 0,84 (officiële norm) = 5,88 kg


Citaat
Hoe komt het dat de gemiddelde auto van 7 liter benzine 13 kg CO2 kan maken?
De koolstof in de brandstof verbrandt met O2 uit de lucht tot CO2, maar de O-atomen in die molecule zijn iets zwaarder dan het C-atoom, en je hebt 2 O-atomen per C.
Resultaat is dat het zo gevormde CO2 aanzienlijk meer weegt dan de brandstof op zichzelf woog.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Drie keer meer CO2-uitstoot door slecht afgestelde verkeerslichten
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 14 augustus 2010 - 11:24:17 »
Klopt inderdaad. Mijn auto zuigt ook ridicuul meer lucht aan dan dat ie benzine aanzuigt, en bijgevolg is het resultaat waarschijnlijk even zwaar als de som van de producten :)

Ze gingen er qua chemie licht over in school... Ik heb meer geleerd in de Ipad app The Elements dan op school :)

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Drie keer meer CO2-uitstoot door slecht afgestelde verkeerslichten
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 14 augustus 2010 - 15:23:06 »
Klopt inderdaad. Mijn auto zuigt ook ridicuul meer lucht aan dan dat ie benzine aanzuigt, en bijgevolg is het resultaat waarschijnlijk even zwaar als de som van de producten :)
UIteraard moet de massabalans kloppen.
Er gaat - op macroschaal - geen gewicht verloren en er komt er geen bij.
Vereenvoudigd :
Massa zuurstof uit de lucht + massa brandstof = massa CO2 + massa water (na de verbranding)

Als we van het alkaan "octaan" vertrekken (het begrip octaan ken je vanop de pompen, maar octaan is chemisch gewoon een "langere" versie van propaan ... )

2 C8H18 + 25 O2 = 16 CO2 + 18 H20
Hier zie je dat je dus 12.5 keer meer zuurstofmoleculen nodig hebt dan octaanmoleculen om alles volledig te verbranden.

1 molecule octaan levert dus ook 8 moleculen CO2 op

In realiteit is benzine iets complexer dan enkel octaan  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 augustus 2010 - 15:24:44 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Drie keer meer CO2-uitstoot door slecht afgestelde verkeerslichten
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 14 augustus 2010 - 16:59:18 »
Even gesurft op het gewicht of molmassa van die formule Iso-octaan, of het hoofdbestanddeel van benzine:

Citaat
Wenn du mal rechnest, der Einfachheit halber nehmen wir Iso-Octan:
2 C8H18 + 25 O2 ---> 16 CO2 + 18 H2O
dann bedeutet die Reaktionsgleichung, daß aus 2 Mol Iso-Octan und 25 Mol Sauerstoff 16 Mol CO2 und 18 Mol Wasser werden.
In Massen sind das:
228 g Iso-Octan plus 800 g Sauerstoff werden zu 704 g CO2 und 324 g Wasser

http://www.wer-weiss-was.de/theme241/article4951068.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/2,2,4-trimethylpentaan of Iso-octaan:
Citaat
Molmassa 114,23 g/mol
x 2 = 228,46

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxide
Citaat
Molmassa 44,01 g/mol
x 16 = 704,16

704,16 / 228,46 = 3,0822

Even checken:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Motorenbenzin
Dichte 0,720–0,775 kg/L (15 °C) [2]
gemiddeld gewicht: 0,7475 kg/liter

0,7475 x 3,0822 = 2,3039445

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftstoffverbrauch#Berechnung_der_CO2-Emission_auf_Basis_des_Kraftstoffverbrauchs

Berechnung der CO2-Emission auf Basis des Kraftstoffverbrauchs

Bei der Diskussion um den Treibhauseffekt wird der Kohlenstoffdioxid-Anteil (CO2) an den Abgasen bewertet. Ein in diesem Sinn idealer Kraftstoff ist Wasserstoff. Er wird vollständig zu Wasser umgesetzt. Das andere Extrem bildet reiner Kohlenstoff (Kohle), er verbrennt vollständig zu Kohlendioxid (CO2). Gängige Treibstoffe bestehen überwiegend aus Kohlenwasserstoffen und liegen dazwischen (Wasserstoff wird hauptsächlich aus Kohlenwasserstoffen gewonnen, wobei dann ebenfalls Kohlendioxid frei wird; siehe Hauptartikel Wasserstoff). Der Kohlenstoffanteil von Kraftstoffen ist konstant und ein Kohlenstoffatom mit zwei Sauerstoffatomen bildet ein CO2-Molekül. Andere Verbindungen bilden sich kaum. Daher lässt sich vom Verbrauch unmittelbar die Menge des erzeugten CO2 berechnen, indem entsprechend der Molaren Masse zu jeweils 12 g Kohlenstoff 32 g Sauerstoff addiert werden.

Bei der Verbrennung entsteht aus

1 kg Kohlenstoff 3,67 kg CO2
Wasserstoff kein CO2, nur Wasser
Neben Wasser und geringen Mengen anderer Verbrennungsprodukte entsteht bei der Verbrennung aus

1 l Diesel etwa 2,65 kg CO2 [3] * 2,62 kg
1 l Benzin etwa 2,32 kg CO2 [3]
1 l Autogas etwa 1,8 bis 2,0 kg CO2
1,16 l Autogas etwa 2,1 bis 2,3 kg CO2 (entspricht etwa der Energie in 1 l Benzin, da die Energiedichte von Benzin höher ist)
Bei der Verbrennung von einem Liter Diesel entsteht somit etwa 14 % mehr CO2 als bei der Verbrennung von einem Liter Benzin, d. h. wenn ein Ottomotor einen Mehrverbrauch von etwa 14 % gegenüber einem Dieselmotor hat, sind die Motoren hinsichtlich des CO2-Ausstoßes gleichwertig. Daher können Benzin- und Dieselfahrzeuge nicht einfach über den Kraftstoffverbrauch gemessen in Litern verglichen werden. Die Ursache sind Unterschiede im spezifischen Gewicht sowie im Verhältnis zwischen Kohlenstoff- und Wasserstoffatomen in den Molekülen beider Kraftstoffe. Der von der Europäischen Kommission vorgeschlagene Richtwert von 130 g CO2 pro km entspricht einem Verbrauch von 5,0 l/100 km Diesel bzw. 5,6 l/100 km Benzin. Das im Jahr 2012 in Kraft tretende EU-Emissionsgesetz schreibt eine Flottenemission von 120 g CO2/km vor.

Umrechnung l/100 km in g/km CO2
Bei bekannter Angabe des Kraftstoffverbrauchs [l/100 km] kann dieser direkt in g/km CO2- Emission umgerechnet werden. Dazu wird der Verbrauchswert mit dem kraftstoffspezifischen Umrechnungsfaktor [kg/10 l] multipliziert. Die Einheit entstammt einer Zahlenwertgleichung.

Umrechnungsfaktoren (aus den obigen Angaben entnommen):

für Diesel etwa 26,5  kg/10 l * 2,62 kg
für Benzin etwa 23,2 kg/10 l
für Autogas etwa 18 bis 20 kg/10 l
Rechenbeispiel für ein Benziner mit 5,6 l/100 km Verbrauch: CO2-Emission = 5,6  l/100 km x  23,2 kg/10 l = 129,92 g/km CO2

Dabei handelt es sich um über 100 Kilometer gemittelte Werte. Fahrstrecken bergauf erhöhen die Emissionen drastisch, während Bergabfahrten bei Motor-Schubabschaltung keine kilometerbezogenen Emissionen verursachen.

*[3] http://www.innenministerium.baden-wuerttemberg.de/fm7/1227/Energiesparend%20Fahren%202008.pdf
  blz 20 / .pdf p 28
Volgens bron *[3]  : 2,62 ipv 2,65 kg CO2 voor 1 liter diesel.
De verhouding is dus "principieel" 13 %* meer CO2-uitstoot (en niet 14 %) voor 1 liter diesel tov van 1 liter benzine;
allemaal gemiddelde waardes.

Daarom dat men in een andere -wiki-Nederlands- ook lichtjes andere waardes tegenkomt, afhankelijk welke T° men neemt:

Citaat
CO2 uitstoot
De emissie van CO2 bedraagt ongeveer 2,4 kg CO2 per liter benzine: de massa van een liter benzine is ca. 755 gram, en omdat de molecuulmassa van CO2 44 is, en die van benzine ongeveer 14 per C-atoom, moet deze massa met 44/14 vermenigvuldigd worden.[1]

Voor een liter diesel is dit 2,7 kg CO2 en voor een m3 aardgas (1 bar, 0 °C) is dit 1,8 kg CO2.[2]

Deze getallen betreffen uitsluitend de CO2 die aanwezig is in het product en die vrijkomt bij verbranding. Dit is echter maar een gedeelte van de totale hoeveelheid CO2 die deze brandstof veroorzaakt. Volgens de well to wheel methodiek is het beter om alle CO2 die ontstaat bij het opsporen, produceren, raffineren, transporteren en opslaan van deze brandstoffen toe te rekenen aan die brandstof. Biobrandstoffen worden op een vergelijkbare wijze beoordeeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandstofverbruik#CO2_uitstoot
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 augustus 2010 - 17:10:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Drie keer meer CO2-uitstoot door slecht afgestelde verkeerslichten
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010 - 22:17:37 »
Doe dezelfde calculatie eens met LPG en het wordt echt interessant. Niet enkel is LPG een mengsel van propaan en buthaan dus C3H8 en C4H10, het weegt ook veel lichter dan benzine of diesel. Procentueel zit er in LPG dus altijd meer waterstof dan koolstof vergeleken met de vloeibare brandstoffen.
Een echte nauwkeurige berekening zit er niet in omdat LPG als mengsel erg schommelt. In de winter gaat het propaangehalte tot 80% (ivm het hoge kookpunt van buthaan), in de zomer is dit slechts de helft.

Er zijn nog altijd wel idioten die vertellen dat LPG meer CO2 uitstoot dan benzine omdat het verbruik 5 à 10% hoger is. Als dit al zou kloppen - mijn LPG wagens verbruikten quasi evenveel op benzine of LPG - vergeet men bovenstaande effecten mee in te calculeren. Met een soortelijk gewicht van net iets meer dan 0,7 kg/l gemiddeld km je natuurlijk veel gunstiger uit dan met benzine. Maar dan moet je wel weten dat men in de scheikunde altijd met gewichten rekend, de massabalans moet immers kloppen en nooit met volumes.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519