Auteur Topic: opleiding rijinstructeur  (gelezen 2994 keer)

Offline Marita

• Starter
  • *
opleiding rijinstructeur
« Gepost op: donderdag 09 september 2010 - 11:25:27 »
Hallo,

Momenteel volg ik een opleiding rij-instructeur maar zit met de volgende vraagjes. Kunnen jullie mij helpen ?
* hoe leer ik een les voorbereiden ?
* hoe leer ik en les samenstellen ? hoe weet ik wat een leerling moet kennen vooraleer aan een maneuvre te beginnen ?
   bestaat er een boekje met modules waarin een volgorde wordt aangegeven ?
* hoe leer ik een parcours samenstellen ?

Alvast bedankt

Offline Marita

• Starter
  • *
Re: opleiding rijinstructeur
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 09 september 2010 - 11:27:42 »
Hallo,

Momenteel volg ik een opleiding rij-instructeur maar zit met de volgende vraagjes. Kunnen jullie mij helpen ?
* hoe leer ik een les voorbereiden ?
* hoe leer ik en les samenstellen ? hoe weet ik wat een leerling moet kennen vooraleer aan een maneuvre te beginnen ?
   bestaat er een boekje met modules waarin een volgorde wordt aangegeven ?
* hoe leer ik een parcours samenstellen ?

Alvast bedankt

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 10 september 2010 - 21:28:30 »
Als je een opleiding volgt zou dit in de opleiding moeten uitgelegd en zelfs modules gegeven worden. En voor het overige moet je er vanuit gaan dat de leerling niets kent tot het bewijs van het tegendeel.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 10 september 2010 - 22:34:43 »
Correct geformuleerd: "zou moeten".  Zelf ben ik bezig voor brevet 3.  Maar het lesgeven zelf, heb ik persoonlijk hoegenaamd NIET geleerd tijdens de opleiding methodiek.  Er werden me daar toen wel wat tips aangereikt, maar ik heb er uiteindelijk toch zelf wat m'n weg in moeten zoeken.

Maarreuhm: eer het zover is, ben je wellicht een jaartje verder.  Eerst je cursus volgen, dan in januari schriftelijk examen afleggen.  Als je daarin geslaagd bent, word je uitgenodigd voor de mondelinge proef.  Ben je ook daarin geslaagd, dan ontvang je een attest dat je je stagetoelating.  Daarmee ga je naar de rijschool waar je je stage gaat volbrengen.  Die moet dan op haar beurt weer een dossier indienen om jou toe laten je stage te volbrengen in hun rijschool.  Dan moet je je stage-uren volbrengen.   En als je jezelf er klaar voor acht kan je nog inschrijven voor de laatste proef: de modelles.  En dan ga ik nog uit van het meest gunstige scenario, nl. dat je telkens van de eerste keer geslaagd bent.

Doe het nu stap voor stap.  Geef tijdens de lessen je ogen en oren goed de kost.  En laat vooral die cursus NIET liggen tot het laatste moment.  Pak die tussen de lessen door nog eens goed ter hand.  Het is weinigen gegeven om einde december, begin januari van nul gans die cursus in 1x uit het hoofd te leren.  Doch voor wie de moeite doet om regelmatig die cursus "bij te houden", is het best haalbaar.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 september 2010 - 22:42:24 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone