Auteur Topic: oversteekplaatsen  (gelezen 36241 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #150 Gepost op: maandag 28 maart 2011 - 22:33:27 »
Ik weet niet meer wie het gevraagd heeft maar hierna vindt je de motivatie van het vonnis over het ongeval in de Gasmeterlaan te Gent:
Citaat
De kinderen mochten zich slechts op voorzichtige wijze op de rijbaan begeven en met in achtneming van de naderende voertuigen (art. 42.4.4 Verkeerswet), hetgeen er op neer komt dat zij er absolute voorrang verschuldigd waren aan het verkeer op de rijbaan.
Zoals hiervoor aangehaald blijkt dat, mits voldoende aandachtig te zijn, zij de naderende voertuigen van beklaagde en de getuige konden waarnemen. Dit had hen moeten aanzetten er de plaats, de afstand en de snelheid van na te gaan.
Het feit dat het donker werd, verhinderde hen dit niet. Het had hen daarentegen moeten aanzetten voldoende tijd te nemen om zich van voormelde gegevens te vergewissen. Bovendien heeft de rechtbank ter gelegenheid van de plaatsopneming proefondervindelijk kunnen vaststellen dat het inschatten van de snelheid bevorderd werd door de werking van de lichten van de voertuigen. De testritten waarbij een voertuig aan een snelheid van 110 km/uur en nadien aan een snelheid van 50 km/uur naderde toonde dit ten overvloede aan.
Het feit dat beide kinderen als  voetganger , op een plaats waar geen oversteekplaats voor  voetgangers  aanwezig was, het oversteken van de rijbaan reeds begonnen waren, gaf hen geen enkel voorrangsrecht. De op hen rustende plicht tot bijzondere voorzichtigheid bleef bestaan gedurende de gehele duurtijd van het oversteken, zodat zij er hoe dan ook verplicht waren eens de rijbaan opgestapt, verplicht bleven voorrang te verlenen aan de bestuurders die de rijbaan volgden in casu aan het voertuig van beklaagde en dat van de getuige.
Zij moesten – gezien de voorhanden gegevens was dat nodig – blijven staan om de naderende voertuigen van beklaagde en de getuige ongehinderd en zonder gevaar te laten doorgaan.
Het verwondert de rechtbank dan ook te lezen in één van de verslagen van een medewerkster van het justitiehuis, iemand van wie mag verwacht worden te weten waarover het gaat, dat en de rechtbank citeert letterlijk: ‘opvallend is dat betrokkene (lees: beklaagde) vindt dat kinderen die oversteken ook moeten kijken voor ze dat doen.’
Nochtans heeft beklaagde het, wat dit gezegde betreft, bij het rechte eind. Blijkbaar kent ook de medewerkster van het Justitiehuis de desbetreffende wettelijke bepalingen niet, wat niet enkel te betreuren valt, maar zonder meer schrijnend voorkomt.
De rechtbank moet – zoals hiervoor reeds aangehaald – vaststellen dat de kinderen, eens een aanvang genomen met het dwarsen van de rijbaan en zich op het fietspad bevindend, zonder stoppen zijn blijven doorstappen tot op het moment van de aanrijding. Op het moment dat zij zich op het fietspad bevonden konden zij – zoals hiervoor reeds aangehaald – het voertuig van beklaagde en dat van de getuige duidelijk waarnemen, de plaats, de afstand en de snelheid ervan inschatten.
Het feit een, wat men noemt, zwakke weggebruiker te zijn onslaat hem of haar duidelijk niet de geldende wettelijke bepalingen na te leven. Evenmin is het feit zwakke weggebruiker te zijn gelijk te stellen met de vaststelling nooit, in geen enkel geval aansprakelijkheid te dragen wat het ontstaan van aan ongeval betreft.
Ten andere zich baserend op het principe van de zwakke weggebruiker heeft men geen vorderingsrecht tegen de andere bij het ongeval betrokken partij, wel tegen diens verzekeraar. Dit toont ten overvloede aan dat kwetieus vorderingsrecht nopens een welbepaald deel van de schade, niet gebaseerd is op de artikelen 1382 en volgende B.W.
Het is dan ook duidelijk dat een ongeval waarbij een zwakke weggebruiker betrokken raakt met een andere ‘gewone’ weggebruiker niet automatisch voor gevolg heeft dat enkel de ‘gewone’ weggebruiker verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid dient te dragen. Het is dus best mogelijk dat de zwakke weggebruiker, ondanks diens vorderingsrecht ten opzichte van de B.A.-verzekeraar van diens tegenpartij, geheel dan wel ten dele aansprakelijkheid dient te dragen en derhalve zelf geheel, dan wel ten dele tot vergoeding van de ontstane schade in hoofde van diens tegenpartij dan wel derden, kan aangesproken worden.
De rechtbank is dan ook van oordeel dat dringend werk moet gemaakt worden om de zwakke weggebruikers in het algemeen, de  voetgangers  in het bijzonder, hieromtrent degelijke voorlichting te geven.
Het valt immers te betreuren dat de actuele verkeersrealiteit, het actueel verkeersgebeuren – een blik op de weg rondom ons volstaat daartoe – aangeeft en aantoont dat menig zwakke weggebruiker door diens gedrag in het verkeer ofwel aantoont geenszins te weten welke wettelijke bepalingen hij of zij dient na te leven, ofwel aanreikt geenszins de wettelijke bepalingen te willen naleven.
Bij het dwarsen van de rijbaan is het lang niet zeker dat een zwakke weggebruiker,  voetganger  de rode  voetgangers - of verkeerslichten dan wel de bevelen van een bevoegd persoon respekteert. Evenmin is het lang niet zeker dat een zwakke weggebruiker vooraleer de rijbaan te dwarsen op een plaats waar er al dan niet een oversteekplaats voor  voetgangers  is, zich vergewist, zich degelijk vergewist van de hem of haar geboden verkeerssituatie.
Dit onverminderd de mogelijkheid dat een zwakke weggebruiker ook even onaandachtig kan zijn, een zwakke weggebruiker is ook maar een mens.
Al wie om het lot van de zwakke weggebruikers in het algemeen en  voetgangers  in het bijzonder bekommerd is, zou dan ook nuttig werk kunnen leveren in het kader van degelijke voorlichtings-, bewustmakings-, preventiecampagnes van deze doelgroep. Dit eerder dan post factum op te treden.
Het valt wat dit laatste betreft ook te betreuren dat eerder dan even te wachten om zekerheid te krijgen omtrent het verloop van een ongeval en de daarbij toe te passen rechtsprincipes, onmiddellijk na een ongeval waarbij een zwakke weggebruiker betrokken raakt, ‘moord en brand’ geroepen wordt en de andere betrokken partij direct als ‘dader’ wordt gebrandmerkt en of de plaatsgesteldheid als onveilig wordt afgeschilderd.
Immers, menige uitspraak na een dergelijk ongeval getuigt van een bijzonder zwakke – nog zacht uitgedrukt – kennis van de wettelijke bepalingen welke van toepassing zijn dan wel kunnen zijn.
Daarenboven komt het belichten, het bespreken van de fout dan wel fouten welke een zwakke weggebruiker begaan heeft welke bijgedragen heeft dan wel hebben bij tot het totstandkomen van een ongeval en de gevolgen ervan, vanzelfsprekend uitermate nuttig voor in een poging om anderen te behoeden dergelijke fout dan wel fouten te begaan, van voorlichting, bewustmaking en preventie gesproken.
Een voldoende kennis van het werkelijk, chronologisch verloop van een ongeval kan daarbij hoe dan ook nuttig zijn.
Daarbij nog dit, wat baat het aanpassingswerken uit te voeren aan de openbare weg, aan de rijbaan (b.v. de rijbaanbreedte te verminderen, twee rijvakken te herleiden tot één rijvak, asverschuivingen door te voeren, ...), wat baat het snelheidsbeperkingen op te leggen, dan wel reeds opgelegde maximum snelheden drastisch te verminderen, als een zwakke weggebruiker zich in het verkeer begeeft zonder een voldoende kennis van de wettelijke bepalingen welke diens gedrag in het verkeersgebeuren beheersen, zonder de vereiste aandacht, zonder respekt voor de regels van het gezond verstand en de meest elementaire voorzichtigheid en/of op een wijze waaruit blijkt dat hij of zij, ingevolge het zwakke weggebruiker-zijn, – weliswaar ten onrechte, aldus de wet – meent altijd voorrang te hebben.
Samenvattend dit, er is derhalve de dringende nood de ‘zwakke weggebruikers’ duidelijk te maken dat het feit zwakke weggebruiker te zijn hen er niet van ontslaat de wettelijke bepalingen zoals voorzien in het wegverkeersreglement, na te leven.
Het feit ‘zwakke weggebruiker’ te zijn betekent geenszins steeds, altijd, overal, in alle omstandigheden voorrang te genieten, enkel ‘rechten’ te hebben in het verkeer en geen plichten. Het betekent evenmin dat niet uitgesloten is dat ook zij aansprakelijk – geheel dan wel ten dele – kunnen gesteld worden voor het ontstaan van een ongeval.
Duidelijke voorlichting omtrent de wettelijke bepalingen welke door hen in het verkeersgebeuren moeten nageleefd worden, kan dan ook bijzonder nuttig zijn.
Dan volgt er nog de motivatie i.v.m. de overtredingen van de "dader" en werd verdeling van aansprakelijkheid uitgesproken.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #151 Gepost op: maandag 28 maart 2011 - 22:35:59 »
Gasmeterlaan was toen geen oversteekplaats.

Lees jij je argumentatie? :)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #152 Gepost op: maandag 28 maart 2011 - 23:44:27 »
 :-\
Citaat
Het feit dat beide kinderen als  voetganger , op een plaats waar geen oversteekplaats voor  voetgangers  aanwezig was, het oversteken van de rijbaan reeds begonnen waren, gaf hen geen enkel voorrangsrecht.

Dat hebben we toch al gehad, zie hieronder.
« Laatst bewerkt op: maandag 28 maart 2011 - 23:48:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #153 Gepost op: maandag 28 maart 2011 - 23:47:30 »
Citaat
Ik neem toch aan dat daar minder doden vallen aangezien oversteekplaatsen meestal in bebouwde kom liggen waar de gereden snelheden veel lager zijn.
Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.
[/quote]

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.
[/quote]

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.
[/quote]

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.
[/quote]

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.
[/quote]

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.
[/quote]

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.
[/quote]

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.
[/quote]

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.
[/quote]

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.
[/quote]

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.
[/quote]

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.
[/quote]

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.
[/quote]

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?<Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Vanaf 30 km/u kan een ongeval dodelijk zijn voor een voetganger. Maar natuurlijk zijn alle middelen goed om het verkeersgedrag niet bij te sturen en het voor lief te nemen dat er elke dag een paar doden in het verkeer vallen. Is toch normaal, meneer, waar maak jij je druk om.
[/quote]

Ik denk vanaf 5 kmh of zelfs minder.
[...]
btw, betreft Gasmeterlaan in Gent was er geen sprake van een oversteekplaats, hier relaas van de Politierechtbank:
http://www.gva.be/Archief/guid/slachtoffers-van-doodrijder-gasmeterlaan-ook-verantwoordelijk.aspx?artikel=e133237d-3f27-4cee-9c3b-167ce3ebf343

En anders Kunde, over de quasi 3e-beste plaats van België qua relatieve voetgangersveiligheid heb je verder niets te melden ?
[/quote]
« Laatst bewerkt op: maandag 28 maart 2011 - 23:51:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #154 Gepost op: dinsdag 29 maart 2011 - 08:27:43 »
Ik heb gelezen dat het niet op een oversteekplaats was, wat ik eerst niet wist, en ondanks dat heb ik dit uittreksel geciteerd omdat iemand dit gevraagd heeft en ondanks dat sommigen denken dat ik wat achter houd. Voor sommigen ontgaat dan ook waarom ik het toch citeer.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #155 Gepost op: dinsdag 29 maart 2011 - 14:43:19 »
Ik heb gelezen dat het niet op een oversteekplaats was, wat ik eerst niet wist, en ondanks dat heb ik dit uittreksel geciteerd omdat iemand dit gevraagd heeft en ondanks dat sommigen denken dat ik wat achter houd. Voor sommigen ontgaat dan ook waarom ik het toch citeer.
OK.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I