Auteur Topic: Het verlies van een kind  (gelezen 3667 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Het verlies van een kind
« Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 02:31:02 »
Zoals bij de omschrijving van de rubriek forumleden aangegeven staat, is zij onder meer bedoeld om elkaar bij tegenspoed te steunen.

Ik heb daarom de teksten van Bert en mij over het verlies van een kind naar deze nieuwe draad overgebracht, aangezien ze eigenlijk afweken van het onderwerp "Meer verkeersoden op de Vlaamse snelwegen".

Op deze manier hoeven forumdeelnemers die daarover verder van gedachte willen wisselen, doch liever niet geconfronteerd worden met de delicate materie van het verlies van een kind, dit niet te doen.

Over het verlies van mijn dochter had ik het volgende geschreven:

Citaat

Soms is er helaas geen uitweg meer, Bert.

Wijlen mijn dochter Eva, die ik zo liefhad, heeft systeem lupus opgelopen, een nog altijd ongeneeslijke ziekte.

Het is een ziekte die het afweersysteem van het lichaam in de war brengt, waardoor dit afweersysteem de eigen gezonde vitale organen van het lichaam (hart, longen, nieren, enz.) gaat aanvallen.

Vooral tijdens het laatste anderhalf jaar heeft ze dermate ondraaglijk veel geleden, dat ik enorm veel kracht moest opbrengen om mij sterk te houden tijdens mijn bezoeken aan haar in het ziekenhuis, en ik daarna telkens een kwartier of langer op de parking stond te huilen voor ik terug naar huis kon rijden.

In februari 2002, toen ze amper 25 jaar was, heeft de hoofdarts met haar en met mij euthanasie besproken. Ze heeft evenwel nog tot mijn laatste bezoek aan haar gewacht om er mijn toestemming voor te vragen.

Ondanks de onnoemelijk erbarmelijke staat waarin ze verkeerde bij mijn laatste bezoek aan haar in het ziekenhuis, begroette ze mij nog met: "Dag papa. Hoe gaat het met jou?".

Tijdens het bezoek zei ze me: "Papa, ik weet dat je veel verdriet zult hebben als ik er niet meer ben, maar ik kan het echt niet meer aan."

Ik heb toen al mijn moed bijeengeraapt en haar toen geantwoord dat ik haar begreep, en dat niemand het haar kwalijk zou nemen. Maar het is verschrikkelijk als je zo als vader je zo geliefde dochter als het ware toestemming moet geven om heen te gaan.

Amper drie dagen nadien heeft ze, tijdens een nieuwe aanval, niet meer op het belletje gedrukt om de verpleging te roepen.

Dat ik toch uitgerekend het enige van de drie kinderen die ik opgevoed had en zoveel van mij hield, moeten verliezen heb...

Mijn enige troost is dat zij nu niet meer moet lijden, wijl hieraan helaas toch niet te verhelpen viel.

En zoals onlangs iemand mij hier zei, heeft Eva ongetwijfeld gewild dat ik ook na haar overlijden een gelukkig leven zou leiden. Maar dat is me tot nu toe nog niet gelukt. Ik heb het gedeeltelijk kunnen verwerken, doch verder geraak ik niet meer.

Ik heb daardoor in het najaar van 2002 een depressie opgelopen, die sedert maart 2004, toen ik amper 52 jaar was, tot mijn definitieve volledige arbeidsonbekwaamheid geleid heeft, en mij ertoe zal verplichten om over 2 jaar, op mijn 60ste, met vervroegd pensioen te gaan.

Sommigen hebben het hier niet onder stoelen of banken gestoken dat ze mij ervoor benijden dat ik hier al sinds mijn 56ste in deze parel van de Alpen woon.

Het is inderdaad al vele jaren mijn droom geweest om hier te kunnen leven en wonen, wat normaal pas op mijn 60ste zou mogelijk geweest zijn.

Maar geloof me: in plaats van hier al sinds mijn 56ste te wonen, zou ik veel liever nog tot mijn 60ste in België moeten leven en werken hebben, maar dan Eva niet verloren hebben en nog gezond geweest zijn.

Sorry dat ik mij hier even, met betraande ogen, laten gaan heb. Ik ben ook maar een mens.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Het verlies van een kind
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 02:35:48 »
Onderstaande tekst werd geschreven door Bert Covens:

Ik moet zeggen dat ik heel stil geworden ben, nu ik dit lees.

Mijn oprechte deelneming om het verlies van de dochter waarvan je zoveel hield, en wellicht nog steeds houdt.  Ook al is Eva er niet meer, ze zal altijd in je hart blijven.  Voor altijd.  Ik kan maar mij maar al te goed inbeelden dat je dergelijk verlies nooit echt kan verwerken.  Je kan het hooguit een plaats geven.  Ik weet nu al dat ik ooit afscheid zal moeten nemen van m'n ouders, schoonouders.  Makkelijk zal dat niet zijn.  Maar ik kan me echt, met de beste wil van de wereld, niet voorstellen hoe ik verder zou moeten als ik ooit 1 van m'n 2 oogappels zou moeten verliezen.

Wij hadden al zo'n onnoemelijk veel verdriet toen de derde zwangerschap van m'n echtgenote misliep, en ze in de 8ste week een miskraam kreeg.  We hebben dat kindje zien bewegen, dat hartje daar horen kloppen hé op de echo bij de gynaecoloog!  Voor die ene keer dat ik ons derde kindje op echo gezien heb, gehoord heb, blijf ik m'n hele leven dankbaar.  Ook al was het dan in weze maar een paar luttele centimeters groot. Voor ons is en blijft dat ons derde kindje, ons "prutske".  De kamer stond al klaar, er was al een plaatsje voor aan tafel.  Er was over gedroomd, kortom: dat kindje was welkom.  Wat zeg ik?:  In ons hart WAS dat derde kindje er al helemaal.  Wie had toen ooit kunnen denken dat 't noodlot zou toeslaan?  Ik weiger dan ook nog steeds om het te hebben over "een vruchtje".  Ik zal 't altijd over ons derde kindje blijven hebben. Of er ooit nog een kindje bijkomt, weten we nog niet.  De "schrik" zit er nog ferm in.  Zoiets willen we nooit meer meemaken.  Weet je dat, moest er toch ooit nog een kindje bijkomen, dit kindje NOOIT de naam zal krijgen die we ons "prutske" zouden geven?  Ik zou dat nooit over m'n hart kunnen krijgen.

Mensen weten doodeenvoudig niet wat ze soms zeggen om ons te troosten.  De bedoelingen zijn meestal wel goed, maar toch.  "Och kom, ge hebt al twee gezonde kindjes"   of: "Och, Greet is al 3x makkelijk zwanger geraakt, ge krijgt nog kansen genoeg voor een kindje" Ja, en dan?  Dan kan 't plots geen kwaad om een derde te verliezen of watte?  Zelfs al zouden we nog tien gezonde kindjes erbij krijgen, dit ene kindje is en blijft een gemis.  Punt.  Of "Och, als 't toch geboren was, was 't waarschijnlijk een gehandicapt sukkeltje".  Ja, en dan?  Dan zouden we dat kindje even graag zien, en er even goed voor proberen te zorgen.  Dan WAS er tenminste een kindje.  De meest vreselijke opmerking kreeg ik zelfs van een heel nabij familielid: "Och kom, ander en beter.  Kansen genoeg, volgende keer meer geluk."  Toen had ik echt zo'n goesting dat mens een lap tegen haar oren te geven, onvoorstelbaar.  Dat heeft me tot in het diepste van 't diepste van m'n hart gekwetst.  Ik wil dat mens dan ook nooit meer zien.

't Is natuurlijk wél zo, dat we nu, meer dan ooit , beseffen hoe gelukkig we mogen zijn met onze twee gezonde kids.  Dat wel.  En ze zijn voor ons ook onze "drive"geweest om door te gaan.  We moesten wel, we hadden geen keuze.  Onze kindjes hadden hun mama en papa hard nodig. Maar leg maar eens aan een kindje van drie en eentje van vijf uit dat mama niet thuis is, omdat ze die nacht naar het ziekenhuis is gemoeten, en dat "baby'tje" nooit naar huis zal komen.

En ook al zegt mijn verstand dan wel dat 't inderdaad, puur medisch gezien, beter zo is, dan nog!  Mijn hart blijft pijn doen. En ook in mijn ogen blinken nog tranen nu, nu ik hierover schrijf.  Nog steeds!  Zelfs na ruim 1 jaar.   Zelfs nu we weten dat er, puur medisch gezien geen enkele reden is dat ons belet alsnog een vierde kindje op de wereld te zetten.  Die ene keer dat 't toch mis ging, was echt niet makkelijk.  Dat is niet zoals een kopje koffie die je wegkapt omdat ze koud geworden is hé, waarna je een vers kopje inschenkt.

Kom daar maar buiten bij de dienst gynaecologie hé, aan de verlosafdeling.  Dat je na 1 week van onzekerheid, tenminste duidelijkheid hebt gekregen.  Dat je net gezien hebt dat de hartslag is weggevallen, en dat je prutske 't niet gehaald heeft.  Dat je je kindje kwijt bent.  Voorgoed.   En uitgerekend dan rolt er net een bed uit de verlosafdeling met een uitgepute mama en een pasgeboren baby.  Daarachter  een grote ballon: JOEPIE, 't is een meisje, en een overgelukkige fiere papa.  Stom toeval, natuurlijk.  Maar verdomd pijnlijk!  Een onvoorstelbaar groot mes dat los door je hart gaat.  Daar hadden wij binnen zeven maanden ook zo moeten uitkomen, met een gezonde baby.  Maar neen, onze droom was voorgoed uit elkaar gespat.  De natuur had er anders over beslist, deze keer.  Of neem nu het feit dat je naar een doopfeest moet, uitgerekend de dag nadat jij je kindje verloren hebt.  Dat feest  lag natuurlijk al meer dan een jaar vast, dus daar kon niemand iets aan doen.  Nog zo'n stom, maar verdomd pijnlijk toeval.  Nog steeds krijg ik een krop in de keel als ik een zwangere vrouw zie.  En ik weet niet waarom, maar nu zie ik ineens zoveel zwangere vrouwen.

Niemand kan jou kwalijk nemen dat je enorm veel verdriet hebt.  Ik wil je dan ook bij deze nog oprecht veel sterkte toewensen.  Ook aan je echtgenote.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 04:14:39 »
Eventjes moeten bekomen na het lezen van bovenstaande teksten.
In beide gevallen kan ik me letterlijk 100% inleven in de situaties.
De goedbedoelde "woorden van troost" ken ik maar al te goed en weet ook hoe pijnlijk ze soms aankomen.

Mijn verhaal echter heb ik ondertussen een plaats gegeven en laat het het liefst op die plaats zitten al komt er toch één en ander borrelen bij het lezen van dergelijke aangrijpende verhalen.

Hoe moeilijk en hoe diep je ook zit, er is altijd een weg terug naar boven. De uitdaging is om die weg te vinden wat bij de ene al wat vlotter gaat dan bij de ander.

Hierbij mijn medeleven aan de betrokken partijen en hopelijk kan men het spoedig plaatsen zodat men terug verder kan op een aanvaardbare manier.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 04:38:09 »
Meer dan enorm bedankt voor jullie berichten, Bert en Eddy.

Ik zal hier vandaag of overmorgen, zodra ik me daartoe in staat voel, meer uitgebreid schrijven, niet alleen over wat het verlies van een kind voor mij betekend heeft, doch vooral ook wat betreft nijn begrip voor en medeleven met het vreselijke leed dat Bert en zijn echtgenote in dit verband getroffen heeft.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 17 september 2010 - 14:51:11 »
De weg naar boven toe, hebben mijn echtgenote en ik intussen wel weer gevonden.  "Verwerkt" is het niet, doch we zijn er wel in geslaagd om het een plaats te geven en de draad weer op te pikken.

Zelf hebben we van m'n schoonouders enorme hulp gekregen (wonen hier ook maar 2 straten ver).  En ook de boezemvriendin van Greet was eigenlijk de beste steun geweest.  De week voordat 't mis ging (toen er nog geen vuiltje aan de lucht was), had Greet nog gezegd dat ze met haar nog es wou afspreken. Want long time no see, en ze hadden beslist veel bij te kletsen.  En kijk, net op zo'n moeilijk moment was ze daar ineens, om ons te steunen.  Zonder dat we erom gevraagd hadden.  Zonder woorden, gewoon door er te ZIJN.  Een keer met onze kids gaan ravotten, zodat Greet wat kon rusten en  ik 't huishouden kon doen bijvoorbeeld.  Geen woorden, geen opmerkingen, geen "adviezen", geen... maar wel: er ZIJN, een luisterend oor bieden. Dàt was eigenlijk nog het meest waardevolle voor ons.  Dat was en is: een VRIENDIN!

"In de nood kent men zijn vrienden".  Welnu, da's een waarheid als een koe.  't Is pas op zo'n momenten dat je écht te weten komt op wie je kunt rekenen, door dik en dun.  Keerzijde is natuurlijk dat "schijn"vrienden op zo'n moment grandioos door de mand vallen.

Aan BIBI en Jozef enorme dank voor jullie berichten en steun.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 18 september 2010 - 04:08:56 »
Ook van mij mijn medeleven aan allen.

Het is gewoon moeilijk iemand los te laten die je met hart en ziel graag gezien hebt, waar je naar op keek in mijn geval.
Mijn pa is gestorven aan darmkanker, 2 jaar vanaf het verdict, krijg je achteraf te horen : maar je hebt alle tijd gehad om afscheid te nemen. ???
Misschien maar er is altijd nog zoveel te zeggen, denk nu nog soms, kon ik het aan de pa vragen.
Of ik er ooit ""over geraak? Denkelijk niet, gelijk als 2druppels op mijn pa, of ik het een plaats kan geven? Veel keus heb je niet.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 18 september 2010 - 17:24:09 »
Ook bedankt voor je steun, jo.

Mijn innige deelneming voor het verlies van je vader.  Voor de moeilijke momenten wens ik  je erg veel sterkte toe.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 24 september 2010 - 05:36:06 »
@ bert covens:

Het spijt me enorm, beste Bert, dat ik er een week voor nodig gehad heb om op jouw posting te reageren, doch ik ben ervan overtuigd dat je zult begrijpen dat het thema "Het verlies van een kind" bij mij, net als bij jou, zeer zware emoties oproept, welke het mij niet altijd mogelijk maken om mij daarover te uiten.

Ik besef ten volle dat het leed dat jij en Greet ervaren als gevolg van het verlies van jullie derde kindje, ook al was het dan nog maar 8 weken voordien verwekt, minstens even zwaar is als het leed dat mij getroffen heeft als gevolg van het verlies van mijn 25-jarige dochter.

Voor mij ontstaat een menselijk wezen namelijk op het tijdstip waarop een vrouwelijke eicel bevrucht wordt door een mannelijke zaadcel. Normaliter zal daaruit immers een kindje ontstaan dat zal geboren worden en zich zal ontwikkelen tot een volwassen mens.

Ik heb het er daarom dan ook bijzonder moeilijk mee dat in eenzelfde ziekenhuis in het ene lokaal artsen alles doen wat in hun mogelijkheden ligt om de kinderwens van een man en een vrouw te vervullen, terwijl in het andere lokaal collega's van hen met een abortus een kindje om het leven brengen.

Eén van de vele redenen waarom ik het koninkrijk België, waar ik 56 jaar geleefd heb, en van hetwelk ik helaas nog een aantal jaren de nationaliteit waarover ik mij diep schaam zal hebben, zo diep haat, is dat wijlen koning Boudewijn er één dag onbekwaam om te regeren verklaard werd om er de abortuswetgeving te kunnen doorvoeren. Want wat is nog de reden van bestaan van een koning als staatshoofd, als hij onbekwaam verklaard wordt om te regeren van zodra hij voor de allereerste keer een wetsvoorstel in eer en geweten niet kan verzoenen met zijn geloof en zijn respect voor het nog niet geboren kind?

Ik ben mij er op mijn leeftijd ook ten volle van bewust hoeveel mensen, uit onwetendheid en gebrek aan inlevingsvermogen, helaas het verlies van een kindje zoals jullie derde kindje, minimaliseren, en daardoor jullie leed enkel nog verzwaren. Vooral diegenen die beweren dat een volgend kindje het verlies van een vorig kindje minder erg zou maken, weten volstrekt niet waarover ze spreken, en jij en ik kunnen enkel maar hopen dat ze zelf nooit het verlies van een kind zullen moeten meemaken en ermee verder moeten leven.

Mijn ex-vriendin, een collega van mij bij de toenmalige BBL (thans ING Bank), had, vóór ze mij kende, een abortus laten uitvoeren.

Ondanks mijn voormelde opvattingen daaromtrent, heb ik het haar vergeven, en ben ik met haar een samenleving aangegaan.

Ze was 10 jaar jonger dan ik, en van meetaf aan heb ik haar te kennen gegeven dat ik zeer veel problemen gehad had met de 3 kinderen die ik mede opgevoed had (2 van mijn eerste echtgenote en de dochter van mijn ex-2de echtgenote uit haar vorig huwelijk), dat ik mij op mijn  41ste al te oud voelde om nog een kind op te voeden (ik wilde geen 60-jarige vader van een tiener zijn), en dat ik niet meer in staat was om nog een kind te verwekken, omdat ik mij, om te vermijden dat mijn 2de echtgenote de pil zou moeten blijven nemen had, laten steriliseren had, omdat de sterilisatie van een man veel minder ingrijpend is dan de sterilisatie van een vrouw.

8 jaar later leek de bodem onder mijn stoel te verdwijnen, toen ik, op donderdag 16 december 2001, tijdens een gezamelijk ontbijt met een collega van haar, die kort daarvoor een kindje gebaard had, en daarvan foto's getoond had, van deze te vernemen kwam hoe bijzonder droevig het besef dat zij nooit een kind zou hebben, mijn vriendin gestemd had.

Toen ik mijn ex-vriendin de daaropvolgende zondag, uitgerekend toen ze beweerde te begrijpen waarom ik geen kind meer wilde, daarover aansprak, stelde ze mij voor om zich kunstmatig te laten bevruchten.

Ik zei haar meteen dat ik, naast de medische problemen die een dergelijke bevruchting inhield, nooit een kind zou willen dat in zijn tienerjaren tot een identiteitscrisis komt omdat het zijn ware vader niet kent, en ik heb daarop besloten om mijn ex-vriendin de vrijheid te gunnen om een andere man te ontmoeten die haar nog wel een kind zou kunnen en willen schenken, omdat ik, hoeveel ik ook van mijn  ex-vriendin hield (als iemand mij vóór 16 december 2001 zou gezegd hebben dat het ooit tot een scheiding van haar zou komen, zou ik die persoon voor gek verklaard hebben), niet wilde verder leven met het besef om de kinderwens van een vrouw verhinderd te hebben.

(Ze heeft daarna weliswaar een andere man tot partner genomen, doch aan haar vermeende kinderwens, welke achteraf slechts een drogreden bleek te zijn om van mij af te geraken, al spoedig verzaakt.)

Een kennis zei me ooit dat hij boos was op zijn dochter. Ze was met haar lief naar een afgelegen plaats gereden, en had daar urenlang de buiten- en binnenverlichting van haar wagen laten branden. De batterij van de auto, die wellicht al niet meer in optimale staat verkeerde, was daardoor niet meer voldoende geladen om de motor te kunnen starten toen ze huiswaarts wilde keren, en dus had ze haar vader om 3 uur 's nachts uit zijn bed gebeld om haar te komen helpen met startkabels.

Ik vertelde dit later eens aan mijn huisarts, waarop hij antwoordde dat hij het ongenoegen van die man perfect kon begrijpen.

Ik antwoordde hem dat ik uit de grond van mijn hart wenste dat mijn dochter me voor zoiets om 3 uur 's nachts uit mijn bed zou bellen, want dan zou ik haar ten minste nog hebben.

Voor de eerste keer sinds ik die huisarts ken, wist hij niet meer wat te antwoorden, doch werd hij stil. Ik denk dat hij, die 4 dochters heeft, toen een klein beetje beter begrepen heeft wat het verlies van een kind inhoudt.

Ik begrijp ook zeer goed hoe moeilijk het voor jullie is om te beslissen of jullie nog aan een volgend kindje gaan beginnen, na wat jullie overkomen is.

Als je nog jong bent, besef je amper de risico's op zware tegenslag die het verwekken van een kind inhoudt, en ben je geneigd ervan uit te gaan dat dergelijke tegenslagen alleen maar anderen overkomen. Naarmate je ouder wordt, en des te meer na het verlies van een kindje, beseft je evenwel veel beter deze risico's en het feit dat dergelijke tegenslagen niet alleen anderen kunnen overkomen, en wil je nooit meer nog eens het verlies van een kindje moeten meemaken.

Sinds enige tijd is evenwel het besef tot mij doorgedrongen dat, daar waar het verlies van oudere ouders en schoonouders eigen is aan het leven, wijl het verlies van een kind geenszins vanzelfsprekend is, één van de droevige dingen is die nu eenmaal tot het menselijk leven behoren, en waarbij we ons, hoe moeilijk en onverstaanbaar ook, dienen neer te leggen.

Wat mij persoonlijk betreft, ben ik een gelovig christen, en ben ik God dankbaar dat het verlies van mijn dochter er niet toe geleid heeft dat ik aan Zijn liefde voor mij zou gaan twijfelen zijn, doch ik enkel beter dan ooit voordien beseft heb dat het niet is omdat er in het leven dingen gebeuren die ik met mijn beperkt menselijk verstand niet kan begrijpen, dat God mij niet zou liefhebben.

Heel voorzichtig zou ik jou en Greet willen suggereren, Bert, om bij het beslissen voor een volgend kindje, zoals bij zovele onzekere beslissingen in het leven, kansrekening toe te passen. Als je dit systematisch doet in je leven, zul je zo nu en dan wel eens een verkeerde beslissing treffen, doch zul je, over je hele leven, de gunstigste balans bekomen over de beslissingen die je genomen hebt. Meer kun je als mens niet doen. En de kans dat een volgend kindje gezond en wel zal geboren worden, en jullie er zich, wijl het uiteraard het verlies van jullie derde kindje in niets zal verminderen, zullen kunnen over verheugen, is veel hoger dan de kans dat het weer eens zou mislopen.

Aanvullend zou ik jullie, als ik het mij mag veroorloven, willen aanraden om na te gaan of jullie, als het dan toch weer zou mislopen met een volgend kindje, denken dat jullie ook een dergelijke volgende eventuele tegenslag zouden aankunnen. De eigen psychische gezondheid, met de mogelijk daaraan verbonden lichamelijke kwalen, hoeft immers niemand in het gedrang te laten brengen om welke reden dan ook.

Ik wens jou en Greet alvast heel veel moed en sterkte toe bij het verwerken (voor zover dit mogelijk is) van het verlies van jullie derde kindje, en heel veel wijsheid bij de beslissing voor een volgend kindje.

Weet dat Leslie en ik met jullie meeleven, en je, zoals reeds gezegd, met Greet en jullie twee kindjes, meer dan welkom zijn bij ons om hier in deze parel van de Alpen een prachtvakantie door te brengen, die jullie ongetwijfeld veel nieuwe energie zou bezorgen.

In ieder geval wens ik jou en Greet van harte bijzonder veel moed en sterkte toe om verder te leven met het verlies van jullie 3de kindje, in het besef dat het, net als na het verlies van mijn dochter, ook de wens van dat kindje geweest zou zijn dat jullie desondanks verder nog een aangenaam en gelukkig leven zouden hebben.

Offline rozeke

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8 Gepost op: zondag 26 september 2010 - 21:14:39 »
Hoewel ik niet weet wat het betekent om een kind te verliezen, ben ik toch sterk aangegrepen door wat jullie hier schreven.

Ik heb zelf namelijk het omgekeerde meegemaakt: ik ben mijn moeder verloren als kind. En hoewel ik een geweldige stiefmoeder heb, voel ik het gemis nog altijd na 20 jaar.

Het is net zoals je zegt Jozef: als ik soms mensen hoor(de) over "ruzie gemaakt met mijn moeder" enz, dan dacht ik (en soms zei ik het ook!) "ik wou zo graag dat ik met mijn mama kon ruzie maken ... want dat zou betekenen dat ze er nog was".

Ik weet even niet wat te zeggen. Tranen branden na 20 jaar nog altijd even sterk, al heb ook ik de draad noodgedwongen weer opgepakt.

Een mens zou zoiets niet mogen meemaken ...

Aan iedereen veel sterkte.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: zondag 26 september 2010 - 22:32:53 »
Ik heb zelf namelijk het omgekeerde meegemaakt: ik ben mijn moeder verloren als kind. En hoewel ik een geweldige stiefmoeder heb, voel ik het gemis nog altijd na 20 jaar.

Dat moet ook een vreselijk verlies zijn, Rozeke.

Ik ben zo gelukkig omdat ik, nu ik al 58 jaar ben, mijn beide ouders (85 en 80) nog heb, maar ik denk met angst aan de dag waarop ik ze zal verliezen.

Ik kan me evenwel inbeelden dat het een ramp in mijn leven zou geweest zijn als ik één van hen al als kind zou moeten verliezen hebben.

Toen de broer van mijn moeder op zijn 39ste verongelukt is, hebben zijn zoon en zijn dochter (toen 13 en 11 jaar oud) het daar ook heel lang erg moeilijk mee gehad.

Citaat
Hoewel ik niet weet wat het betekent om een kind te verliezen, ben ik toch sterk aangegrepen door wat jullie hier schreven.

Een vraagje waar ik al langer mee zit: heb jij tijdens jouw opleiding geneeskunde enige vorm van opleiding gekregen over hoe je als arts (vele artsen worden dagelijks geconfronteerd met dergelijk menselijk leed) met dergelijk leed best omgaat, zodat je er zelf niet aan onderdoor gaat?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 28 september 2010 - 12:31:24 »
Rozeke, ook jij van harte bedankt voor je bericht en je steun.  Zelf wens ik jou ook veel sterkte toe voor de moeilijke momenten.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 00:57:54 »
Het verlies van een kind is iets wat ik nooit wil meemaken. Mijn vader ben ik helaas te vroeg verloren, hij stierf op zijn 53ste, zeer waarschijnlijk aan de gevolgen van overmatig roken. Dat weekend in juni 1999 vergeet ik nooit meer. Het startte eigenlijk perfect. Prachtig weekend, zonnig weer en we hadden de avond voordien een fantastisch tuin-concert gehad met de big band. Deze big band waar ik elke vrijdag samen met mijn vader ging repeteren en waarvan we beide stichtende leden waren. Na een succesvol optreden zat de sfeer er natuurlijk goed in. Zoals het hoort werd er een stevig pintje gedronken om dit te vieren, onder goedkeurend oog van de dorpspastoor, het optreden was trouwens in zijn tuin. We hadden nog wat extra te vieren, de volgende dag was immers de 30ste huwelijksverjaardag van mijn ouders. De volgende dag waren er festiviteiten gepland!
Ik vermoed dat mijn vader die avond, na het uitlaten van de hond, nog even tv heeft gekeken en in slaap is gevallen op de sofa. Die morgend werd ik wakker van een schreeuw van mijn moeder die hem dood vond op de sofa. Na de eerste schok moest de naaste familie verwittigd worden, waaronder mijn grootvader langs vaders kant die slechts 100 m verder woonde. Geen gemakkelijke taak, zeker niet omdat mijn grootmoeder slechts twee jaar daarvoor gestorven was. Het heeft die man die toen 75 was serieus gekraakt.

Iets bizar wat me nog van die morgend bijblijft is de reactie van mijn hond. Normaal gezien kon je niet zomaar bij mijn vader in de buurt komen, dat zou hij zeker laten merken. Niet die ochtend, zelfs wanneer de begravenisondernemer het stoffelijk overschot kwam weghalen liet hij bijgaan. Het is bizar hoe zijn dieren reageren, niet dat die hond niet treurde, integendeel, maar het stoffelijk overschot betekende niets voor hem.

Nu zaterdag ga ik naar het 20-jarig bestaan van de bovenvermelde big band. Het zal pijn doen iemand anders de basgitaar zien te spelen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 09:20:47 »
Jc, m'n oprechte deelneming bij het (veel te vroege) verlies van je vader.  Ik wil je veel sterkte toewensen in moeilijke momenten.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 20:42:44 »
Ook ik wens jou onder meer volgende zaterdag veel sterkte toe, Joeri.

Als het dan al een troost zou kunnen zijn: je vader heeft wellicht weinig of niet geleden.

Zelf kreeg ik tijdens een nacht in 1998 felle pijn in de borststreek. Omdat ik de symptomen ervan redelijk goed kende, vermoedde ik dat ik een hartaanval had.

Achteraf bekeken was het dom van mij om aan één van de ambulanciers te vragen of hij dat ook dacht, want die antwoordde natuurlijk alleen maar dat dat niet gezegd was om mij niet onnodig nog ongeruster te maken.

Maar hij wist het verdomd goed, want mijn ex-vriendin, die vooraan in de ambulance plaatsgenomen had, heeft gezien dat hij zelfs door een verboden richting gereden is om sneller in het ziekenhuis aan te komen.

Amper was ik aangekomen op de spoedafdeling, of het werd donker voor mijn ogen. Tijdens de seconde dat ik nog van iets wist, vroeg ik mij af of ik in slaap gevallen was of het bewustzijn verloren was. Maar het was... een hartstilstand. God zij dank dat ik op de spoedafdeling was, want doordat de hersenen tijdens een hartstilstand geen zuurstof meer krijgen, geraken ze al na 4 à 5 minuten onherstelbaar beschadigd.

Mijn ex-vriendin zei dat ze artsen nog nooit zo snel gezien had. Gelukkig is mijn reanimatie al bij de tweede poging gelukt.

Maar om een lang verhaal kort te maken: als mijn dag om te gaan gekomen is, zou ik veel over hebben voor een hartstilstand.