Auteur Topic: senioren cursus wegcode  (gelezen 6403 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
senioren cursus wegcode
« Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 10:40:39 »
Gisteren heb ik toevallig met een lesgever theorie wegcode gepraat die ook seniorencursussen organiseerde.
De geintresseerde senioren kunnen dan voor een klein bedrag hun wegcode opfrissen.

Het probleem is dat die lesgever er mee gestopt is om nog verder deze cursussen te organiseren omdat er blijkbaar hevige discussies ontstaan met bepaalde oudere mannen die denken dat ze het allemaal beter weten en er eigenlijk totaal niets van kennen.

De senioren die zich wel hebben ingeschreven en dus toch een zekere interesse vertonen kennen volgens hem niets maar dan ook niets van de voorrangsregels, veiligheidsafstanden, zoneborden, plaats op rijbaan enz...
Waardoor hevige discussies ontstaan waarbij die senioren kost wat kost gelijk willen hebben.
Het programma kan aldus niet worden afgewerkt wegens tijdsgebrek omdat men doodleuk niet aanvaardt wat de lesgever verteld, een man  die volgens mij zeer capabel is en al lang in de rijschoolsektor werkt wordt uitgemaakt.

Zelfs wanneer hij dan het betreffende artikel laat zien willen ze hem nog niet geloven en verklaren ze hem compleet gek.
Het gaat vooral over de toepassing van de voorrang.
De lessen gingen door in een zetel van rijschool Sanderus.

Ik heb persoonlijk heel veel problemen met de toepassing van de voorrang in Vlaanderen.
Meestal rij ik in de buurt van Brussel of in Wallonie.
Blijkbaar hebben de franstaligen een heel andere visie op voorrang.
Ook ouderen hebben in het franstalige landsgedeelte blijkbaar geen probleem om de verschillende voorrangsregels vrij correct toe te passen.

Hier in Vlaanderen zou je kunnen zeggen dat je beter je voorrang afstaat als je van rechts komt want geen kat die er nog maar aan denkt om je voor te laten.
Maar daarmee los je het probleem niet op.
Laatst was ik ergens in de buurt tussen Hove en Lint.
Telkens ik vertraagde om voorrang van rechts te kunnen verlenen werd de veiligheidsafstand achter mij volledig dichtgereden en ik zag aan hun gedrag dat ze niet eens beseften waarom ik mijn snelheid aanpaste.
Op een bepaalde plaats moest ik stoppen omdat er van rechts een auto aankwam.
De auto die achter mij reed ging vol in de remmen omdat ik stopte en de auto daarachter begon ons doodleuk voorbij te rijden op de linkse rijhelft.
Terwijl die mij voorbijreed kwam de auto van rechts in beweging om naar links af te slaan.
De bestuurder van de auto die ons voorbijreed begon als een gek te klaxonneren en te gestikuleren dat ik gek was om daar zomaar te stoppen en ondertussen had hij bijna een aanrijding met de auto die op dat ogenblik van rechts kwam.
 Ik moest kiezen tussen het niet verlenen van de voorrang van rechts terwijl ik zelfs niet wist of die bestuurder wel of niet ging stoppen(blijft wel voorrang behouden) of een aanrijding met de bestuurder achter mij die ondertussen bijna in mijn achterste zat.  
Iets verder heb ik hetzelfde voor aan een oversteekplaats voor voetgangers, de auto achter mij reed te snel en te dicht. Als ik gestopt was om een dame over te laten steken had deze mij bijna zeker geramd. Mijn voordeel was dat de dame aan de oversteekplaats mooi bleef wachten.
Ik heb dus geen voorrang kunnen verlenen om een aanrijding te vermijden.

Het zijn dus niet alleen de senioren in Vlaanderen die onopgevoed en egoistisch rondrijden.

Gisteren was ik in de buurt van Genval en Rixensart in de provincie Waals Brabant niet ver van Overijse in de provincie Vlaams Brabant, het verschil in gedrag was opmerkelijk.
Het ging tegen de middag aan toen ik mij op een terras van een taverne in Rixexensart heb gezet om te pauzeren.
Die taverne lag net aan een T kruispunt met voorrang van rechts waar de ene straat duidelijk breder en belangrijker was dan de andere.
Vanop het terras kon ik duidelijk zien wat er zich op dat kpt afspeelde.
Alle bestuurders, lees goed, ALLE bestuurders vertraagden een beetje en keken duidelijk allemaal naar rechts in de zijstraat om te zien of er iemand aankwam.
De van rechts komende bestuurders kregen zonder problemen de voorrang verleend .
Als er toevallig meerdere  auto's tegelijk aankwamen uit verschillende richtingen werd keer op keer door één van de drie duidelijk de voorrang afgestaan zodat het probleem zich oploste. Pas als de voorrang duidelijk werd afgestaan reed de ander na vertragen of stoppen verder.
Het kwam erop neer dat niemand zijn voorrang brutaal moest nemen vermits deze altijd verleend werd.
Men stond daarenboven blijkbaar met veel plezier zijn voorrang af als hiermee kon vermeden worden dat het kpt zou geblokkeerd geraken.
Iedereen vertraagd, niemand gaat ervan uit dat hij  zomaar in welke richting dan ook over een kruispunt met voorrang van rechts kan rijden zonder zijn gedrag aan te passen.

Na de middag was ik dan weer ergens in de buurt van Tienen waar de miserie weer begon.
Men rijdt daar over kruispunten met B17 alsof het een voorrangsweg betreft.
Men kijkt niet naar rechts en van vertragen is geen sprake, erger nog men leeft zelfs de snelheidsbeperkingen niet na en men haalt doodleuk in op kruispunten met B17.
Geen vuiltje aan de lucht.


 
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 september 2010 - 10:43:18 door mazda »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 10:48:04 »
Gisteren heb ik toevallig met een lesgever theorie wegcode gepraat die ook seniorencursussen organiseerde.
De geintresseerde senioren kunnen dan voor een klein bedrag hun wegcode opfrissen.

Het probleem is dat die lesgever er mee gestopt is om nog verder deze cursussen te organiseren omdat er blijkbaar hevige discussies ontstaan met bepaalde oudere mannen die denken dat ze het allemaal beter weten en er eigenlijk totaal niets van kennen.

De senioren die zich wel hebben ingeschreven en dus toch een zekere interesse vertonen kennen volgens hem niets maar dan ook niets van de voorrangsregels, veiligheidsafstanden, zoneborden, plaats op rijbaan enz...
Waardoor hevige discussies ontstaan waarbij die senioren kost wat kost gelijk willen hebben.
Het programma kan aldus niet worden afgewerkt wegens tijdsgebrek omdat men doodleuk niet aanvaardt wat de lesgever verteld, een man  die volgens mij zeer capabel is en al lang in de rijschoolsektor werkt wordt uitgemaakt.

Zelfs wanneer hij dan het betreffende artikel laat zien willen ze hem nog niet geloven en verklaren ze hem compleet gek.
Het gaat vooral over de toepassing van de voorrang.
De lessen gingen door in een zetel van rijschool Sanderus.
maak dit over aan Schouppe en hij heeft weer iets om een van zijn meesterlijke ideeen uit te broeden
(lesgevers moeten luisteren naar ouderen, want die verdienen respekt)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 11:07:48 »
Dan begrijp ik die senioren toch niet goed.  Als ze 't allemaal zoveel beter weten, waarom dan nog een opfrissingcursus gaan volgen?  Het moet in elk geval afschuwelijk frustrerend zijn voor die man.

Nu, in ieder geval.  Toen ik mijn opleiding volgde bij VAB, zat er in onze groep ook zo'n (degoutante) stoorzender.  Geregeld antwoordde die in de zin "Jamaja, da klopt toch nie,....", waarna hij dan een hoop onzin uitkraamde.  Om je 1 voorbeeld te geven, het volgende.  Onze lesgever besprak de verkeerslichten.  We begonnen bij 't simpelste van 't simpelste: bolvormige lichten, driekleurig systeem.  Hij vroeg aan ons groen licht: betekenis?  "Ha: doorrijden, natuurlijk".  Waarop hij natuurlijk vroeg: "verplicht, of toegelaten?".  Antwoord: toegelaten, er zijn door de wegcode immers een aantal situaties beschreven waarin je, spijts het groene verkeerslicht toch nog niet verder mag rijden.  Waarop dienen typ: "Jamaja, da klopt nie.  Want dan MOET ik niet stoppen voor 't rood, maar dan MAG ik stoppen voor 't rood".  En die meende dat dus nog ook hé, ging werkelijk met onze lesgever in discussie.  Hij had wellicht niet eens door dat hij oa toen eigenlijk uitgelachen werd door de klasgroep, eerder dan dat er gelachen werd om zijn "humor".  Het was die keer dat ikzelf er ook op gereageerd heb.  "En jij wil theorielesgever worden?  Ge zult daar op uw mondeling examen nogal een figuur slaan als je zulke dingen gaat uitkramen, amaai".  Gewoon omdat de ganse klasgroep (50 kandidaten) de stoorzender beu begon te worden.

Onze lesgever, speelde daarop meestal als volgt op in.  Hij snoerde die man vriendelijk, doch kordaat de mond.  Dat deed hij bvb door een tegenvraag te stellen.  Zo'n vraag, waarvan hij op voorhand zeker wist: "nu staat 'm met zijne mond vol tanden".  En dat was ook effectief het geval.  Gevolg: "euhm, euhm, euhm, tja, euhm.....".  En meteen was dienen typ eraan herinnerd dat onze lesgever eigenlijk véél beter op de hoogte van de wegcode was dan hij.  En zo kon onze lesgever dus weer over naar de orde van de dag.

Zelf heb ik zonet m'n stage afgewerkt.  Dat betekent: lesgeven in de rijschool zelf.  Een cursus olv m'n mentor bij de huidige rijschool, een olv van een andere ervaren lesgever, en eentje die ik volledig zelf gegeven heb.  Daar werk ik met veel kleinere groepen, en heb ik dat probleem (totnogtoe) niet gehad.  Wel heb ik rijbewijs op school meegevolgd, gegeven door m'n mentor.  En da was potverdorie andere peperkoek.  Die gasten zitten daar in hun "gevangenis" (school), en dan komt er daar nog ene wa zagen over de wegcode.  Nu gelukkig is hij iemand die zeer ervaren is in het lesgeven.  Heeft een nogal kordate stem, en wandelt geregeld eens in de richting van de stoorzenders, die dan meestal wel inbonden.

Wat nu betreft die voorrang aan rechts waar jij vertraagde.  Bij mijn weten gaat de andere al in de fout doordat hij daar niet mag inhalen, laat staan dat hij ook nog correct voorrang zou verlenen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 12:12:34 »
Ik vind het altijd grappig dat als ik vrij goed aan het doorrijden ben, voorliggers toch nog altijd op mij uitlopen omdat ze los een VVR-kruispunt oversteken terwijl ik wel vertraag...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 22:35:19 »
Dat vele senioren denken dat ze de waarheid in pacht hebben, is één van de redenen waarom ik, hoewel ik zelf al een jonge bejaarde ben, het moeilijk heb met hen.

Citaat van: bert covens
Wat nu betreft die voorrang aan rechts waar jij vertraagde.  Bij mijn weten gaat de andere al in de fout doordat hij daar niet mag inhalen, laat staan dat hij ook nog correct voorrang zou verlenen.

Het hangt er natuurlijk vanaf wat mazda precies bedoelde met

Citaat
Op een bepaalde plaats moest ik stoppen omdat er van rechts een auto aankwam.
De auto die achter mij reed ging vol in de remmen omdat ik stopte en de auto daarachter begon ons doodleuk voorbij te rijden op de linkse rijhelft.

Als de auto van mazda al stilstond, dan kon de achterligger hem niet meer inhalen, doch enkel nog voorbijrijden. En dat is niet verboden, hoewel je het maar in je hoofd moet halen om zoiets te doen, wetende dat mazda op zo een plaats wellicht niet vertraagd of gestopt was om eens naar een wegenkaart te kijken, en diegene die van rechts kwam mogelijk links zou afslaan.

Ik heb het met deze materie toch altijd enigszins moeilijk gehad, in die zin dat de basisidee is dat je enkel een voertuig dat in beweging is kunt inhalen, maar:

Citaat
AR 17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
[...]
5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
[...]
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 30 september 2010 - 00:04:46 »
Mazda hier in de buurt kun je ook maar beter vertragen aan een zijstraat, dat is niet van voorang krijgen maar van pakken zonder te kijken.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 30 september 2010 - 09:05:12 »
Zoals jullie wel zullen merken heb ik bewust de term "voorbijrijden" gebruikt toen ik in Hove reeds stilstond en de term "inhalen" toen ik in de buurt van Tienen reed ter hoogte van een B17.

Het probleem is dat ik niet duidelijk kan zeggen hoe je je dan wel moet gedragen aan kpt met vvr in Vlaanderen om veilig te zijn.
Als je zoals het hoort voorzichtig een kpt nadert krijg je problemen met de achterliggers en als je niet vertraagt heb je kans op een aanrijding met de van rechts komende bestuurder.

Blijkbaar hebben al die mensen een andere wegcode. In hun wegcode staat volgens hen vrij duidelijk dat wie op de breedste weg rijdt voorrang heeft of wie uit een T komt (zijstraat) zowieso moet stoppen.
Daar zijn al die mensen heilig van overtuigd.
Andere regels bestaan niet.  Borden of niet dit is de algemene gedragsregel.
Als je veilig gebruik wil maken van je voorrang op een KPT met VVR dan hangt het er alleen vanaf of je al dan niet de psychologische "hoofdbaan", wat dat ook mag betekenen, volgt en als dat niet zo is kan je zeer grote problemen krijgen als je toch zou verder rijden.
Aanrijding, middenvinger, uitstappen en je deur opentrekken om je uit te schelden en eventueel zelf wat slaag krijgen, want de wegcode in Vlaanderen is anders dan in de rest van Europa, wist jij dat niet?
Het bizarre is dat als je geen voorrang van rechts verleent als je die psychologische "hoofdbaan" volgt dat je eigenlijk bijna geen probleem hebt.
Het is dus de omgedraaide wereld waar de meeste bestuurders zich blijkbaar in vinden.
Alleen wordt je daar bij het binnenrijden van Vlaanderen niet op gewezen, er staat geen bord waarop staat dat de toepassing van de voorrang in Vlaanderen anders is en dat elke bestuurder die van elders komt ferm uit zijn doppen mag kijken.

Ik blijf vertragen aan elk kpt met vvr en stop als er een bestuurder van rechts komt.
Als ik op dat ogenblik gevolgd wordt door één of meerdere auto's (bijgevoegd na post Wooter : " die geen afstand houden)begin ik gewoon nog vroeger af te remmen en nog trager te rijden omdat ik bang ben dat als ik vrij plots zou moeten remmen , mijn achterligger niet meer gestopt zou geraken.
Ik rem dus mijn achterligger mee af.
Ik win dus drie maal.
1) Ik kan de VVR verlenen
2) Ik ben defensief en houdt rekening met de snelheid en de afstand van mijn agressieve achterligger
3) Die achterligger krijgt er het schijt van en haalt mij zo snel als mogelijk in zodat ik er vanaf ben en terug aan een normale vertraagde snelheid een kpt kan benaderen


« Laatst bewerkt op: donderdag 30 september 2010 - 11:44:44 door mazda »

wooter

  • Gast
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 30 september 2010 - 09:51:37 »
Nu, als je bij elke achterligger zo irritant gaat remmen zou ik je ook inhalen hoor...

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 30 september 2010 - 11:43:09 »
Het was misschien niet duidelijk genoeg maar ik doe dat alleen als de achterligger onvoldoende afstand houdt en wanneer ik merk dat die telkens de veiligheidsafstand dichtrijdt ter hoogte van kpt als ik afrem. In principe moet die achterligger dan toch ook vertragen.

Als jijzelf ook vertraagt Wooter en op afstand blijft zal ik niet onnodig traag gaan rijden om jou mee af te remmen want dan weet ik dat jij de zaak onder controle hebt.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 18:41:50 »
Citaat van: mazda
je deur opentrekken om je uit te schelden en eventueel zelf wat slaag krijgen

Van zodra ik het bordje "Koninkrijk België" zie staan, gaan steevast de portieren van mijn auto op slot.

Het heeft er destijds in België een aantal keren voor gezorgd dat een woesteling mijn portier niet kon openen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010 - 11:44:45 »
daarnet nog een bijna aanrijding gehad met zo'n oudje

hij komt van rechts en ik wil hem geen voorrang geven
mss omdat ik op een voorrangsweg rijd en hij niet

ik stop en vraag hem of hij ooit al van de voorrangsregels en borden gehoord heeft
"ja, en gij moest mij voorrang geven, want ik kwam van rechts"

"die omgekeerde driehoek staat daar om het kruispunt aan te duiden"
wat hij daarmee bedoelde weet ik niet
wss een regel die ik niet ken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010 - 14:31:02 »
wss een regel die ik niet ken

Of een verkeersbord dat we nog niet kennen  ;D
(nl: een omgekeerde diehoek die een kruispunt aanduidt ipv de verplichting op te leggen om voorrang te verlenen)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010 - 14:58:34 »
wss een regel die ik niet ken

Of een verkeersbord dat we nog niet kennen  ;D
in belgie hebben ze al voorrangsregels die boven borden gaan (volgens sommigen)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 21 oktober 2010 - 22:00:02 »
Ik heb gisteren vergeten te pinken toen ik rechtsaf sloeg vanaf het kerkplein hier in Oelegem.
na de bocht komt er van de andere richting diezelfde bompa van de Sniper ;D, alleen nu rijdt die mij klem, head to head, of ik niet eens rap wou pinken, hij ging wel wachten. ::)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 22 oktober 2010 - 00:17:25 »
Ik heb gisteren vergeten te pinken toen ik rechtsaf sloeg vanaf het kerkplein hier in Oelegem.
na de bocht komt er van de andere richting diezelfde bompa van de Sniper ;D, alleen nu rijdt die mij klem, head to head, of ik niet eens rap wou pinken, hij ging wel wachten. ::)

Nu kom ik er nog maar sporadisch, maar vroeger kwam ik meerdere keren in Oelegem. Het centrum is altijd een gedrocht geweest, maar mijn grootouders woonden er. Ze woonden dan wel aan de andere kant van het kanaal in de vaartstraat, schuin over "Den Bougie".
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519