Dan begrijp ik die senioren toch niet goed. Als ze 't allemaal zoveel beter weten, waarom dan nog een opfrissingcursus gaan volgen? Het moet in elk geval afschuwelijk frustrerend zijn voor die man.
Nu, in ieder geval. Toen ik mijn opleiding volgde bij VAB, zat er in onze groep ook zo'n (degoutante) stoorzender. Geregeld antwoordde die in de zin "Jamaja, da klopt toch nie,....", waarna hij dan een hoop onzin uitkraamde. Om je 1 voorbeeld te geven, het volgende. Onze lesgever besprak de verkeerslichten. We begonnen bij 't simpelste van 't simpelste: bolvormige lichten, driekleurig systeem. Hij vroeg aan ons groen licht: betekenis? "Ha: doorrijden, natuurlijk". Waarop hij natuurlijk vroeg: "verplicht, of toegelaten?". Antwoord: toegelaten, er zijn door de wegcode immers een aantal situaties beschreven waarin je, spijts het groene verkeerslicht toch nog niet verder mag rijden. Waarop dienen typ: "Jamaja, da klopt nie. Want dan MOET ik niet stoppen voor 't rood, maar dan MAG ik stoppen voor 't rood". En die meende dat dus nog ook hé, ging werkelijk met onze lesgever in discussie. Hij had wellicht niet eens door dat hij oa toen eigenlijk uitgelachen werd door de klasgroep, eerder dan dat er gelachen werd om zijn "humor". Het was die keer dat ikzelf er ook op gereageerd heb. "En jij wil theorielesgever worden? Ge zult daar op uw mondeling examen nogal een figuur slaan als je zulke dingen gaat uitkramen, amaai". Gewoon omdat de ganse klasgroep (50 kandidaten) de stoorzender beu begon te worden.
Onze lesgever, speelde daarop meestal als volgt op in. Hij snoerde die man vriendelijk, doch kordaat de mond. Dat deed hij bvb door een tegenvraag te stellen. Zo'n vraag, waarvan hij op voorhand zeker wist: "nu staat 'm met zijne mond vol tanden". En dat was ook effectief het geval. Gevolg: "euhm, euhm, euhm, tja, euhm.....". En meteen was dienen typ eraan herinnerd dat onze lesgever eigenlijk véél beter op de hoogte van de wegcode was dan hij. En zo kon onze lesgever dus weer over naar de orde van de dag.
Zelf heb ik zonet m'n stage afgewerkt. Dat betekent: lesgeven in de rijschool zelf. Een cursus olv m'n mentor bij de huidige rijschool, een olv van een andere ervaren lesgever, en eentje die ik volledig zelf gegeven heb. Daar werk ik met veel kleinere groepen, en heb ik dat probleem (totnogtoe) niet gehad. Wel heb ik rijbewijs op school meegevolgd, gegeven door m'n mentor. En da was potverdorie andere peperkoek. Die gasten zitten daar in hun "gevangenis" (school), en dan komt er daar nog ene wa zagen over de wegcode. Nu gelukkig is hij iemand die zeer ervaren is in het lesgeven. Heeft een nogal kordate stem, en wandelt geregeld eens in de richting van de stoorzenders, die dan meestal wel inbonden.
Wat nu betreft die voorrang aan rechts waar jij vertraagde. Bij mijn weten gaat de andere al in de fout doordat hij daar niet mag inhalen, laat staan dat hij ook nog correct voorrang zou verlenen.