Auteur Topic: mag een fietser rechts inhalen?  (gelezen 28126 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Sofie

  • Starter
  • *
  • Berichten: 32
mag een fietser rechts inhalen?
« Gepost op: vrijdag 01 december 2006 - 19:20:54 »
Mag een fietser (op de rijbaan, als er een fietspad is, is er geen probleem neem ik aan) een auto rechts inhalen? Bvb bij stapvoets verkeer bij rood licht ofzo, waarbij er links geen plaats is om de auto in te halen.

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 01 december 2006 - 20:18:22 »
De uitzonderingen op de verplichting links in te halen staan beschreven in Artikel 16.2: "Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 (vrije keuze van rijstrook binnen de bebouwde kom) of 9.5 (druk verkeer) wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5° (ter hoogte van oversteekplaatsen)."

Een fietser mag dus, wanneer auto's zeer traag rijden (druk verkeer) langs rechts inhalen. Als de auto's stilstaan (voor een rood licht bv) is er zelfs geen sprake van inhalen volgens Artikel 16.1: "Het inhalen geschiedt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn."

Offline Sofie

  • Starter
  • *
  • Berichten: 32
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 01 december 2006 - 20:22:17 »
En een auto die dan rechts af wil slaan, moet de fietser dan toch voorrang geven hé, of niet?

Wat ik ook vaak heb, is dat ik op een fietspad rij tot aan een kruispunt, waar het fietspad even onderbroken wordt. Als ik dan probeer rechtdoor te rijden, word ik bijna altijd overhoop gereden door rechts afslaande auto's... die veelal niet pinken... Maar áls ze wel naar rechts pinken, wie heeft er dan voorrang?

(deze en vorige post gaan inderdaad over verkeer binnen bebouwde kom)

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 01 december 2006 - 20:40:18 »
Artikel 19.4: "De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen."

Als er dus een fietser rechts van de rechtsafslaande bestuurder rijdt, moet de afslaande bestuurder voorrang verlenen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 december 2006 - 20:41:50 door Bertje »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 01 december 2006 - 20:54:48 »
Citaat
2- als aan de rand van het KP op het wegdek een streep witte driehoeken is geschilderd, betekent dit dat de bestuurder, voorrang moet verlenen aan alle voertuigen op de dwarsweg, ook aan de fietsers. En dit zelfs als er geen enkel verkeersbord staat.
In Nederland zeggen ze 'rechtdoorgaand verkeer gaat voor'.
Dit zal voor de meesten toch wel logisch zijn. Helaas denken sommige automobilisten, fietsers en voetgangers dat ze altijd voorrang kunnen nemen.

Citaat
Wat ik ook vaak heb, is dat ik op een fietspad rij tot aan een kruispunt, waar het fietspad even onderbroken wordt. Als ik dan probeer rechtdoor te rijden, word ik bijna altijd overhoop gereden door rechts afslaande auto's... die veelal niet pinken... Maar áls ze wel naar rechts pinken, wie heeft er dan voorrang?
Wat zouden de pinkers daarmee te maken kunnen hebben?  ???
De pinkers hebben geen enkele invloed op wie voorrang heeft, ze dienen enkel om te communiceren dat je wilt gaan afslaan of wilt gaan uitwijken.
Helaas blijken de meeste Belgische automobilisten niet in staat te zijn om de pinkers op een correcte manier te gebruiken. Gebrek aan rijopleiding hé.  :o


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 01 december 2006 - 21:01:17 »
De uitzonderingen op de verplichting links in te halen staan beschreven in Artikel 16.2: "Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 (vrije keuze van rijstrook binnen de bebouwde kom) of 9.5 (druk verkeer) wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5° (ter hoogte van oversteekplaatsen)."

Een fietser mag dus, wanneer auto's zeer traag rijden (druk verkeer) langs rechts inhalen. Als de auto's stilstaan (voor een rood licht bv) is er zelfs geen sprake van inhalen volgens Artikel 16.1: "Het inhalen geschiedt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn."

Er is nog een uitzondering:

Citaat
AR 16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 01 december 2006 - 21:05:15 »
Dat weet ik heel goed (met de motor pas ik dat regelmatig toe), maar ik heb mijn antwoord afgestemd op de vraag. Zo moet een afslaande bestuurder ook voorrang verlenen aan de overstekende voetgangers op de openbare weg die hij wil inrijden, maar hierover was ook geen sprake in de vraag.

Offline Sofie

  • Starter
  • *
  • Berichten: 32
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 01 december 2006 - 21:27:12 »
BBB : het was deels ivm het citaat dat Jozef hierboven aanhaalde, dat ik me het volgende afvroeg : stel je rijdt als fietser rechts op de baan, naast traag rijdende auto's maar waarvan er één wil rechtsafslaan, mag je dan wel nog steeds gewoon doorrijden en zodoende "rechts inhalen"?
Ik zou denken van wel, vooral door de citaten en opmerkingen hierboven.
Toen ik echter aan het leren rijden was, moest ik eens rechtsaf aan een kruispunt. (nergens fietspaden). Ik kijk nogal uitdrukkelijk in m'n spiegels & over m'n schouder, want daar rijden veel fietsers en ik, in tegenstelling tot heel wat medeweggebruikers die ik dagelijks tegenkom, breng liever het leven van een ander niet in gevaar... m'n instructeur zei toen dat ik me geen zorgen moest maken daarover, dat een fietser wel heel dom moet zijn om op dat moment rechts in te halen. Maar als fietser ben je op dat moment bvb gewoon aan het doorrijden.
(verder niets slechts over m'n instructeur, maar het is door die opmerking toen, en door het gedrag van veel autobestuurders dat ik deze vragen stel om 100% zekerheid te hebben)

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 01 december 2006 - 21:48:03 »
Sofie, ik ben blij dat je goed oplet bij dat soort maneuvres.
Jouw instructeur had dus overduidelijk ongelijk. Spijtig dat hij zijn leerlingen op dit vlak het verkeerde voorbeeld geeft en zodoende veel fietsers in gevaar brengt.
Zijn opmerking dat je op die manier voorrang af kan dwingen vind ik beneden peil en een rijinstructeur onwaardig.
Zijn opmerking dat een fietser gek zou zijn om dat te doen is niet op zijn plaats (immers, een fietser heeft dat recht) en getuigt ook van een gebrek aan realisme (de meeste fietsers doen het in de stad waar ik woon).
Nu moet ik zeggen dat mijn 1ste instructeur (over wie ik ontevreden was) ook dacht dat fietsers niet langs rechts zouden mogen inhalen.

Blijkbaar is de opleiding om rijinstructeur te worden toch nog niet goed genoeg.

Ik wil voor de rest geen oordeel vormen over jouw rijinstructeur (ik ken hem niet), mijn opmerkingen hebben enkel betrekking op dit ene gebrek. Het kan best dat hij voor de rest goed leert rijden maar dit ene voorbeeld vind ik wel wat schokkend.

Offline Sofie

  • Starter
  • *
  • Berichten: 32
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 01 december 2006 - 21:51:30 »
Wel het is inderdaad het enige voorbeeld dat ik kan geven op 22u les, verder heeft hij me echt wel geleerd met zwakke weggebruikers en dergelijke rekening te houden. Hij wou zeker geen voorrang afdwingen, maar was van mening (denk ik) dat de fietser niet meer zou mogen inhalen langs rechts als ik al te kennen geef rechtsaf te willen gaan...

Offline Bert De Meyer

  • Starter
  • *
  • Berichten: 36
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 02 december 2006 - 18:13:28 »
Hey Sofie,

In een normale situatie ( dus geen meerdere files-verkeer) is het abnormaal dat een fietser rechts inhaalt, maar de fout ligt vaak bij de bestuurder van de auto: Hij mag geen fietser meer beginnen inhalen als hij weet dat hij iets verderop zal rechts afslaan en kan voorzien dat de fietser daarbij zal gehinderd worden.

Als jij als autobestuurder dus wilt rechts afslaan ga je dus:

- Als er een fiespad ligt: je snelheid zodanig proberen aanpassen dat de confrontatie met de fietser er niet is en voorrang verlenen aan die fietser als de confrontatie onvermijdelijk is.

- Als er een fietspad ligt dat net voor het kruispunt ophoudt: idem als hierboven want op de plaats waar het fietspad eindigt komt de fietser reglementair op de rijbaan en heeft eigenlijk voorrang aan rechts.

-Als er geen fietspad is (gemengd verkeer):

ofwel achter de fietser blijven en rechts blijven rijden ( kan je niet ingehaald worden langs rechts)

ofwel inhalen zonder te hinderen( lees: zorgen dat de fietser niet moet vertragen voor u) , rechts voorsorteren ( kan je niet ingehaald worden langs rechts) en voor die fietser nog afslaan.

 Rechts voorsorteren en voor de fietser nog afslaan ontslaat u
 niet van de plicht om niet meer te kijken ( want brommers of fietsers durven ook wel eens op het trottoir rijden en zo nog  rechts naast u opduiken en zelfs die charels willen we niet omver rijden :)

Ik ben niet akkoord met BBB als hij schrijft dat een fietser het recht heeft om rechts in te halen.
Als een verkeerskundige bvb een dorpskern heraanlegt en kiest voor gemengd verkeer streeft hij naar een vorm van evenwaardigheid; dus de verschillende soorten bestuurders aan dezelfde snelheden mengen in het verkeer en zich gelijkwaardig laten gedragen. Daarvoor dienen ook de fietssuggestiestroken: De auto kan rechts blijven rijden achter een fietser en pas inhalen als er geen tegenligger komt, ipv van de fietser gewoon rakelings in te halen op 't moment dat hij kruist met een tegenligger.
Dit houdt ook in dat fietsers dan soms eens achter een auto moeten vertragen...

Die wielertoerist die dus een eindje achter jou rijdt zal dus ook zijn snelheid moeten aanpassen als jij vertraagt om rechts af te slaan of kan kiezen om je links in te halen. :)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 02 december 2006 - 21:43:13 »
Citaat van: Bert De Meyer
Als er een fietspad ligt dat net voor het kruispunt ophoudt: idem als hierboven want op de plaats waar het fietspad eindigt komt de fietser reglementair op de rijbaan en heeft eigenlijk voorrang aan rechts.

Wel, dit is eigenlijk geen geval van voorrang van rechts. Voor de toepassing van de voorrangsregels moeten we immers altijd de situatie bekijken op het ogenblik dat de bestuurders bij het kruispunt aankomen, niet op het ogenblik dat één van hen al bezig is met een richtingsverandering.

Dit geval is dan ook veeleer een toepassing van

Citaat
19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers.

en van

Citaat
AR 19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

 ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #12 Gepost op: zondag 03 december 2006 - 00:19:14 »
Citaat
Ik ben niet akkoord met BBB als hij schrijft dat een fietser het recht heeft om rechts in te halen
Bert stelde dat, ik ging enkel akkoord.
Citaat
Een fietser mag dus, wanneer auto's zeer traag rijden (druk verkeer) langs rechts inhalen. Als de auto's stilstaan (voor een rood licht bv) is er zelfs geen sprake van inhalen volgens Artikel 16.1: "Het inhalen geschiedt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn."


Hij beargumenteert dat er geen sprake is van inhalen wanneer artikels 9.4 en 9.5 van toepassing zijn.
Citaat
De uitzonderingen op de verplichting links in te halen staan beschreven in Artikel 16.2: "Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 (vrije keuze van rijstrook binnen de bebouwde kom) of 9.5 (druk verkeer) wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5° (ter hoogte van oversteekplaatsen)."

Dit zijn de artikels 9.4 en 9,5
Citaat
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
(B.S. 09.12.1975)
--------------------------------------------------------------------------------
 
 
   Menu   
Rechtspraak
 
 
 
TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
 
Artikel 9: Plaats van de bestuurders op de openbare weg 
 
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;

3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.
 
In dit geval gaat het om artikel 9.5

Ik kan er geen gat in ontdekken, jij wel? Dan mag een fietser toch langs rechts inhalen wanneer de auto's stilstaan of zeer langzaam rijden wat van toepassing is in druk stadsverkeer waar Sofie naar refereert, zij heeft namelijk leren rijden in Gent.


Ik had uit mezelf al artikel 16 bekeken, tot mijn verbazing wordt er nergens in dit artikel gedefinieerd wat inhalen is.
Is dat niet gebrekkig en vragen om misverstanden, een heel artikel over inhalen zonder definitie van het onderwerp te geven?



Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #13 Gepost op: zondag 03 december 2006 - 00:53:51 »
Citaat
Als een verkeerskundige bvb een dorpskern heraanlegt en kiest voor gemengd verkeer streeft hij naar een vorm van evenwaardigheid; dus de verschillende soorten bestuurders aan dezelfde snelheden mengen in het verkeer en zich gelijkwaardig laten gedragen. Daarvoor dienen ook de fietssuggestiestroken: De auto kan rechts blijven rijden achter een fietser en pas inhalen als er geen tegenligger komt, ipv van de fietser gewoon rakelings in te halen op 't moment dat hij kruist met een tegenligger.
Dit houdt ook in dat fietsers dan soms eens achter een auto moeten vertragen...
Hier geloof ik helemaal niet in.

De fietssuggestiestroken hebben geen enkele wettelijke status.
Het is een Vlaams fantasietje wat in andere landen niet gebruikt wordt en alleen daarom al gevaarlijk is. We leven immers al lang niet meer in een tijd waarin er in België alleen maar Belgen aan het verkeer deelnemen en de Belgen niet in het buitenland aan het verkeer deelnemen. Een sterke Europese uniformiteit in de verkeerswetgeving zou naar mijn stellige overtuiging levens redden
Daarnaast ben ik er zoiezo van overtuigd dat de fietssuggestiestroken op zichzelf al gevaarlijk zijn. Het zijn geen fietspaden. Veel fietsers die nog puber zijn of jonger en geen verkeerstheorie hebben bestudeerd weten niet dat het geen fietspaden zijn en gedragen zich daar dan ook naar. Wie kan het hun verwijten?
Veel automobilisten die wel de verkeerstheorie hebben bestudeerd (zij het meestal gebrekkig) weten dat het gewoon een kleurtje op de weg is zonder enige verkeerswettelijke betekenis.
Fietser denkt dat hij voorrang heeft omdat hij op een fietspad fietst (wat dus in werkelijkheid gewoon de rijstrook is), de automobilist weet dat hij voorrang heeft en heeft niet in de gaten dat de 15-jarige puber dat niet weet.
Gevolg: botsing.
Of leg een fietspad aan of niets maar aan deze fantasietjes heeft volgens mij niemand wat.

Citaat
De auto kan rechts blijven rijden achter een fietser en pas inhalen als er geen tegenligger komt, ipv van de fietser gewoon rakelings in te halen op 't moment dat hij kruist met een tegenligger.
Misschien zie ik iets over het hoofd maar wat voor verschil maakt het nu ofdat een deel van de rijstrook al dan niet rood is geverfd. Ofdat een strook rood is geverfd of niet, de rijbaan is even breed dus waarom zou de automobilist dankzij de fss minder rakelings inhalen (inderdaad zit die meter er meestal niet in).

Citaat
Dit houdt ook in dat fietsers dan soms eens achter een auto moeten vertragen...
Als de verkeerssituatie het de automobilist niet toestaat om rechts wat ruimte te houden (in een smalle straat en zeer druk verkeer) dan zal je mij niet horen klagen. Dan probeer ik eerst of dat ik naar de stoep kan uitwijken en als dat niet kan omdat ik voetgangers zou hinderen dan wacht ik even.
De meeste automobilisten laten gelukkig, al dan niet intentioneel, meer dan voldoende ruimte aan rechterkant.


Citaat
Als een verkeerskundige bvb een dorpskern heraanlegt en kiest voor gemengd verkeer streeft hij naar een vorm van evenwaardigheid; dus de verschillende soorten bestuurders aan dezelfde snelheden mengen in het verkeer en zich gelijkwaardig laten gedragen.
Hier verschillen we fundamenteel van mening. Een auto is geen fiets, je kan bepaald niet hetzelfde gedrag en evenwaardigheid verwachten. Het is een utopie en geeneens een gewenste utopie.
Een auto kan nu eenmaal veel harder dan een fiets dus laat die automobilist ook harder rijden. Waarom zou hij traag moeten rijden omdat er ook fietsers deelnemen aan het verkeer? Dat vind ik onzin.
Waarom zou je fietsers als levende verkeersremmers willen gebruiken? Fietsers halen gemiddeld een snelheid vna zo'n 18 km/uur (ik gelukkig wat harder  ;D), auto's kunnen makkelijk 70 km/uur of harder rijden op de meeste plaatsen. Deze 2 voertuigen horen dan ook beslist niet gemengd te zijn.

Het zal geen toeval zijn dat het land waarin per 1000 inwoner het kleinste aantal doden vallen (Nederland) op de meeste plaatsen fietspaden heeft die fysiek afgescheiden zijn van de weg met een verhoogde drempel (je moet wel opletten wanneer je de drempel niet ziet door sneeuw, ik spreek uit ervaring  ;D). Traag verkeer moet je scheiden van snel verkeer.
Een te hoge snelheid zorgt niet voor ongelukken, te grote snelheidsverschillen zorgen voor ongelukken.
Ideaal zou zijn als overal een fietspad lag naast de rijbaan welk fysiek afgescheiden is met een verhoogde drempel of struiken of iets dergerlijks zodat de automobilisten er zelfs niet op geraken als ze het willen zonder hun auto te beschadigen. Ideaal zou zijn als op deze fietspaden de fietsers en de brf kl A zouden rijden en op de openbare weg de brf kl B en de auto's en deze brf kl B dan ook even hard mogen rijden als de auto's t/m de snelheid die voor die brommer nog veilig is. Desnoods moeten ze dan maar de opleiding voor brf kl B wat verzwaren.


Citaat
Die wielertoerist die dus een eindje achter jou rijdt zal dus ook zijn snelheid moeten aanpassen als jij vertraagt om rechts af te slaan of kan kiezen om je links in te halen.
Ook de wielertoerist mag jou langs rechts voorbij omdat er geen sprake is van inhalen (veronderstellende dat jij nog maar 10 km/uur of iets dergelijks rijdt). Als jij naar rechts wilt afslaan dan moet jij voorrang verlenen aan de wielertoerist.
Over de wielrenners (de mensen die het serieus beoefenen en wedstrijden rijden), ik vraag me af ofdat het wel mogelijk is om deze hobby op een veilige manier te beoefenen. Ik hou het maar bij lopen en zwemmen, dat is heel wat veiliger en goedkoper.
Als deze mannen doen wat jij voorstelt dan hebben ze geen effectieve training. Wielrennen is nog altijd een aërobe sport.
Ik raad het uiteraard wel elke wielrenner aan om een parcours uit te zoeken buiten de stad.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #14 Gepost op: zondag 03 december 2006 - 02:34:08 »
Ideaal zou zijn als op deze fietspaden de fietsers en de brf kl A zouden rijden en op de openbare weg de brf kl B en de auto's en deze brf kl B dan ook even hard mogen rijden als de auto's t/m de snelheid die voor die brommer nog veilig is. Desnoods moeten ze dan maar de opleiding voor brf kl B wat verzwaren.

Hier kan ik mee akkoord gaan. Een max. snelheid van 70 km/u voor de bromfietsen categorie B lijkt me aangewezen. Laat ze dan ook altijd op de rijbaan rijden en nooit op het fietspad. De meeste bromfietsen die op de markt zijn kunnen dit trouwens perfect aan. Door aan strenger examen moeten we zeker zijn dat de bestuurder het ook aan kan.
Ik had vroeger ook een cat. B, hij ging nauwelijks sneller dan toegelaten (ik heb er nooit aan gesleuteld, toen was 40 het maximum en hij haalde ongeveer 47 km/u op te teller). Het enige wat ik daarmee geleerd heb is constant volgas te geven ! Niet direct een les die je wil geven aan mensen die slechts 2 jaar later in een auto kruipen. Ik heb met die Vespa ongeveer 25000 km gereden met slechts 1 ongeval, en dan nog in mijn recht. Ne pippo met een saab draaide vlak voor mijn neus op een parking. Ik kan je verzekeren die saab's zijn zeer hard !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519