Auteur Topic: LPG: veilig of niet ?  (gelezen 4115 keer)

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: LPG: veilig of niet ?
« Reactie #15 Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 00:46:19 »
Misschien is de vrees voor wagens op LPG (cfr parkeerverbod in ondergrondse parkings) toch niet helemaal ongegrond:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1169733/2010/10/14/Ontplofte-LPG-tank-veroorzaakt-ravage-in-Gent.dhtml

Wie "prutst" daar nu ook zelf aan en zeker wanneer er blijkbaar nog een grote hoeveelheid gas in de tank zit.
Een vroegere buurman van mij is zijn beide onderbenen kwijt door een "lege" gasfles.
Wilde ook eens iets proberen.

Zij had haar wagen getankt, blijkbaar te vol
Kan je een benzine of diesel te vol tanken ?  Ik heb wel eens gehoord dat het verkwistend is om je tank tot aan de rand te vullen, klopt dit ?  Klutst het ergens over een ontluchtingsgat of zo ?

Je kan zeker te vol tanken, zeker bij warm weer.
Brandstoffen worden namelijk meestal opgeslagen in ondergrondse tanks waar het een stuk koeler is.
Wanneer die brandstoffen dan in een warmere omgeving komen zetten die uit en verlies je een deel via de overloop.
Dus tank ik bij hogere buitentemperaturen nooit helemaal vol, tenzij ik onmiddellijk vertrek voor een afstand van minstens 20 kilometer, want dit is toch maar puur verlies en kan alleen maar schade berokkenen.

Er moeten er ook niet teveel bijkomen, kan de prijs/liter lekker laag blijven. ;D

Eentje hier wat korter in de buurt die redelijk goedkoop is zou ik toch wel kunnen smaken.
De meeste tankstations zijn toch zonder LPG. :'(

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 01:48:00 »
Ik heb zowat alle goedkoopste stations van België in een straal van 10km liggen, langs waar ik ook wegrij, ik kom telkens voorbij een station met LPG, Q8 van Ranst is hier als het ware achter de hoek (4-5km) dus zelfs 's avonds laat of 's zondags kan ik LPG tanken. ;D
De Rancho hier heeft ook nog een heel deel LPG zitten, bouw die tank uit en die gaat naar de LPG boer voor ik de wagen restaureer, komt toch een andere tank onder.
« Laatst bewerkt op: zondag 17 oktober 2010 - 01:49:42 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #17 Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 02:42:54 »
Ja, Groot-Bijgaarden is hier ook zowat het makkelijkste en 24/24 7/7 open. Maar dat is zowat 18 kilometer van hier.
In Ternat heb ik ook ene gevonden en daarvoor moet ik maar 1 tankstation voorbijrijden voor ik er kom en het is slechts een tiental kilometer. Moet daarvoor wel tegen een 5/u door Liedekerke sukkelen ervoor.
Voor de rest moet ik een 5 à 10 tankstations voorbij rijden voor ik er eentje vind met LPG en om door Aalst te geraken is het nu ook niet bepaald een pretje tijdens de openingsuren.