Auteur Topic: Vluchtmisdrijven moeten zwaar bestraft worden  (gelezen 3601 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Vluchtmisdrijven moeten zwaar bestraft worden
« Gepost op: zondag 09 januari 2011 - 19:06:58 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 08:46:40 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
Re: Vluchtmisdrijven moeten zwaar bestraft worden
« Reactie #1 Gepost op: zondag 09 januari 2011 - 19:46:50 »
Ik vraag me soms wel af waarom dat rode licht er staat, en alle rlchtingen rood licht hebben en het verkeer nodeloos stilstaat.

Verder denk ik dat rechters momenteel al genoeg voorhande hebben om zware gevallen van vluchtmisdrijf zwaar aan te pakken. 7 jaar gevangenisstraf is zelfs met de wet Lejeune niet niks, ervan uitgaande dat dat enkel voor het vluchtmisdrijf was. En dat is dan een vluchtmisdrijf dat is opgelost, zoals een winkeldiefstal waar men de dader kan vatten.

Ik mag enkel hopen dat D'Hondt in deze het had over vluchtmisdrijven na het verrot rijden van een hele familie, en niet de onbewuste parkeerschade. Ik sta zeker niet te springen voor wat franse parkeerschade, maar 7 jaar bak is in dat opzicht dan ook weer vlot erover.

Nu u uzelf toch nog eens in de media werkt, beste rechter, een vraagje... Hoe gaat het verder met de veroordelingen wegens rijden onder invloed van alcohol? Is, gezien de betrokkenheid van alcohol bij een hele hoop lichte en zware aanrijdingen, het niveau van controle al op hetzelfde niveau als snelheidscontroles? En worden daar nu al wel meerjarige gevangenisstraffen voor uitgesproken bij dodelijke aanrijdingen onder invloed van alcohol?

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 09 januari 2011 - 21:07:28 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Kan niet goed volgen, wat heb ik gemist?
Gaan de rechters ook de wetten schrijven?
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 08:46:59 door jozef »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: zondag 09 januari 2011 - 22:24:11 »
Ik mag enkel hopen dat D'Hondt in deze het had over vluchtmisdrijven na het verrot rijden van een hele familie, en niet de onbewuste parkeerschade.

Ik lees dit wellicht verkeerd.  Als je werkelijk onbewust (!) parkeerschade veroorzaakt hebt, en onwetend ivm die schade doorrijdt.  Dan is er toch geen sprake van vluchtmisdrijf?
Ps: Ik weet 't wel, "Ik weet van niks" is natuurlijk de meest gebruikte leugen, en een excuus dat wellicht zelden nog indruk zal maken.

Nu u uzelf toch nog eens in de media werkt, beste rechter, een vraagje... Hoe gaat het verder met de veroordelingen wegens rijden onder invloed van alcohol? Is, gezien de betrokkenheid van alcohol bij een hele hoop lichte en zware aanrijdingen, het niveau van controle al op hetzelfde niveau als snelheidscontroles? En worden daar nu al wel meerjarige gevangenisstraffen voor uitgesproken bij dodelijke aanrijdingen onder invloed van alcohol?

Staat die Peter D'Hondt hier niet wat bekend voor, om zijn mildheid jegens alcoholgebruikers in 't verkeer?
« Laatst bewerkt op: zondag 09 januari 2011 - 22:25:56 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 09 januari 2011 - 22:40:26 »
Citaat
Leg dat maar eens uit aan de families van die 774 verkeersdoden vorig jaar", klinkt het in een krant van Corelio.
En wat met die andere verkeersdoden, dodelijke gewonden, zwaargewond/gehandicapten en .. ?   ???   Aha  kranten...   ;)

blijkbaar enkel doden ter plaatse van jaartotaal augustus  (775)
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/Baro%20NL%20augustus%202010.pdf
« Laatst bewerkt op: zondag 09 januari 2011 - 22:52:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 10 januari 2011 - 00:18:38 »
Deze keer leek ik wel mee te gaan in de stelling tot ik dit las:

Citaat
"Sommige mensen vragen zich af of die superboetes wel werken. Ik denk van wel: het aantal verkeersdoden is sindsdien significant gedaald.

???
Mis ik hier nu iets of wat?
Wat heeft het ene met het ander te maken?
Van vluchtmisdrijf kan toch maar sprake zijn nadat het ongeval effectief gebeurd is en dus zal die dode of gewonde net zo dood of gewond blijven met of zonder vluchtmisdrijf.
Het gaat hem toch om de verantwoordelijkheid en de aansprakelijkheid voor de geleden schade en niet om het voorkomen er van.

Anderzijds heeft het plegen van vluchtmisdrijf heel vaak een rechtstreeks verband met het misbruik van alcohol of andere drugs onder het mom van "wat niet bewezen is kan niet tegen mij gebruikt worden". tenzij Vermassen zich ermee gaat bemoeien.
Waar zit hier het addertje onder het gras?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 10 januari 2011 - 01:06:58 »
Citaat
Leg dat maar eens uit aan de families van die 774 verkeersdoden vorig jaar", klinkt het in een krant van Corelio.
En wat met die andere verkeersdoden, dodelijke gewonden, zwaargewond/gehandicapten en .. ?  

blijkbaar enkel doden ter plaatse van jaartotaal augustus  (775)
Was me ook gelijk opgevallen.
Het is tegenwoordig bon-ton om enkel maar de doden ter plaatse te tellen en mee in de media te verschijnen ... dan lijkt men beter werk geleverd te hebben.
Achteraf staat dan het werkelijke aantal in een klein berichtje op pagina 37 of zoiets.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: maandag 10 januari 2011 - 11:52:28 »
Het is tegenwoordig bon-ton om enkel maar de doden ter plaatse te tellen en mee in de media te verschijnen ... dan lijkt men beter werk geleverd te hebben.
idd

Citaat
Achteraf staat dan het werkelijke aantal in een klein berichtje op pagina 37 of zoiets.
Yup, en soms 3 jaar later...

We kennen zelfs het officieel exact aantal van 2009 nog niet, als enig land in de EU-27 landen.

Die 955 is nog altijd een geschat aantal die nergens op fgov.be te zien is.
Op internationale statistieken staat er steeds een 955 * (* voorlopig geschat)

We hebben toch een "lopende" regering ? verkiezingen waren toch pas juni 2010 ? Slapen die eigenlijk ?

Maar dat zijn we al stilaan gewend, op de offic. cijfers van 2005 moesten we zelfs 3 jaar wachten.

even opfrissing voor de liefhebber:  ;)
om dan te lezen dat cijfers tot 2002 terug gehercalibreerd waren, ttz 2002 was ca. 3 jaar lang altijd officieel 1315 verkeersdoden geweest plots stond daar 1353 dan uiteindelijk 1355, en er doken cijfers van 2003 en 2004 op die nadien weer weggehaald zijn van de site fgov.be wegens onbetrouwbaar.
zoals ge hier kunt zien wordt 2003 en 2004 niet meer vermeld : http://statbel.fgov.be/nl/binaries/pr145_nl_tcm325-81146.pdf  page 5

op oude berichten duikt de 1315 en de gecorrigeerde 1353 weer op zoals hier te zien:
http://www.ikbenvoor.be/uploadedFiles/IkBenVoor/Burgers/Campagnes_en_acties/ETSC%20NL.pdf
Het verschil was te wijten onder de noemer "Gegevens ontbrekende ongevallenformulieren" , na 3 jaar hertellen...  :D

In 2005 vonden ze zelfs ontbrekende ongevallenformulieren terug van 2000 (146 doden extra, enkel volgens ikbenvoor.be) waardoor de 1470 verkeersdoden van 2000 plots 1616 verkeersdoden waren, en stoefen dat ikbenvoor.be = sossen overal deed met de "verwachte daling" van 28,9 % op 5 jaar...  
Citaat
Doden 30 dagen
 België     2000  2001 2002   2003   2004   2005   2005 / 2001 (%)
Gegevens FOD Economie     - -    -  -    -   -    -   -
Gegevens ontbrekende ongevallenformulieren   -   -   -    -   -   -  -  
TOTAAL 1.616 1531 1353*  1216* 1163*  1089*    -28,9

* cijfer dat in de officiële statistieken wordt gebruikt
ondertussen zijn we 10 jan 2011 en nog altijd geen offic. verkeersdoden + 30 dagen 2009... :o
nog een goede maand dan hebben de meeste EU-landen hun off. verkeersdoden 2010 (+ 30 d) al klaar.
De officiele ´verkeersdoden + 30 dagen´ stopt in Be nog steeds bij 2008...

onderaan in volgende link ook te zien:
Citaat
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersslachtoffers/index.jsp

Kwaliteit van de cijfers

De gegevens over dodelijke slachtoffers zijn het betrouwbaarst en stabielst. In dat geval is het erg waarschijnlijk dat de politie of het parket tussenbeide komt bij het ongeval. De gegevens over lichtgewonden zijn wellicht onderschat, meer bepaald voor zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers). Op basis van Belgisch en internationaal onderzoek wordt de graad van registratie door de politie voor dodelijke ongevallen geraamd op 90% (waarbij we de resultaten nog kunnen verbeteren dankzij de gegevens van de parketten). Die graad ligt bij 50% voor slachtoffers die in het ziekenhuis werden opgenomen en lager dan 20% voor zeer licht gewonde slachtoffers (die niet in het ziekenhuis werden opgenomen).

De gegevens van 2001 tot 2004 zijn het minst betrouwbaar wegens de reorganisatie van de politiediensten. Sinds 2002 voert de ADSEI bij elke update een kalibratie (statistische bijschatting van ontbrekende gegevens voor elke politiezone) door voor de niet-dodelijke ongevallen. Dat verklaart de lagere stabiliteit van de statistieken van de gewonden tussen twee opeenvolgende updates en de problemen met afrondingen. De recentste publicatie is telkens geldig.
« Laatst bewerkt op: maandag 10 januari 2011 - 12:20:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #8 Gepost op: maandag 10 januari 2011 - 14:33:18 »
Als je er zelfs nog niet in slaagt doden te tellen ...
Die hebben allemaal een naam, een RRN (Belgisch of buitenlands) en de flikken komen daarvoor nog wel ter plaatse...
Zo moeilijk kan dat nu toch echt niet zijn.
Maar in B is alles moeilijk ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: maandag 10 januari 2011 - 16:57:03 »
Staat die Peter D'Hondt hier niet wat bekend voor, om zijn mildheid jegens alcoholgebruikers in 't verkeer?

Inderdaad, en tevens voor zijn draconisch optreden tegen snelheidsovertredingen.

Want met 2 promille tegen 5 km/h een voorrangsweg oversteken zonder te kijken is uiteraard veel minder gevaarlijk dan nuchter onder ideale omstandigheden tegen 130 km/h te rijden op een verlaten autosnelweg.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."