Auteur Topic: Vernieuwde wegcode in 2011?  (gelezen 4618 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
Vernieuwde wegcode in 2011?
« Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 17:06:46 »
http://www.mymidas.be/nl-BE/content/vernieuwde-wegcode-in-2011/30/424/?mmo=2656042&mmm=2297
Citaat
Vanaf 1 januari 2011 geldt een nieuwe versie van de wegcode in België
Een groot deel van de aanpassingen zijn vooral belangrijk voor motorrijders
De vage wetgeving omtrent het gebruik van quads wordt verduidelijkt
Ritsen zal verplicht worden
Het systeem van beurtelings parkeren wordt afgeschaft
Ook de verkeersborden met “péage” en “cruise control” erop zullen weggehaald worden
Het controlepersoneel van het openbaar vervoer mag bevelen geven aan weggebruikers zolang de politie niet ter plaatse is.
Het inhaalverbod voor vrachtwagens wordt afgeschaft
Het zigzaggen door files van de motorrijders, heet nu officieel “filteren"
Beschermende kledij dragen wordt verplicht voor motorrijders en hun passagiers
Kinderen onder de 3 jaar op de motorfiets of bromfiets vervoeren, is niet langer toegelaten
Vanaf 7 februari 2011 zal een dagrijverlichting opgelegd worden
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 januari 2011 - 17:08:53 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Vernieuwde wegcode in 2011?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 17:53:01 »
Als er een regering is, zeker ?

ook:  
Citaat
http://www.radio1.be/programmas/peeters-pichal/ritsen-verplicht-vanaf-2011-goed-idee

Etienne Schouppe heeft een nieuwe wegcode klaar. Alle 540 regels in de wegcode werden bestudeerd, en onder handen genomen.

Zo zal ritsen vanaf januari 2011 verplicht worden.

U weet wel 'ritsen': het invoegen op een rijstrook, en elkaar 'netjes en hoffelijk doorlaten'. Of 'niet netjes', in de meeste gevallen. Want voor veel mensen is het niet duidelijk hoe je precies moet ritsen.

Krijgen we dat allemaal aangeleerd tegen 2011? Of wordt het voor veel mensen een moeilijke stap om hoffelijk te leren zijn?

17/11/2009 09:11

audio: http://internetradio.vrt.be/radiospeler/v2_prod/wmp.html?qsbrand=11&qsODfile=/media/audio/r1pepiritsen171109

« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 januari 2011 - 17:55:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 18:20:11 »

Men kan maar 1 ding hopen en dat is dat de onzalige, nog ingewikkeldere wegcode van Schouppe er NOOIT door komt.

Er zitten een paar goede dingen in, maar ook een hoop accidents waiting to happen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 19:58:42 »

Dat hoeft niet. De wegcode ligt niet in een wet vervat, doch slechts in een uitvoeringsbesluit van de verkeerswet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 20:24:56 »
Die dagrijverlichting, ik dacht dat dat al in het Staatsblad gepubliceerd was.  Nee?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 20:53:32 »
Die dagrijverlichting, ik dacht dat dat al in het Staatsblad gepubliceerd was.  Nee?

Ja, verplicht voor nieuwe auto´s (M1 en N1) vanaf  7 feb 2011, 1,5 jaar later of 7 aug 2012 de andere voertuigen.

staatsblad:
http://reflex.raadvst-consetat.be/reflex/pdf/Mbbs/2010/04/12/116121.pdf

en hier ook:
Citaat
http://www.wegcode.be/actueel/recente-wijzigingen/1490-dagrijverlichting

Dagrijverlichting verplicht vanaf 2011   29 april 2010

Vanaf 7 februari 2011 moeten alle nieuwe personenwagens (categorie M1) en kleine bestelwagens (categorie N1) dagrijverlichting hebben. Anderhalf jaar later geldt deze aparte verlichting aan de voorkant voor alle nieuwe voertuigen. De maatregel moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en het aantal verkeersdoden verminderen.

Europees verbod
België schikt zich hiermee naar de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om, na respectievelijk 7 februari 2011 (M1 en N1) en 7 augustus 2012 (andere categorieën), nog een EG-typegoedkeuring of nationale typegoedkeuring te verlenen voor nieuwe voertuigtypen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.

Technische eisen
De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.
Het technisch voertuigreglement verduidelijkt hierbij dat de dagrijlichten naar voren gericht zijn, zich aan de voorkant van een voertuig bevinden en wit licht uitstralen. Een inschakelverklikkerlicht is facultatief. De exacte plaatsingsregels zijn opgenomen in bijlage 6 van het reglement. Plaatsing op aanhangwagens en opleggers is verboden.

Facultatief
Dagrijverlichting is facultatief voor voertuigen van categorieën M1 en N1 die voor 7 februari 2011 zijn goedgekeurd en voor voertuigen van andere categorieën die zijn goedgekeurd voor 7 augustus 2012.

Auteur: Laure Lemmens
Uittreksel Belgisch Staatsblad 12 april 2010
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011 - 19:46:06 »
Dat hoeft niet. De wegcode ligt niet in een wet vervat, doch slechts in een uitvoeringsbesluit van de verkeerswet.

Het idee van een regering in lopende zaken, is dat ze enkel de boel draaiende houdt, niet dat ze nieuwe wetgeving - of uitvoeringsbesluiten om die wetgeving uit te voeren - doorvoert.
Weg Wanbeheer.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 23 januari 2011 - 10:36:52 »
Heeft Midas het ergens in Keulen horen donderen misschien en er dan maar zelf een datum op geplakt?

Dat ritsen kunnen ze nochtans al heel goed in België, wat onderstaande foto's die ik deze week genomen heb heel mooi illustreren.
Wat kan daar nu verkeerd aan zijn? ;D

En 200 meter verder bij dezelfde op/afrit zie je dan dit.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zondag 23 januari 2011 - 19:40:50 »
Midas got mail  ;)
Weg Wanbeheer.be

wooter

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 24 januari 2011 - 09:19:45 »
Het is daar altijd hetzelfde liedje op de aansluiting van de R0 binnenring met de E40 richting Luik. In het begin vertrappelt men mekaar om zo snel mogelijk op hun rijstrook te zijn, terwijl als je 400 meter verder rijdt op het uiterste linkse vak je probleemloos kan invoegen.

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 24 januari 2011 - 11:36:37 »
Het is daar altijd hetzelfde liedje op de aansluiting van de R0 binnenring met de E40 richting Luik. In het begin vertrappelt men mekaar om zo snel mogelijk op hun rijstrook te zijn, terwijl als je 400 meter verder rijdt op het uiterste linkse vak je probleemloos kan invoegen.
En het rechter van de twee rijvakken die naar de E40 leiden blijft meestal leeg, waardoor het linkervak drukker is dan nodig, invoegen wordt bemoeilijkt en er een omgekeerde snelheidsgradient (rechts sneller dan links) ontstaat.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 24 januari 2011 - 18:25:46 »
Ik blijf daar ook altijd zo lang mogelijk, zo links mogelijk, en zo rap mogelijk, en ga aan het einde van de uitvoegstrook naar rechts richting E40 of BXL centrum.
Werkt goed.

Enkel een probleem als de aansluiting  richting Luik/Leuven echt compleet vast zit
Weg Wanbeheer.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 25 januari 2011 - 05:25:32 »
Ja, wanneer ik daar met de oplegger richting E411 ofzo rij wordt ik ook gegarandeerd, zelfs op het middenvak (ja sommigen gaan al zover dat ze met de vrachtwagen op het linkervak gaan), zowel van links als van rechts, tot stoppen gedwongen in die klim (nee met een auto voel je dat niet maar wel met 40 ton) door diegenen die dan langs de andere kant overdrijven.
Zelfde ziekte komende van de A12 richting Groot-Bijgaarden. >:(
Aan het viaduct in Vilvoorde in dezelfde richting is het hetzelfde liedje met dat voordeel dat er daar geen afrit is maar dan wel een snelheidsbeperking van 70km/u waardoor het toch met grotere zekerheid om zeep is.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 januari 2011 - 05:28:56 door bibi585 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 25 januari 2011 - 14:46:25 »
Ja, wanneer ik daar met de oplegger richting E411 ofzo rij wordt ik ook gegarandeerd, zelfs op het middenvak (ja sommigen gaan al zover dat ze met de vrachtwagen op het linkervak gaan)
Ik dacht dat er daar F15s hingen ?
In dat geval mag je ook met 40 ton links gaan rijden.  ;D
Weg Wanbeheer.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 28 januari 2011 - 03:04:56 »
Ja, wanneer ik daar met de oplegger richting E411 ofzo rij wordt ik ook gegarandeerd, zelfs op het middenvak (ja sommigen gaan al zover dat ze met de vrachtwagen op het linkervak gaan)
Ik dacht dat er daar F15s hingen ?
In dat geval mag je ook met 40 ton links gaan rijden.  ;D

Tiens, nog nooit zover gedacht. ???
Dus eigenlijk zo goed als op alle ringwegen en snelwegen in de buurt van grotere steden.
Thx voor de info. ;)