Auteur Topic: vakbekwaamheid  (gelezen 1562 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
vakbekwaamheid
« Gepost op: zaterdag 05 maart 2011 - 15:37:04 »
Voor mijn CE moet ik ergens anno 2016 in regel zijn met vakbekwaamheid.
Dat is 35 uur opleiding volgen of is een bewijs dat je dagelijks met een CE bolt ook goed?
Ik heb mijn CE van 1993
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: vakbekwaamheid
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 05 maart 2011 - 17:03:49 »
Nee, als je vakbekwaamheid nodig hebt, moet je die 35 uren gevolgd hebben in een erkend opleidingsinstituut.  Je hoeft er geen examens voor af te leggen (in tegenstelling tot kandidaten die nu hun rijbewijs CE willen behalen).  1 modelule bedraagt tenminste 7 uren.  En je moet dus uiterlijk tegen 2016 5 zulke modules gevolgd hebben.  (7 x 5 = 35).
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 maart 2011 - 17:08:39 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: vakbekwaamheid
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 05 maart 2011 - 17:13:59 »
Is dat praktijk of?

Kwanta kosta?

Moet je dat om de X jaar opnieuw doen?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: vakbekwaamheid
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 05 maart 2011 - 18:20:29 »
Dat kan praktijk zijn, maar kan zeker ook theorie zijn.  Van prijzen heb ik niet zo meteen een idee.

Het kan bvb gegeven worden door een erkende rijschool, maar dat hoeft niet.  Het kan bvb ook gegeven worden door eigen instructeurs van vrachtwagenmerken.  Een theoretisch luik over eco-driving, koppelkrommen, gevolgd door een individuele begeleiding per chauffeur tijdens diens dagtaken (om zuiniger te rijden + beter om te gaan met die specifieke vrachtwagen).

Dit zijn slechts enkele van de (vele) mogelijkheden.

Je mag gedurende vijf jaar bijvoorbeeld jaarlijks 1x een module volgen van 7 u.  Wachten tot het laatste jaar, en dan ineens vijf modules volgen van 7u mag uiteraard ook.  (Maar is mss minder aan te raden).  Best is om niet tot het laatste moment te wachten (wachttijden....)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 maart 2011 - 18:22:21 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone