Auteur Topic: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging  (gelezen 9772 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 19:37:34 »
voor een nieuwe CNG-auto te kopen moet men al naar de buurlanden denk ik; want hier worden die via (officiële) weg niet ingevoerd (Be-importeur).
Je kan terecht bij Mercedes, Opel, VW en Fiat.

De Fiat Punto CNG heeft na de Prius de 2de beste ecoscore.
Of voor de Prius de batterijen daarin mee verrekend zijn is maar de vraag ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 21:28:56 »
voor een nieuwe CNG-auto te kopen moet men al naar de buurlanden denk ik; want hier worden die via (officiële) weg niet ingevoerd (Be-importeur).
Je kan terecht bij Mercedes, Opel, VW en Fiat.
Idd, heb online al gekeken naar die Ecofuel van VW.

Raar dat de Autogids (tijdschrift) al die CNG-modellen niet opneemt in hun catalogusprijzen.  :-\
Ook online niet: http://www.autogids.be/# via zoekopdracht.
na wat uitgebreid zoeken of direct googlen vind men ze wel op autogids.be

Citaat
De Fiat Punto CNG heeft na de Prius de 2de beste ecoscore.
Of voor de Prius de batterijen daarin mee verrekend zijn is maar de vraag ...
Ik denk het niet, bij geen enkele hybride (ook bij de ecotest van ADAC niet
http://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/default.aspx  )
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 maart 2011 - 21:40:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 10 maart 2011 - 03:50:09 »
Voor die van mij is het moeilijk om het verschil in verbruik te meten, zeker wanneer je vaak korte afstanden doet.
Die vertrekt namelijk altijd op benzine om na enkele honderden meters, afhankelijk van de temperatuur, automatisch over te schakelen op LPG.
Toch ben ik er redelijk zeker van dat ie minder dan 10% meer verbruikt op LPG dan op benzine.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 10 maart 2011 - 12:17:22 »
Voor die van mij is het moeilijk om het verschil in verbruik te meten, zeker wanneer je vaak korte afstanden doet.
Die vertrekt namelijk altijd op benzine om na enkele honderden meters, afhankelijk van de temperatuur, automatisch over te schakelen op LPG.
Toch ben ik er redelijk zeker van dat ie minder dan 10% meer verbruikt op LPG dan op benzine.
Om objectief te vergelijken moet je natuurlijk ook koud starten en rijden op LPG.
Maar 10 % ligt binnen de mogelijkheden als je enkel apart LPG en Benzine berekend, zal wel heel nipt zijn.

Maar dat is natuurlijk niet correct. Er zijn *elfendertig parameters* die het verbruik bepalen.
En zeker koud rijden heeft veel invloed.  ;)

Op spritmonitor.de vind je daarom ook steeds gecombineerde resultaten:
Golf 116 PK
LPG/benzine:
Citaat
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/282808.html
Volkswagen - Golf - 1.6 FSI
Autogas (LPG), BJ 2005, 85 kW (116 PS), Schaltgetriebe User: scipio80
Autogas (LPG) Verbrauch:   5,64 l/100km 3.822 km und 216 l  
 Benzin Verbrauch:   2,55 l/100km 2.960 km und 75 l
Benzine:
Citaat
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/172507.html
Volkswagen - Golf - Golf V 1.6 FSI
Benzin, BJ 2005, 85 kW (116 PS), Schaltgetriebe User: henschi
Verbrauch:    5,77 l/100km 24.634 km und 1.420 l
Neem je nu die LPG van 5,64 l/100 km apart, en negeer je die 2,55 l/100 km benzine, tja dan kun je zelfs "* minder verbruiken *" maar dan bedrieg je jezelf.

Hoe meer je met LPG rijdt zoals onderstaande, hoe hoger het verschil zal zijn;
hier ligt enkel het naakte LPG-cijfer al 11,7 % hoger, als men benzine negeert...  
Golf 105 PK
LPG/benzine:
Citaat
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/311243.html
Volkswagen - Golf - Golf V 1,6 Comfortline
Autogas (LPG), BJ 2005, 77 kW (105 PS), Schaltgetriebe User: Ole_Kanone
Autogas (LPG) Verbrauch:   6,50 l/100km 11.620 km und 755 l  
Benzin Verbrauch:   1,60 l/100km 14.461 km und 232 l
Benzine:
Citaat
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/337639.html
Volkswagen - Golf - VW Golf 1.6 Highline
Benzin, BJ 2000, 77 kW (105 PS), Schaltgetriebe User: Miri
 Verbrauch:    5,82 l/100km 29.935 km und 1.744 l

Hoe je het draait of keert:
Enkel de energiewaarde van LPG is al 22 à 25% % lager als Superbenzine per liter. (2 bronnen)
Dus daar kun je niet omheen als je objectief rekent; én als het motormanagement voor beide identiek-optimaal is.
Citaat

Die Grafik bezieht sich auf Erdgas der Kategorie “H”; die einzelnen Energiegehalte sind zwecks besserer Vergleichbarkeit gerundet. Die exakten Energiegehalte lauten: Erdgas (H-Gas) 14 kWh pro kg; Diesel 9,8 kWh pro l; Superbenzin (95 Oktan) 8,9 kWh pro l und Autogas (95% Propan 5% Butan) 6,6 kWh pro l.

Citaat
Kraftstoffsorten im Vergleich:
Treibstoff                          Dichte       Form    Heizwert kWh/kg Heizwert kWh/l
Superbenzin                   740 kg/m3     flüssig         12,0                8,9
Diesel                            830 kg/m3     flüssig         11,8                9,8
Autogas (LPG/GPL)          540 kg/m3     flüssig         12,8                6,9
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 maart 2011 - 13:03:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I