Vooreerst zal je 's morgens altijd met een volledig geladen wagen vertrekken, hij heeft immers de hele nacht aan de lader gehangen.
Onmogelijk als er hele straten/wijken tegelijkertijd hun wagen willen laden, wat dus 's nachts de bedoeling is.
De ongelukken met kernenergie lossen zichzelf op als ze kernfusie in orde krijgen.
Rafael, jij hebt meer kennis over de elektriciteitsnetten dan ikzelf, maar bekijk het zo eens.
Momenteel piekt het elektricteitsgebruik van de gezinnen 's avonds en dan vooral in de winter. Er gaan elektrische verwarmingstoestellen aan (meestal 2000 W), zeer veel licht, elektrische kookvuren, vaatwassers, ...
Ik mag waarschijnlijk wel stellen dat men in dergelijke omstandigheden makkelijk tot 12 A gemiddeld per aansluiting wordt verbruikt en dat is dan nog een voorzichtige schatting.
's Nachts loopt dit sterk terug en zal enkele Ampères genoeg zijn. Als je met intelligente laders de auto's net op dit moment gaat laden moet het netwerk dit toch aankunnen? Stel dat je dan zo'n 10 A gebruikt om te laden, dat is dan wel geen snelladen, maar dit is niet nodig. Je hebt dus ongeveer 2.3 kW ter beschikking om te laden. Stel dat je dit zo'n 8 uur volhoudt, dan kan je makkelijk 18 kWh laden. Dat is met de huidige elektrische voertuigen voldoende om meer dan 100 km te rijden.
Op deze manier kan ik mijn verbruik makkelijk afdekken, ik rijdt zelden meer dan 100 km per dag.
Bovenstaand rekensommetje is dan nog met voorzichtige berekeningen en slechts 8 uur laden. Het ziet er veel beter uit wanneer je buiten deze 8 uur 's nachts toch al laadt, maar dan natuurlijk aan lagere laadstromen. Wanneer men dan nog eens lokale energie-opwekking heeft (zoals de al vermelde gasketels met sterlingmotor) dan ziet het er nog beter uit.
Meestal zal de auto ook geladen worden wanneer hij overdag staat te wachten op de pendelrit naar huis. Zo zal je in de praktijk quasi altijd vertrekken met een volledige batterijlading.
Er is trouwens mogelijkheid om stroom vrij te maken voor het laden van deze auto's. Schakel om te beginnen de snelwegverlichting bijna overal uit. Verbiedt elektrische verwarming van huizen (hoofdverwarming, kleinere vuurtjes blijven nodig). Zo creëer je al snel wat capaciteit voor het laden van de eerste elektrische auto's. Dit geeft je tijd om ergens een deftige centrale bij te bouwen (liefst nucleair, laatste generatie reactoren).