Er blijkt nog altijd verwarring te zijn omtrent de Duitse kentekens die men gebruikt om een wagen uit Duitsland uit te voeren naar bv België. Volgens Wikipedia is de volgende regel van kracht:
Duitse platen met gele band = een Kurzzeit-Kennzeichen en is enkel in Duitsland geldig.
Met rode band is een Ausfuhrkennzeichen:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_%28Deutschland%29#Ausfuhrkennzeichen
http://de.wikipedia.org/wiki/Ausfuhrkennzeichen
Nu blijken er heel wat garagisten te zijn die beweren dat de platen met gele band ook toegelaten zijn in België, en anderen beweren zelfs van de Duitse en Belgische Douane te weten dat ze toegelaten zijn. Nog anderen beweren dat die gele platen tot 31/12/2008 in België verboden waren, maar sindsdien toegelaten zijn. En dan ken ik weer een agent die elk voertuig met zo een Kurzzeit-Kennzeichen in beslag neemt.
Zo dus, wat is er van aan?
Tja, letterlijk volgens Wikipedia zijn die Duitse platen met gele band = Kurzzeit-Kennzeichen ook in
die bepaalde Europese lidstaten
mogelijk (tijdelijk) geldig, als
die landen met Duitsland een overeenkomst hebben.
Ttz als Be dat Duitse Kurzzeit-Kennzeichen wettelijk aanvaard als "korte-tijd-kenteken". (
de plaat in afbeelding verloopt t/m 9 maart 2004)
Dus uw vorlaatste zin klopt (en de laatste niet),
als Be met D een wettelijk getekende overeenkomst heeft, geldig vanaf 1.1.2009 .
(zeg die ene agent eens dat hij zich eerst eens moet informeren bij anderen en/of collega´s
is het deze ?
http://wegcode.be/forum/showthread.php/31138-Geldigheid-Duitse-Kurzzeitkennzeichen )
Ik ga het Nederlanstalig -wettelijk getekend- document niet opzoeken.
In Wikipedia staat trouwens de referte [23] waar je het zou moeten vinden, in vele talen behalve Nederlands.
http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_%28Deutschland%29#Kurzzeitkennzeichen
... Dennoch ist die Nutzung von Kurzzeitkennzeichen unter bestimmten Voraussetzungen möglich:
# Anerkennungspflicht für EU-Mitgliedsstaaten
# Tolerieren der Kurzzeitkennzeichen durch einige Staaten
Die Europäische Kommission hat in ihrer „Erläuternden Mitteilung zu den Zulassungsverfahren für Kraftfahrzeuge, die aus einem Mitgliedstaat in einen anderen verbracht wurden“, deutlich zum Ausdruck gebracht, dass Kraftfahrzeugen mit amtlichen Kennzeichen, wie z. B. den Händler- oder Kurzzeitkennzeichen, die Teilnahme am grenzüberschreitenden öffentlichen Straßenverkehr grundsätzlich zu gestatten ist. Sie hat im 4. Abschnitt ihrer Mitteilung die Voraussetzungen für die „Anerkennung“ derartiger Kennzeichen beschrieben. Das deutsche Kurzzeitkennzeichen erfüllt diese Voraussetzungen.[23]
Dus het Duitse Kurzzeit-Kennzeichen
voldoet aan die Europese voorwaarden, en valt onder SEC(2007) 169 final – Official Journal C 68 of 24.3.
2007 [ref 23] (dan was het enkel nog wachten op de overeenkomst tussen Be en D)
Ref [23] (klik) :
RECHTSAKT
Mitteilung der Kommission - Erläuternde Mitteilung vom 14. Februar 2007 zu den Zulassungsverfahren für Kraftfahrzeuge, die aus einem Mitgliedstaat in einen anderen verbracht wurden [SEK(2007) 169 endgültig - Amtsblatt C 68 vom 24.3.2007] ..]
ACT
Communication from the Commission – Interpretative communication of 14 February 2007 on procedures for the registration of motor vehicles originating in another Member State [SEC(2007) 169 final – Official Journal C 68 of 24.3.2007] ..]
ACTE
Communication de la Commission - Communication interprétative du 14 février 2007 concernant les procédures d'immatriculation des véhicules à moteur originaires d'un autre État membre [SEC(2007) 169 final - Journal officiel C 68 du 24.3.2007] ..]
Het exportkenteken met rode rand is het enige Duitse (tijdelijk) kenteken dat aan iemand uitgereikt wordt met een niet-Duitse woonplaats.
De nummers in de rode rand bepaald de (tijdelijke) verzekeringsduur, en binnen die tijd moet het voetuig geexporteerd zijn.
Ausfuhrkennzeichen
Gegenwärtiges Ausfuhrkennzeichen
„Internationale Kurzzeit-Zulassungen“ mit rotem Rand auf der rechten Seite sind Zulassungen zu Überführungszwecken ins Ausland. Als einzige deutsche Zulassung werden diese Kennzeichen auch an Personen mit Wohnsitz im Ausland vergeben. Das Datum auf dem roten Streifen am rechten Rand bezeichnet nicht die Gültigkeitsdauer der Kennzeichen und des zugehörigen Fahrzeugbriefes, die immer 12 Monate betragen. Vielmehr handelt es sich um das Ablaufdatum des in Deutschland gültigen Versicherungsschutzes (aus diesem Grund fahren z. B. in und um Paris Fahrzeuge mit „abgelaufener“ Nummer, da dort dann nur eine neue Versicherung für ein Jahr beantragt wird). Das Fahrzeug muss daher vor Ablauf des angegebenen Datums ins Ausland ausgeführt worden sein und darf auf deutschen Straßen anschließend nicht mehr bewegt werden. Anfangs war auf der roten Nummer das Ablaufdatum nur auf den Monat genau angegeben, später wurde auf eine tagesgenaue Angabe umgestellt.
(
de plaat in afbeelding verloopt t/m 9 september 2005)
Samengevat (imho):
1. - de ´exportplaat korte tijd´ met gele rand zal in EU-landen gebruikt worden die een overeenkomst met D hebben met als basis:
SEC(2007) 169 final – Official Journal C 68 of 24.3.2007; dus landen die altijd EU-lid zijn.
Mss zijn er
uitzonderingen... idd: Én nog eens een bevestiging van het Duitse verkeersamt !
http://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-zulassung-kurzzeitkennzeichen
link : Kurzzeitkennzeichen im Ausland
... Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.
Auch außerhalb der EU existieren Staaten, die das deutsche Kurzzeitkennzeichen tolerieren (ohne Rechtsanspruch). Dazu gehören:
Schweiz
Mazedonien
Weißrussland
Bosnien
Iran
In de link is verder nog te vinden dat deze plaat 5 dagen geldig is, en enkel tijdens bepaalde trajecten mag gebruikt worden (naar woonplaats en/of (vandaar naar) de keuring).
Nog een Belgische bron:
http://www.kikitrans.be/transit_nl.html
Duitse Kurzzeitkennzeichen.
Een Kurzzeitkennzeichen is een korte termijn inschrijving die iedereen toelaat een voertuig te verplaatsen gedurende maximaal vijf dagen in de groene kaart landen. Op dit type van inschrijving wordt de vaste Duitse taks betaald.
Iedere EU burger en iedere EU vennootschap mag zonder beperking een kurzzeitkennzeichen aanvragen.
Die Duitse nummerplaten zijn zelfs verkrijgbaar via Brussel:
http://www.favas.de/schilder/ 2. - het ´uitvoerkenteken´ met rode rand zal in de overige landen gebruikt worden, wereldwijd.