Auteur Topic: Mogen fietsers het rode licht negeren  (gelezen 2498 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Mogen fietsers het rode licht negeren
« Gepost op: vrijdag 15 juli 2011 - 21:44:41 »
Dat is althans wat ik vind in het Artikel op 'De Standaard': http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110715_126

Er is een wetsvoorstel ingediend wat in bepaalde gevallen het voor fietsers is toegestaan om door het rode licht te rijden (nieuwe verkeersborden B22 en B23), wanneer ze hierbij geen verkeersstroom hinderen.

Wat mij betreft onzin en blijkbaar ziet zelfs Schouppe dat in. Het is veel logischer om in dergelijke omstandigheden de lichten zo op te stellen dat de fietsers deze niet moeten voorbij rijden. Zo heb je geen bord nodig en blijft alles helder. Dit zal nog voor meer verwarring zorgen bij de fietsers en in de praktijk zal het een vrijgeleide worden om door elk roodlicht te rijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Mogen fietsers het rode licht negeren
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 15 juli 2011 - 22:45:17 »
Dit zal nog voor meer verwarring zorgen bij de fietsers en in de praktijk zal het een vrijgeleide worden om door elk roodlicht te rijden.

Inderdaad. Zo was het ook toen de fietsers in beide richtingen door sommige eenrichtingsstraten mochten rijden: meteen reden ze maar in beide richtingen door alle eenrichtingsstraten.

Er zijn er nu al zoveel die denken dat ze als zwakke weggebruiker altijd en overal voorrang hebben. Een dergelijke regeling zal daartoe nog meer bijdragen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 16 juli 2011 - 06:38:14 »
Er zijn er nu al zoveel die denken dat ze als zwakke weggebruiker altijd en overal voorrang hebben.

En probeer hen maar 's te overtuigen van het tegendeel....

Simpele dingen als: rood licht op je rechterkant, of agent op het kruispunt met arm recht opgestoken.  En vraag dan in een klas ROS bvb eens of een fietser die in dergelijke situatie het kruispunt nadert, nog rechtsaf mag.  ('t Was voor mij de eerste keren behoorlijk schrikken hoeveel van die gasten er heilig van overtuigd waren dat die fietser dan niet hoeft te stoppen).  

Een dergelijke regeling zal daartoe nog meer bijdragen.

Daar moet je geen seconde aan twijfelen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 juli 2011 - 06:43:56 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 16 juli 2011 - 06:48:44 »
Ik vraag mij trouwens af, hoe men dit zal kunnen rijmen met artikel 6.3.

Want dat zou dan het eerste voorrangsbord zijn, dat boven de verkeerslichten gaat. (omgekeerde driehoek, met daarin pijl rechtsaf of rechtdoor, nr.B22/B23, cat. B zijn toch voorrangsborden hé?)

En onder ons gezegd, eigenlijk is artikel 6.3 wat mij betreft sowieso al dringend aan een herziening toe.  Wegens onvolledig.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 juli 2011 - 16:03:37 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 20 juli 2011 - 09:52:17 »
En daarbij nog.  Hoe simpel het allemaal kan zijn?

1) Plaats bvb het verkeerslicht desgevallend LINKS naast het fietspad.  Dan hoeven de fietsers daar geen rekening mee te houden.
2) Eventueel kan men ook gebruik maken van verkeerslichten met het silhouet van een fietser (61.1.6).  Daarmee kan men, indien nodig, fietsers een ander regime geven.  Bvb langer groen.

Kan allemaal perfect binnen een reeds bestaand wettelijk kader.  Er moeten geen wetten voor gestemd worden.  En de ingrepen hoeven écht geen bergen geld te kosten, of oneindig langdurige wegenwerken te veroorzaken.

Maar neen.  Men zou kennelijk véél liever nieuwe regeltjes liggen stemmen.  Regeltjes die meer onduidelijkheden, dubbelzinnigheden, verwarring veroorzaken dan dat ze dingen oplossen.  Regeltjes die ongetwijfeld in strijd zullen zijn met artikel 6.3  Met als gevolg dat die nieuwe regeltjes naderhand opnieuw aangepast moeten worden.  Kwestie van bezig te blijven, zeker?  Bezigheidstherapie noem ik dat.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 20 juli 2011 - 13:22:28 »
Rechts afslaan bij een roodlicht kan ik nog volgen - bestaat in Nederland -, en in menig buitenland ook;
ook voor motorvoertuigen:
Vaste groene pijl, stoppen verplicht omdat het rood is, die eventuele B1 telt dan niet.
Grote foto: http://www.fahrschule-poehlmann-gmbh.de/14209/ampel-gruenpfeil-fussgaenger.jpg
http://de.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%BCnpfeil

http://en.wikipedia.org/wiki/Right_turn_on_red

Maar hoe, en ook waarom  :o - , ze het rechtdoor rijden van een ´fietser´ willen "forceren" is me een raadsel.

Moet Be alweer de idioot uithangen in de wereld ?
Of mogen alleen fietsers gehaast zijn omdat ze zich (on)kwetsbaar wanen (cynisch).

Zelfs de Nederlanders verschieten ervan, alhoewel ze al menige Belgenmop gewoon zijn:  ;D
Citaat
http://www.autoblog.nl/archive/2011/07/12/mogen-fietsers-in-belgie-straks-rechtdoor-door-rood

Mogen fietsers in België straks rechtdoor door rood?

Gepost op 12-07-2011 om 22:33 door Dennis in Verkeer | 29 Reacties »

Automobilisten en fietsers zijn in het verkeer over het algemeen geen dikke vrienden. Niet bewust van hun omgeving crossen fietsers overal tussendoor en wanneer er onverhoopt eentje op of onder de motorkap belandt, wordt al snel naar de automobilist gewezen.
Het merendeel van de fietsers trekt zich niets aan van verkeerslichten. De wet is hier in Nederland en België zelfs al op aangepast. Op verschillende kruisingen is het fietsers toegestaan om door rood te rijden wanneer ze rechtsaf slaan.
In België wil men nu een stapje verder gaan en het fietsers ook toestaan om legaal rechtdoor door rood te rijden. Het gaat om een wetsvoorstel dat ter behandeling ligt bij de Belgische Kamer. Het is de bedoeling dat de maatregel alleen onder bepaalde voorwaarden mag worden toegepast. Het voorstel beschrijft dat een fietser op een T-aansluiting zijn weg mag vervolgen voor zover hij rechtdoor rijdt en geen verkeersstroom doorkruist.
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIV) spreekt van een onverantwoorde maatregel. Bestuurders die door groen rijden rekenen niet op plotseling opduikende fietsers. Bovendien versterkt de maatregel bij veel weggebruikers het beeld dat fietsers alles mogen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 juli 2011 - 13:34:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 22 juli 2011 - 15:47:26 »

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

't Is al goedgekeurd in de kamer. Het voorgestelde bord nog niet.  ::)
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 06:29:40 door jozef »

wooter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 22 juli 2011 - 17:52:46 »
Eigenlijk is heel die regelgeving optioneel... Als je nu op een rotonde rijdt schieten er ook al fietsers de rijbaan op zonder voorrang te geven, en als je ze aantikt trek je ook aan het kortste eind. Wat met deze nieuwe regelgeving gaat gebeuren is dat fietsers denken dat ze ook voorrang hebben bij het rechts afslaan of rechtdoor rijden en zo in het pad komen van autoverkeer dat groen heeft. Maar een fietser denkt dat een automobilist overal door kan pitsen, terwijl een fietser ook vrij snel een deur in stampt als die auto géén ruimte laat.

Eigenlijk het omgekeerde van motorrijders dus, die denken dat ze nergens door geraken...

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 26 juli 2011 - 00:06:15 »
Zondag op de Ring in Lier paste er al ene dat toe, uiteraard in de versie "fietsers mogen door rood rijden".

Dit parlement is een bende krankjorem.
Nog wat meer regeltjes - die ze zelf al lang niet meer snappen - voor iets dat probleemloos zonder nieuwe regels of nieuwe borden geregeld kan worden.
Maar aangezien ze de bestaande regels niet kennen noch begrijpen, voeren ze er een nieuwe in ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder