Dan wordt het tijd dat ze daaraan denken als ze nog eens de rijbanen grondig vernieuwen.
Idd, de grootste historische kemel op de meeste snelwegen in Be.
Niet enkel op snelwegen, maakt men die fout. Zo ook bvb de weg tussen Brecht Sint-Lenaerts en Hoogstraten. Voor wie geïnteresseerd is: het gaat om de Hoogstraatsebaan in Brecht. Op grondgebied Hoogstraten heet die weg Sintlenaertseweg. En een klein stukje ervan heet eigenlijk Hees (Rijkevorsel). ttz: over een bepaald stukje is de de ene zijde SintLenaertseweg in Hoogstraten, wijl de overzijde Hees Rijkevorsel heet.
Vroeger lag er hier aan weerskant een smal fietspadje, afgebakend door witte, betonnen ezelsruggetjes. Levensgevaarlijk ondingen. Verdomd smal, als je daar met een camion een ander breed voertuig moest kruisen, was 't altijd efkes opletten. Meer dan 1 bestuurder is hierop terechtgekomen en weggekatapulteerd.
(Al zat onaangepaste snelheid daar vaak ook wel voor iets tussen). Ik herinner mij nog goed, dat toen die weg aangelegd werd, men besloot om het gedeelte fietspad zo goed als geen stevige onderlaag te voorzien, vond men nutteloos. Een twee à drie jaar geleden, heeft men op die weg, aan weerskanten echter een rood, betonnen fietspad aangelegd achter de bomen. De ezelsruggetjes werden verwijderd, en opgevuld met koude asfalt, jawel. Zodoende werd de rijbaan dus verbreed. Alleen niet 1 ingenieur die er aan dacht, dat er daaronder dus quasi geen onderlaag ligt, enkel een dun pelleke asfalt. Het weze mij een raadsel waarom men toen niet ineens doorgebeten heeft, en de rijbaan over de ganse breedte deftig heraangelegd heeft. Da's wellicht voor binnen enkele jaren, zeker? Zoveel kapotte banden, ongevallen,... later.
Welnu, rij nu maar eens van Hoogstraten naar Brecht of omgekeerd. Erbarmelijk, gans die weg. Oh ja, en dan heeft men ter hoogte van Eester (grondgebied Brecht) nog een onding van een rotonde aangelegd. ttz: Een rotonde aangelegd, waar er eigenlijk geen plaats voor is. Ik heb er daar 's ene gezien met een trekker-oplegger. Komende van Hoogstraten, wou die rechtsaf richting Loenhout (Kloosterstraat Brecht) in. Ging van geen kanten, tot ik hem aanraadde om éérst gans de rotonde rond te rijden, om vervolgens "rechtdoor" de Kloosterstraat in te draaien. Was (en naar ik vermoed is nog steeds) de enige optie voor wie daar met een trekker-oplegger zonder meesturende achterassen aankomt.
ps: de enige die er spijt van heeft, dat die ezelsruggetjes nu weg zijn, is de lokale bandenboer daar. Die zag zijn omzet ineens ferm dalen. Wekelijks minstens 1 of 2 die daar hun banden op stukreden.