Het probleem is... veelledig... Een deel idioten rijdt nog met zomerbanden rond, een ander deel zorgt voor schade, dan is er nog de lakse houding van de wegbeheerder (ik kwam op een E40 terecht in het Waalse landsgedeelte waar enkel stofsneeuw gevallen was, maar waar de temperatuur en aangereden stofsneeuw maar zonder zout zorgde voor een spiegelglad wegdek). Brussel lang eigenlijk in de knoop omwille van die redenen. Een keer de taalgrens over was de baan vrij en stevig gestrooid, waardoor ik eigenlijk sneller kon rijden op de normale wegen dan op de snelweg, maar bon.
De waarheid gebied me ook te zeggen dat in Canada, het andere land waar ik ervaring heb met rijden tijdens de winter, niet iedereen met winterbanden op de baan zit maar dat er door het beschikbare asfalt (12 rijstroken in elke richting om een stad als Toronto in of uit te rijden) het verkeer wel in een file geraakt, maar niet in een ramp als deze in België. Met zoveel rijstroken, pechstroken aan elke zijde van de rijbaan en brede stukken berm is er genoeg ruimte om te corrigeren indien het mis gaat, of om trager te rijden als je wenst.