Auteur Topic: Commerciële plaat op elektrische vierwielige motorfiets  (gelezen 6344 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline evmobility

  • Starter
  • *
  • Berichten: 2
Commerciële plaat op elektrische vierwielige motorfiets
« Gepost op: dinsdag 13 maart 2012 - 08:47:30 »
Geachte forumleden,

Ik heb een vraag mbt tot het gebruik van een commerciële plaat (Z-plaat) aan een elektrisch aangedreven (vierwielige) motorfiets.

Mag je op zo'n voertuig gebruik maken van een commerciële plaat voor personenvoertuigen? Volgens sommige bronnen mag je een handelaarsplaat namelijk monteren op elke aard van voertuig, zolang de verkeersbelasting die voor de handelaarsplaat betaald wordt, toereikend is voor het voertuig in kwestie.

Concreet:
je monteert een personenwagen commerciële plaat voor een cilinderinhoud van 2000 cc aan een vrachtwagen met een MTM van 5 ton: toegelaten
personenwagen commerciële plaat cilinderinhoud 2000 cc aan een lichte vrachtwagen met een cilinderinhoud van 2500 cc: toegelaten
enz.

Mijn vraag is nu: naar analogie van het bovenstaande zou het dus ook toegelaten moeten zijn om een commerciële plaat voor personenvoertuigen te gebruiken aan een vierwielige motorfiets.
In dit geval is deze elektrisch aangedreven, maar ik neem aan dat dit geen verschil maakt?
Mag ik bijgevolg de commerciële plaat die ik reeds heb voor personenwagens gebruiken aan dergelijke voertuigen, of dien ik hiervoor een specifieke motorfietsplaats extra aan te vragen?

Er is uiteraard een verschil in afmetingen van motorfietsplaten en personenwagen-platen, maar bij deze voertuigen kan de gewone plaat ook duidelijk leesbaar geplaatst worden. zonder uitstekende delen oid.

Graag jullie inzichten hierover.

Dank bij voorbaat.


Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Commerciële plaat op elektrische vierwielige motorfiets
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 13 maart 2012 - 11:13:20 »
De wetgeving over de commerciële platen is met de EU platen aangepast.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-080196

Maar er wordt nog steeds een onderscheid gemaakt naar de aard van het voertuig waarvoor de plaat moet gaan dienen :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-080196/528-hs2afd1

4.3.2. wat de aangevraagde commerciële kentekenplaat betreft, de juiste aard van deze plaat: proefrittenplaat auto, proefrittenplaat moto, proefrittenplaat aanhangwagen, handelaarsplaat auto, handelaarsplaat moto of handelaarsplaat aanhangwagen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline evmobility

  • Starter
  • *
  • Berichten: 2
Re: Commerciële plaat op elektrische vierwielige motorfiets
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 13 maart 2012 - 12:56:03 »
Bij de aanvraag wordt inderdaad een onderscheid gemaakt, maar ik dacht dat dit gewoon het geval was omdat de andere types commerciële plaat goedkoper zijn? In het geval van de motorfietsplaat zijn de afmetingen uiteraard ook verschillend.

Ik kan echter nergens duidelijk vinden dat je een commerciële plaat niet aan een vierwielige motorfiets mag hangen (die trouwens technisch veel dichter aanleunt bij een auto dan een motorfiets maar dat terzijde).

Het verhaal van de verkeersbelasting gaat dan in dit geval niet op?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Commerciële plaat op elektrische vierwielige motorfiets
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 13 maart 2012 - 15:49:38 »
Het verhaal van de verkeersbelasting gaat dan in dit geval niet op?
Voor zover ik weet betaalt men geen verkeersbelasting op een "electrische moto*".

Je spreekt van een vierwieliige motorfiets ?
Ik neem aan dat je een vierwieler met (electro)motor hebt, en-of heb je meer als 15 kW ? Dan heb je een "auto".
Citaat
2.18. "Motorfiets" : elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.

2.20. "Vierwieler met motor", elk vierwielig motorvoertuig, andere dan die welke als bromfietsen worden beschouwd, met een lege massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen gebruikt voor het goederenvervoer en met een netto-maximumvermogen van de motor van ten hoogste* 15 kW.   Voor de elektrische voertuigen geldt die massa zonder de batterijen. http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/100-art2

2.21. "Auto" : elk motorvoertuig, met inbegrip van de trolleybus, dat niet beantwoordt aan de bepalingen van de bromfiets, van de motorfiets, van de drie- en van de vierwieler met motor.

Vanuit deze simulatie kan men electrische moto selecteren, cilinderinhoud 0 ingeven.
Citaat
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top
Gelieve uw type voertuig nader te specifiëren
Personenwagen Moto
Gelieve de volgende gegevens in te geven :  
Geplande inschrijvingsdatum  -- -- --    
Datum van eerste inverkeerstelling    
Type brandstof -- Elektrisch --
CC  -- 0 --  
Kilowatt  15 kW * max  ??  
 Berekening  
 De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt:  (vrijgesteld) 0 EUR  
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt:  (vrijgesteld) 0 EUR

Valt jouw voertuig onder electrische auto of > 15 kW  / personenwagen :
Citaat
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt:  (vrijgesteld) 0 EUR  
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt:  73,79 EUR
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 maart 2012 - 16:34:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Commerciële plaat op elektrische vierwielige motorfiets
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 14:19:44 »
Ik kan echter nergens duidelijk vinden dat je een commerciële plaat niet aan een vierwielige motorfiets mag hangen (die trouwens technisch veel dichter aanleunt bij een auto dan een motorfiets maar dat terzijde).
Door de reactie van Michel kom ik even terug op die 4-wielige motorfiets.
Ik had maar weinig tijd om mijn antwoord nog te posten, en heb daar blijkbaar overheen gelezen.

Per definitie kan dat dus geen motorfiets zijn volgens de wegcode of het KB inschrijving.
Het wordt dan een vierwieler met motor.

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-200701/493-hs1afd1

Artikel 1

Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder :
6° voertuig :
b) elk voertuig dat beantwoordt aan volgende begripsomschrijvingen :

* motorfietsen, dat wil zeggen tweewielige voertuigen, al dan niet met zijspanwagen, met een motor waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 bedraagt, indien het een motor met inwendige verbranding is, en/of met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 45 km/u;

* vierwielers, dat wil zeggen voertuigen met een lege massa van ten hoogste 400 kg (550 kg voor voertuigen gebruikt in het goederenvervoer), exclusief de massa van de batterijen in elektrische voertuigen, met een motor met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 15 kW.



Ter info : De Piaggio MP3 is conform de EU richtlijnen een tweewieler door de geringe spoorbreedte vooraan (<46cm IIRC) en geen driewieler (wat de Piaggio MP3 LT dan weer wel is, daar is de spoorbreedte vooraan iets groter)


Voor motorfietsen en 3 of 4 wielers :

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-230701/522-hs4afd2
en volgende in het MB over de nummerplaten

en dan de commerciële platen voor motoren en 3 / 4  wielers :
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-230701/524-hs4afd4

Daarin heeft men dan de reeksen 1 - Z M x - 1 2 3  en 1 - Z W x -  1 2 3  als handelaarsplaten
en 1 - Z Z M  -  1 2 3   of 1 - Z Z W  -  1 2 3   voor proefrittenplaten

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Commerciële plaat op elektrische vierwielige motorfiets
« Reactie #5 Gepost op: maandag 19 maart 2012 - 16:06:55 »
Gisteren toevallig nog een elektrische vierwieler tegengekomen.
Met een (oude) motorplaat - wat normaal is voor vierwielers met motor.

Leek op een Think, maar als ik naar foto's daarvan ga kijken, was het er precies geen.


Wat voor elektrische vierwieler ga jij invoeren / verdelen, evmobility  ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder