Auteur Topic: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten  (gelezen 7092 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Gepost op: dinsdag 12 juni 2012 - 19:04:51 »
Citaat van: GVA
Trajectcontrole: één boete om de twee minuten

De trajectcontrole op het viaduct in Gentbrugge is nog maar sinds vrijdag in dienst, maar in het eerste weekend zijn er al ongeveer 1.500 automobilisten geflitst. [,,,]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1188282/trajectcontrole-een-boete-om-de-twee-minuten.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 12 juni 2012 - 20:34:36 »
Citaat
Tussen vrijdagavond 20 uur en zondagavond 20 uur vlogen 1.489 bestuurders op de bon.

De politie verwacht op lange termijn 336 overtredingen per dag. Op weekdagen rijden 60.000 voertuigen voorbij de controle, in het weekend 40.000.

1489 op *80.000 "voertuigen" (2 WE-dagen) dus, of 1,86 % ... valt heus nog mee.  ;D

De voertuigen die begrenst zijn op 90 kmh (ca. 20 % geschat) moet men daar van aftrekken, pakweg 2,3 % van de mogelijke voertuigen -voorlopig- op de bon dus.

Op lange termijn verwacht de politie 336 overtredingen/per dag = 0,6 % van de voertuigen die gemiddeld passeren per dag (380.000/7)
Nemen we aan x 100 € = 33.600 €/dag kassa-kassa die betaald worden... = 12,264 miljoen € per jaar.

De trajectcontrole kost zonder de vertragingen meegerekend pakweg 0,8 miljoen €.
Of de trajectcontrole is al winstgevend na 24 dagen.

Hoe meer fileverkeer hoe minder winst.
Daar zal wel heel snel een absoluut inhaalverbod voor vrachtwagens komen (zie foto)...   ;D
Citaat
http://www.autoblog.nl/belgische-trajectcontrole-casht-e75k-in-een-weekend


Belgische trajectcontrole casht €75k in één weekend

“F*ck drivers. Get Money”, aldus de zeer contente Oost-Vlaamse wegpolitie. Ook onze zuiderburen hebben de financiële voordelen van de trajectcontrole ontdekt!
Trajectcontroles zijn voor Belgen geen nieuw fenomeen, werkende trajectcontroles echter wel. Sedert vrijdag werken de volautomatische kassa’s op het viaduct in Gentbrugge echter ook daadwerkelijk, en het systeem is tot nu toe een doorslaand succes!
Kennelijk hebben de Belgen nog niet echt door dat ze na meer dan 2 jaar eindelijk gecontroleerd worden, want er werden in het eerste weekend niet minder dan 1.500 automobilisten geflitst, oftewel 30 per uur, oftewel 75.000 keiharde euroknaken in het staats-kassalaatje. Ketsjing! De flessen Krug kunnen open.
Ter informatie: de maximimumsnelheid bedraagt er 90 km/u, dus u mag niet minder dan 1 minuut en 16 seconden over het 1,9 kilometer lange traject doen. Wij hebben wel medelijden met de overbodig gemaakte mobiele teams op dit traject. Ze hadden er zo’n lol aan, en bovendien: hoe moeten ze nu aan hun broodnodige rust komen? Toch niet in hun eigen tijd soms? Amai..
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 juni 2012 - 21:07:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 12 juni 2012 - 21:49:14 »
Eigenlijk hebben ze dat goed gezien met die trajectcontrole: je plaatst hem, doch je wacht om hem in gebruik te nemen tot iedereen ervan overtuigd is dat hij toch niet gebruikt wordt om te beboeten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 12 juni 2012 - 23:09:08 »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 13 juni 2012 - 05:49:23 »
De voertuigen die begrenst zijn op 90 kmh (ca. 20 % geschat) moet men daar van aftrekken, pakweg 2,3 % van de mogelijke voertuigen -voorlopig- op de bon dus.

Dat zal op week/werk dagen wel heel wat meer zijn buiten de spits of het zou de laatste pakweg 3 jaar wel erg moeten veranderd zijn.
Ik heb er vroeger, gedurende een twintigtal jaar, heel vaak langs gereden op momenten dat de rechter- en midden rijstrook zo goed als volledig verzadigd waren met bijna enkel en alleen vrachtwagens.
Daarom kon ik er wel inkomen dat vele autobestuurders hun beklag deden dat ze niet "door die muur van vrachtwagens" geraakten om een op- of afrit te nemen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 13 juni 2012 - 14:43:03 »
Is de marge hier niet op van toepassing? Volgens Het Nieuwsblad mag je de 1900 meter slechts afleggen in 1 minuut en 16 seconden, waarbij er dus geen rekening gehouden wordt met de 6 km/u marge. Mis ik iets?

Je mist inderdaad iets, net als Het Nieuwsblad.

Als je over die 1900 meter 1 minuur en 16 seconden gedaan hebt, heb je net iets sneller gereden dan 120 km/h.

Maar de maximum toegestane snelheid op dat traject bedraagt slechts 90 km/h.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 13 juni 2012 - 23:39:26 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 14 juni 2012 - 10:25:53 »
Je mist inderdaad iets, net als Het Nieuwsblad.

Als je over die 1900 meter 1 minuur en 16 seconden gedaan hebt, heb je net iets sneller gereden dan 120 km/h.

Maar de maximum toegestane snelheid op dat traject bedraagt slechts 90 km/h.

90 km/u = 25 m/s
1900 m / 25 m/s = 76 s
76 s = 1 minuut 16 seconden

idd, de 6kmh marge is men vergeten; of men wordt pas geflitst vanaf 97 kmh gemiddeld of 1900 m afleggen in 70,515475 seconden.  ;)

Ronden we af op 1´11" of 96,338 kmh gemiddeld én ongeflitst...

Het kaboenk-viaduct op YT: volume full  en typisch Belgische rijstijl...
http://www.youtube.com/watch?v=gxjmgyeRSww
auto´s op CC en-of rijdend op GPS zouden die camions toch iets vlotter moeten inhalen... als ze tot 95-96 kmh gemiddeld durven gaan.

Tiens zonder die geluidswanden mocht men nog vlot 120 kmh...  ;D
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 juni 2012 - 10:43:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 14 juni 2012 - 18:18:23 »
Is de marge hier niet op van toepassing? Volgens Het Nieuwsblad mag je de 1900 meter slechts afleggen in 1 minuut en 16 seconden, waarbij er dus geen rekening gehouden wordt met de 6 km/u marge. Mis ik iets?

Er zal wel een marge op zitten om hun werklast niet helemaal door het dak te drijven.

Dit is een ander soort installatie.
En er is geen wettelijke bepaling die stelt dat de marge gehanteerd moet worden, en de rechters hoeven dat dus ook niet te doen.
De 6 km/u bij radars komt als ik me goed herinner van het minimale vereiste onderscheidend vermogen van die radars - het snelheidsverschil waarbij ze 2 voertuigen kunnen onderscheiden.
Het is gewoon een gevolg van de intussen lang achterhaalde technische norm voor dit struikroversgereedschap.

De werkelijke afwijking en onderscheidend vermogen van correct gekalibreerde systemen is trouwens een pak lager, < 1 km/u .
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 14 juni 2012 - 18:35:40 »
90 km/u = 25 m/s
1900 m / 25 m/s = 76 s
76 s = 1 minuut 16 seconden

Sorry, Rafael, ik had verkeerd gerekend.  :-[
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 14 juni 2012 - 22:29:34 »
Is de marge hier niet op van toepassing? Volgens Het Nieuwsblad mag je de 1900 meter slechts afleggen in 1 minuut en 16 seconden, waarbij er dus geen rekening gehouden wordt met de 6 km/u marge. Mis ik iets?

Er zal wel een marge op zitten om hun werklast niet helemaal door het dak te drijven.

Dit is een ander soort installatie.
En er is geen wettelijke bepaling die stelt dat de marge gehanteerd moet worden, en de rechters hoeven dat dus ook niet te doen.
De 6 km/u bij radars komt als ik me goed herinner van het minimale vereiste onderscheidend vermogen van die radars - het snelheidsverschil waarbij ze 2 voertuigen kunnen onderscheiden.
Het is gewoon een gevolg van de intussen lang achterhaalde technische norm voor dit struikroversgereedschap.

De werkelijke afwijking en onderscheidend vermogen van correct gekalibreerde systemen is trouwens een pak lager, < 1 km/u .

In Nederland wordt bij trajectcontrole dezelfde marge gehanteerd als bij gewone snelheidmetingen (staat of officiele site*).
Het zou me heel sterk verwonderen moest dat in Be niet zijn.

Citaat
Gelden de correctiemarges ook bij trajectcontrole?

Ja. Net als bij alle andere vormen van snelheidscontroles, krijgen weggebruikers bij trajectcontrole een bekeuring als zij 7 km/uur of meer (limieten tot 100 km/uur) of 8 km/uur of meer (limieten boven 100 km/uur) te hard rijden. Bij het vaststellen van de boete wordt standaard een meetcorrectie toegepast. Bij een gemeten snelheid van minder dan 100 km/uur bedraagt de correctie 3 kilometer; bij een snelheid van meer dan 100 km/uur is het 3% van de gemeten snelheid. Op de acceptgiro staat zowel de gemeten als de gecorrigeerde snelheid vermeld.
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde_vragen/trajectcontrole/

Ik zie dat het Col 11/2006 aangepast/bijgewerkt is in jan 2012 (betreffende page 7-8 ) voor de trajectcontrole :

Citaat
http://www.wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf

OMZENDBRIEF NR. 11/2006 VAN HET COLLEGE VAN PROCUREURS-GENERAAL BIJ DE HOVEN VAN BEROEP

Brussel, 3 januari 2012
...

III. WETTELIJK KADER
A. Toe te passen wetgeving                        COL 11/2006 ed. 2012   7
1. Deze materie wordt geregeld door:
...

 Het koninklijk besluit van 12 oktober 2010 betreffende de goedkeuring, de ijking en de installatie van de meettoestellen gebruikt om
toezicht te houden op de naleving van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en haar uitvoeringsbesluiten;

2. Toepassingsgebied K.B. 12 oktober 2010    

De technische voorschriften van bijlage 2 van het koninklijk besluit van 12 oktober 2010 zijn van toepassing op alle toestellen die de
mogelijkheid bieden de snelheid van voertuigen in het verkeer of de gemiddelde snelheid van voertuigen op een specifiek
traject te meten
, evenals voor de rollentestbanken (de algemene voorschriften, de maximaal toelaatbare fouten en proeven op beïnvloedingsfactoren en storingen die van toepassing kunnen zijn), die indirect een snelheid meten teneinde de klasse van tweewielige voertuigen te bepalen.

B. Beteugeling
1. Vaststelling                COL 11/2006 ed. 2012   8

In metrologie wordt een meettoestel geacht correct te meten indien het een afwijking vertoont die binnen de grenzen blijft van de maximaal toelaatbare fout ten opzichte van de nationale standaard. De wetgeving bepaalt de foutmarge.
Als een apparaat binnen de foutmarge blijft, wordt de meting geacht correct te zijn. Aldus wordt de snelheid geacht correct gemeten te zijn als het meettoestel aan de voorwaarde voor modelgoedkeuring en ijking voldoet.[…]

Omwille van het (gebrekkige) onderscheidingsvermogen van de meettoestellen met Dopplereffect betreffen de marges, vermeld in artikel 8.3. van bijlage 1 en 4.4 van bijlage 2 van het K.B. van 12.10.2010, niet de correctheid van de meting zelf, maar wel een ingevoerde correctie, omdat het onmogelijk is het voorwerp (het voertuig zelf, de band of een ander onderdeel van het voertuig) te identificeren waarvan de snelheid wordt gemeten alsmede omdat de verschillende meettoestellen de weergegeven snelheid op verschillende wijzen berekenen.

Deze marge dient op strafrechtelijk gebied in het voordeel van de overtreder te zijn.

Om de sancties op de snelheidsovertredingen bedoeld in de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de uitvoeringsbesluiten te bepalen, is het dus aangewezen de (weergegeven) gemeten snelheid te verminderen met een marge (van 6 km per uur voor (weergegeven) gemeten snelheden beneden of gelijk aan 100 kilometer per uur of van 6% voor gemeten snelheden boven 100 kilometer per uur). [...]

Bij gecorrigeerde snelheden boven de 100 km/h echter wordt de overtreding slechts vastgesteld zodra de maximaal toegelaten snelheid met meer dan een volledige km/h wordt overschreden.
Voor de duidelijkheid wordt hieronder een tabel gevoegd waaruit blijkt vanaf welke snelheid een overtreding wordt vastgesteld, hoeveel de technische marge bedraagt en hoe hoog de met die toestellen gemeten snelheid mag zijn om nog een onmiddellijke inning van 50 euro te mogen heffen.  (tabel op page 9)
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 juni 2012 - 23:09:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 15 juni 2012 - 00:16:21 »
De werkelijke afwijking en onderscheidend vermogen van correct gekalibreerde systemen is trouwens een pak lager, < 1 km/u .
Dit klopt bij correct gebruik. Dus niet doorheen brugspijlen meten, of in bochten gaan meten.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 15 juni 2012 - 07:07:06 »
Het kaboenk-viaduct op YT: volume full  en typisch Belgische rijstijl...
http://www.youtube.com/watch?v=gxjmgyeRSww
auto´s op CC en-of rijdend op GPS zouden die camions toch iets vlotter moeten inhalen... als ze tot 95-96 kmh gemiddeld durven gaan.

Tiens zonder die geluidswanden mocht men nog vlot 120 kmh...  ;D

Gezien wat de auto's doen op sec. 5?
Deze vallen nog mee want ze gaan niet op het rempedaal staan.
Jammer dat ze niet meer in beeld zijn voorbij het viaduct. Toch trager dan 90km/u misschien?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 15 juni 2012 - 19:54:01 »
Een
Citaat
OMZENDBRIEF NR. 11/2006 VAN HET COLLEGE VAN PROCUREURS-GENERAAL BIJ DE HOVEN VAN BEROEP
is ook maar dat.
Het is géén wetgeving.
Het zijn afspraken hoe de procureurs er mee zullen om gaan.
De meeste rechters volgen dat wel, maar het kan hen niet opgelegd worden dat te doen.

Als men morgen betere radars vereist - kan de marge mee naar beneden.
Gezien wat er met moderne phased arrays allemaal mogelijk is, is het flitsgerief hier meestal maar oude brol.


Citaat
Aldus wordt de snelheid geacht correct gemeten te zijn als het meettoestel aan de voorwaarde voor modelgoedkeuring en ijking voldoet.[…]
EN correct gebruikt werd ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Trajectcontrole: één boete om de twee minuten
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 15 juni 2012 - 22:47:14 »
Als men morgen betere radars vereist - kan de marge mee naar beneden.
Ah ja ?  En gaan we dan onze snelheidsmeter ook moeten laten ijken om de X km ? ???
Alleen al door de bandenslijtage zit daar afwijking op