De trainingen zijn zeker de moeite waard, vooral omdat deze trainingen met een achterwielaandrijver gebeuren. De meeste slipcursussen gebeuren met voorwiel aangedreven wagens, daar ben je dan niet zoveel mee met bv. een BMW of Mercedes.
De eerste training die ik deed was de advanced training, waar je op natte gladde asfalt een slipcursus krijgt met wat leuke extra's, zoals driften bv. De volgende stap is de performance training waarbij je dat allemaal eens overdoed bij hoge snelheid op groffe asfalt met veel grip. Uit beide cursussen haal je technieken die je in het dagelijkse leven kan toepassen.
Voor de advanced training is mij vooral het uitwijkmanoeuvre op gesimuleerde sneeuw (natte gepolijste beton) bijgebleven. Al deze dingen worden pas mogelijk via een correcte kijk- en stuurtechniek die er dan ook wordt ingehamerd.
Op de performance driver training zijn het vooral de uitwijkmanoeuvres bij hoge snelheid die misschien ooit je leven gaan redden. Bijvoorbeeld het uitwijkmanoeuvre bij 120 km/u waarbij je terug naar je rijstrook dient te gaan is interessant. Uit reflex zou je hierbij remmen, maar dat maakt de wagen dermate onrustig dat je waarschijnlijk zult gaan spinnen. Hou de snelheid constant en lukt zonder al te veel problemen, heel interessant.
Vooral de wetenschappelijke aanpak maakt het allemaal extra interessant. Het is niet gevoelsmatig, het wordt bv. aangetoond met G-meters in de wagen. Je leert de limiet van de wagen kennen en dat je daar niet over kan, zelfs niet met gesofisticeerde hulpmiddelen.
Bovendien die 1-reeks is bijzonder goed, zeker vergeleken met zijn concurrenten kan je er wel wat meer mee. Vanaf het einde van het jaar wordt de cursus trouwens met de nieuwe 1 gegeven.