Auteur Topic: Performance training  (gelezen 1944 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Performance training
« Gepost op: maandag 10 september 2012 - 21:25:22 »
Na de geslaagde advanced driver training bij BMW staat nu zaterdag de performance training op het programma. Er waren plots enkele plaatsen vrijgekomen waar ik dus op heb toegehapt. Verslag volgt later!  ;D ;D ;D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
Re: Performance training
« Reactie #1 Gepost op: zondag 16 september 2012 - 10:28:33 »
Zoals al beloofd een verslagje van de peformance training van vorige zaterdag.

Na een korte refresh rond bochtentechniek in Rotselaar reden we met 4 BMW 118d's richting vliegveld Zutendaal. Op de startbaan werden met kegels telkens de te rijden parcours afgezet. Deze stonden steeds klaar zodat er geen tijd verloren werd. Een van de twee rij-instructeurs zette die dingen klaar, de andere begeleidde de oefening via radiocontact.
Zaken die aan bod kwamen:
- slalom (opwarmerke)
- remmen en uitwijken bij 50 - 80 km/u
- haakse bocht, ideale rijlijn vs. rijschoollijn
- noodstop bij 100 à 120 km/u inclusief uitwijken
- rijlijn bij haarspeldbochten (zowel met als zonder DTC)
- S-bocht bij hoge snelheid (tot ongeveer 100 km/u)
- hindernis ontwijken bij 120 km/u zonder remmen

De 1-tjes hebben afgezien, de chauffeurs nog meer. Ik heb er veel dingen bij opgestoken, zeker qua bochtentechniek. Maar ik ben nog het meeste versteld van wat die 1-tjes aankunnen. Fouten werden zonder problemen door het stabiliteitssysteem opgevangen en met de traction-mode aan begint echt de fun.

Nu shoppen voor een volgende training, ik vrees dat ik er aan verslaafd aan het raken ben.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 16 september 2012 - 11:15:52 »

Nu shoppen voor een volgende training, ik vrees dat ik er aan verslaafd aan het raken ben.

En dat je andere minstens curieus gemaakt hebt.....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zondag 16 september 2012 - 12:19:14 »
De trainingen zijn zeker de moeite waard, vooral omdat deze trainingen met een achterwielaandrijver gebeuren. De meeste slipcursussen gebeuren met voorwiel aangedreven wagens, daar ben je dan niet zoveel mee met bv. een BMW of Mercedes.

De eerste training die ik deed was de advanced training, waar je op natte gladde asfalt een slipcursus krijgt met wat leuke extra's, zoals driften bv. De volgende stap is de performance training waarbij je dat allemaal eens overdoed bij hoge snelheid op groffe asfalt met veel grip. Uit beide cursussen haal je technieken die je in het dagelijkse leven kan toepassen.

Voor de advanced training is mij vooral het uitwijkmanoeuvre op gesimuleerde sneeuw (natte gepolijste beton) bijgebleven. Al deze dingen worden pas mogelijk via een correcte kijk- en stuurtechniek die er dan ook wordt ingehamerd.

Op de performance driver training zijn het vooral de uitwijkmanoeuvres bij hoge snelheid die misschien ooit je leven gaan redden. Bijvoorbeeld het uitwijkmanoeuvre bij 120 km/u waarbij je terug naar je rijstrook dient te gaan is interessant. Uit reflex zou je hierbij remmen, maar dat maakt de wagen dermate onrustig dat je waarschijnlijk zult gaan spinnen. Hou de snelheid constant en lukt zonder al te veel problemen, heel interessant.

Vooral de wetenschappelijke aanpak maakt het allemaal extra interessant. Het is niet gevoelsmatig, het wordt bv. aangetoond met G-meters in de wagen. Je leert de limiet van de wagen kennen en dat je daar niet over kan, zelfs niet met gesofisticeerde hulpmiddelen.

Bovendien die 1-reeks is bijzonder goed, zeker vergeleken met zijn concurrenten kan je er wel wat meer mee. Vanaf het einde van het jaar wordt de cursus trouwens met de nieuwe 1 gegeven.

wooter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: zondag 16 september 2012 - 17:03:12 »
Wil je verder daan, is het een beetje koffiedik kijken. Er zijn de pilotagestages van RACB/Peugeot waar je snel leert rijden en men dieper in de stuurtechniek gaat (die ik vollediger vind dan de uitleg van bij BMW). En in Duitsland kan je bv kijken naar de Security stages, die het wat extremer zoeken (dezelfde oefeningen, maar dan met een 7-reeks, waar je het effect van lastwissel veel beter gaat voelen).

Wat ik niet zou doen is een half dagje circuitstage op Zolder. Daar ga je niks van bijleren; de instructeurs zijn ook niet van het allooi als RACB/Peugeot of BMW.

Er zijn hier en daar nog wat adressen van freelancers waarlangs je een bepaald circuit of testcentrum kan afhuren en gerichte opleiding kan krijgen.