Auteur Topic: winterbanden 2012 draad  (gelezen 14893 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 24 november 2012 - 23:31:45 »
De winterbanden zijn gemonteerd. Een nieuwe set velgen, maar belangrijker ook nieuwe banden staan onder de 5. Uit de test van ADAC blijkt dat de Nokian meer geruis zou geven, dit kan ik al zeker tegenspreken. Het is zeker niet meer dan mijn Pirelli P7 zomerbanden, ik heb zelfs de indruk dat het een beetje minder is.
Ik ga wel nog een noodoplossing moeten voorzien (pomp en spuitbusjes) voor een lekke band. Mijn winterbanden zijn nl. geen run-flats. Mijn bandenboer heeft me dat ten stelligste afgeraden. Hij heeft hier wel een punt.

Ik ga me nog een 500 km rustig houden, daarna kan ik de banden even testen op een geschikte locatie (niet op de openbare weg). Mijn verbruik zal ik ook beginnen monitoren, ik verwacht een licht hoger verbruik.

Voor de mensen die nog zoeken naar winterbanden in de meer exotische maten kan ik de bandencentrale zeker aanraden. Het is een kleine éénmanszaak, die indertijd zijn ontslagpermie bij Renault constructief heeft aangewend, iets wat ik alleen maar kan steunen. Laat het een voorbeeld zijn aan de ford-medewerkers die het slecht nieuws hebben gekregen. Met wat creativiteit zit er toch nog altijd wat in.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: maandag 26 november 2012 - 12:25:56 »
Zeg dat wel. Zelfs tegen 200 km/h moet ik mij op de ring rond München nog geregeld haasten om de linker rijstrook te verlaten. Tegen minder dan 250 km/h kun je daar dikwijls niet lang op de linker rijstrook blijven.
Heb enkele jaren geleden op weg van Nurnberg naar Munchen drie Audi's die niet in hun spiegel keken rechts ingehaald. Zij reden 220... :D

wooter

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: maandag 26 november 2012 - 12:26:43 »
De winterbanden zijn gemonteerd. Een nieuwe set velgen, maar belangrijker ook nieuwe banden staan onder de 5. Uit de test van ADAC blijkt dat de Nokian meer geruis zou geven, dit kan ik al zeker tegenspreken. Het is zeker niet meer dan mijn Pirelli P7 zomerbanden, ik heb zelfs de indruk dat het een beetje minder is.
Pirelli P7... Daar noem je nu ook een band...

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: maandag 26 november 2012 - 13:21:11 »
Pirelli P7... Daar noem je nu ook een band...

Deze waren gemonteerd toen ik die auto ging ophalen. Als ze versleten zijn komt er wel iets naar mijn zin op. Er staan nu 20 000 km op die zomerbanden, de sleet valt voor Pirelli's wel erg mee.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 00:02:50 »
Citaat van: vief.be
Winterbanden: Hun geld waard maar de meeste Belgen hoeven ze niet

Het artikel

Vreemd.

Volgens de bandensector hebben 4 op 10 Belgen winterbanden. Kwestie van het blazoen wat op te blazen natuurlijk. Want volgens de VAB hebben slechts 2 van de 10 mensen, en dan nog van de 10 mensen die elke dag rijden, winterbanden.

Doe je mee aan de voting bij het artikel, dan zouden meer dan 60% winterbanden hebben.

Maar als je dan de commentaren bij het artikel leest, waarvan de auteurs winterbanden afdoen als geldklopperij, dan besef je maar eens te meer hoe droevig het gesteld is met de kennis van vele Belgische autobestuurders.

Zoals Guy, die beweert dat hij alleen maar bij goed weer rijdt. Tot hij een telefoontje krijgt dat één van zijn kinderen een zwaar ongeluk gehad heeft natuurlijk. Dan zal hij er wel met zijn zomerbanden door de sneeuw naaartoe stuiven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 03:02:44 »

Doe je mee aan de voting bij het artikel, ....

Is wat moeilijk als er geen optie over Vierseizoens-banden bij staat in mijn geval.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 11:16:43 »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 11:29:00 »
Er vallen 10 vlokken sneeuw en het land ligt weer zo goed als op zijn gat.

Een vroegere schoolkameraad, deed er deze ochtend al 1,5 u over vanuit Antwerpen tot aan dancing Carré in Willebroek (A12 Antwerpen-Brussel).  Anderzijds, vernam ik van een collega dat het wegenbulletin file van voor Brecht richting Antwerpen meegaf.  Terwijl er daar op dat moment niks file te zien was.  Maarreuhm wacht nog een beetje tot morgen.  :'( ....

Die sneeuw op zich, is nog 1 ding.  Beslist niet altijd even prettig met de oplegger op smalle boerenbaantjes waar nooit een strooier komt.  Maar da's nog 1 ding.  Middels een beetje gezond verstand, en in het slechtste geval wat hulp van den boer, gaat dat meestal nog iets of wat.  Da's ergens een beetje de romantiek van het melkrijden.  Wat me daarentegen wat meer zorgen baart, is waartoe het lompe gedrag opnieuw zal leiden: files.  Of liever: FILES.
« Laatst bewerkt op: donderdag 06 december 2012 - 11:55:52 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 16:05:27 »

Doe je mee aan de voting bij het artikel, ....

Is wat moeilijk als er geen optie over Vierseizoens-banden bij staat in mijn geval.

Waarom? Dan is het antwoord toch gewoon dat je geen winterbanden hebt (met je vierseizoensbanden zou je hier in Duitsland nu trouwens niet mogen rijden als er geen symbool van een berg met een sneeuwvlok op staat).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 16:08:44 »
Wat me wel enorm stoort: Audi's, BMW's, Mercedessen, ... Met amper profiel op hun banden. [...] Er zijn er natuurlijk ook nog genoeg met 'normalere' wagens met hetzelfde gedoe.

Dat hebben we voor een groot deel te danken aan onze verkeerswetgeving. Die schrijft nog altijd slechts een minimumprofiel van 1,6 mm voor, wat uiteraard totaal onvoldoende is om nog veilig te kunnen rijden.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Wathelet wil winterbanden in België verplichten
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 16:54:23 »
Citaat van: autokanaal.be
Wathelet wil winterbanden in België verplichten

Staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet is voorstander van het verplichte gebruik van winterbanden tijdens de winterperdiode. Dat heeft hij in La Meuse laten verstaan.

Op dit moment zijn automobilisten vrij om te kiezen of ze hun auto van winterschoeisel voorzien. Wathelet heeft het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid gevraagd na te denken om een verplichting in te voeren. Zelf is hij daar voorstander van. "Dat is zeker. Maar er is nog geen definitieve beslissing", klinkt het in de Waalse krant.

Wat de kosten voor de automobilist betreft, wordt volgens Wathelet gewerkt aan een idee om de prijs te drukken, via de verzekeringen bijvoorbeeld. "We hebben nog geen aanvaardbare oplossing gevonden, maar we werken aan deze piste."

Het zal dus nog wel enkele jaren duren voor het zover is.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 07 december 2012 - 19:48:33 »
Hilarisch... (recente) Mercedes Break (snufjes genoeg) geraakt uit stilstand schuine kant van verkeersplateau niet op...

Eenmaal raden  ;D

Hopelijk gaat dit niet tot meer voorrangsnegaties van "zomersloffers" leiden ?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Winterbanden voor fietsers
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 08 december 2012 - 20:38:33 »
Citaat van: vief.be
Winterbanden voor fietsers

Volgens de Fietsersbond rijdt 13% van de werknemers en 30% van de scholieren in Vlaanderen ’s winters met de fiets naar het werk. Met winterbanden kun je je tweewieler alvast wat tegen de sneeuw wapenen.

Goede winterbanden voor fietsen kosten tussen de 30 à 35 euro het stuk. Ze zijn niet op één winter versleten. Wie een beetje handig is kan ze de volgende winter opnieuw opleggen. Fietsenhandelaar Dimitri Geens van fietsenhandel Moozes in Meerhout heeft al wat winterbanden moeten opleggen.

“Als fietsen worden binnengebracht voor onderhoud, raden wij vanaf half november tot eind februari winterbanden aan. De rubbersamenstelling is anders, zodat ze soepeler blijven bij koud weer. Er is ook een variant met spikes, maar die zal je niet gauw in België zien, dat is meer voor landen als Duitsland.”

Winterbanden blijven voorlopig wel nog meer een fenomeen voor sportfietsers of lange woonwerkfietsers. “In de stad is er voorlopig amper vraag naar”, klinkt het nog.
“Of zet je banden platter”

“Wie geen 30 euro veil heeft voor winterbanden, kan zijn banden zelf platter zetten, zodat de banddikte breder wordt”, weet beroepsbrandweerman Dries Echelpoels. Hij fietst winter en zomer van Parike (Brakel) vier dagen per week naar zijn werk bij de brandweerpost in Lillo (Antwerpen) en is 8 uur onderweg om heen en terug te geraken.

Nog een handvol tips van deze ervaringsdeskundige:

- Let erop dat je winterbanden koopt met zacht rubber. Ze moeten meegeven.
- Je mag zeker niet op de voorrem remmen of van je zadel gaan.
- Dries zet ’s winters zijn zadel altijd lager, zodat zijn zwaartepunt automatisch lager komt te liggen. In de bochten houd hij maar één voet op het pedaal en probeert hij zijn fiets zo recht mogelijk te houden en de bocht met het lichaam te nemen.
- Houd rekening met een langere remafstand.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 21 december 2012 - 12:47:10 »
Citaat van: GVA
Helft van de Belgen vindt winterbanden noodzakelijk, kwart rijdt rond met versleten banden

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1301168/helft-van-de-belgen-vindt-winterbanden-noodzakelijk-kwart-rijdt-rond-met-versleten-banden.aspx

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 21 december 2012 - 13:10:23 »