Auteur Topic: winterbanden 2012 draad  (gelezen 14887 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 09 januari 2013 - 13:40:33 »
Ik wil ook niet in twijfel trekken of winterbanden beter zijn maar om hem op zomerbanden expres te laten schuiven dat is er toch ook over.
expres ?  :D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #46 Gepost op: woensdag 09 januari 2013 - 17:26:10 »
Expres meer, als die gewoon had gestuurd was de neus weggegeschoven nu breekt die ineens helemaal uit.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #47 Gepost op: woensdag 09 januari 2013 - 21:55:46 »
Expres meer, als die gewoon had gestuurd was de neus weggegeschoven nu breekt die ineens helemaal uit.
Is toch logisch bij correct insturen bij een sportwagen die zeer neutraal afgestemd is (neutraal = schuift over 4 wielen met wat meer gas naar overstuur en met tegensturen netjes door de bocht - als er voldoede zijdelingse grip is -).

Denk je ? Al met een Porsche op gladde ondergrond gereden ? Ik wel, met een 911 is het namelijk nog moeilijker, die breken altijd achteraan of dwars uit bij te weinig grip en correct insturen. Door zo uit te breken is het net aangetoond dat hij correct instuurt en zijn voorgeschreven testsnelheid (idem winterband) rijdt, of denk je dat die man niet kan rijden ?
Als men op circuit zelfs op droge weg de griplimiet net overschrijdt is het ook niet anders met zulke wagens (ik heb daar wat ervaring mee  ;))

Die Porsche Boxster is een "sportwagen" met achtertractie (middenmotor, hier motor net voor de achteras) met meer gewicht op zijn achteras die plusminus neutraal afgestemd is, en zeker niet (licht) onderstuurd gelijk de meeste familiewagens. Maar die auto kan ook met de neus eerst uit de bocht gaan ( meer rechtdoor vliegen) hoor, als men veel te snel rijdt.  :)

Kijk best  naar de testen met de BMW 328i ook achtertractie maar niet zo neutraal uitgelegd -video #Tire Rack post Wooter- waar ze telkens nog redelijk dwars uitbreken (grijze BMW) -insturen geraakt iets verder voor het uitbreken- met gansjaarbanden, en minder dwars met zomerbanden, en (nog) helemaal niet met winterbanden aan dezelfde zeer lage snelheid.
#Aan hoe/hoever de respectievelijke banden glijden ziet men de grip vs snelheid:
foto:
testbericht: http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=116&affiliate=FH8&bPostID=post-id-0c12b3df-ebe3-4b05-85d2-9ff1744e403a
video: http://www.tirerack.com/tires/tests/videoDisplay.jsp?ttid=116

1. zomerband in het decor (op de weg wslk per total of verder als de gracht)
2. gansjaarband blijft nog net op de ijspiste (maar land in de praktijk dus in de gracht)
3. winterband blijft in koers (dus op de rijbaan)

En als je wilt zien hoe een typische onderstuurd afgestemde voortractie meer over zijn voorwielen de bocht uitschuift (met all seasons) dan bekijk deze video: http://www.youtube.com/watch?v=nQWDPbPpdOg
 
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 januari 2013 - 22:44:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 10 januari 2013 - 01:58:10 »
Ik heb 4 jaar kever gereden, ken het dus wel.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 10 januari 2013 - 15:00:00 »
Ik heb 4 jaar kever gereden, ken het dus wel.
OK.  :)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 10 januari 2013 - 15:09:50 »
Ik heb 4 jaar kever gereden, ken het dus wel.

Met het verschil dat de motor van een kever slechts een zeer beperkt koppel had in vergelijking met moderne wagens.

De kever had wel het voordeel dat de twee uitlaten goed geplaatst waren om er bij een defekt zoals met een kruiwagen mee naar huis te rijden.  ;D

Nooit rechts achteraan in een kever gaan zitten. Daar staat de batterij onder de achterbank. Als de kever over kop gaat, krijg je daar dat batterijzuur over je edele delen.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 10 januari 2013 - 18:52:21 »
Ja kever heeft geen koppel, maar staat wel op fietswielen tegenover een Porsche.
Regen en kasseien deden hem al schuiven. Nee sorry, eigenlijk deed ik dat dan.
Heel veel plezier van gehad en vele snappen niet dat ik niet terug een kever koop maar laat ons wel wezen, dat is echt niet meer om nu mee rond te rijden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013 - 10:58:23 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #53 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013 - 14:01:40 »
VAB: 'Ook mét winterbanden rijgedrag aanpassen'

Citaat
VAB noteerde bij de vorige sneeuwval van 7 december 2012 drie keer meer ongevallen dan op een normale winterdag.

Jammer dat VAB geen cijfers toont hoeveel van die "3 keer meer ongevallen" waren veroorzaakt door wagens met zomerbanden en hoeveel door wagens met winterbanden. Zonder die verhouding is die stelling gewoon waardeloos.

Idd mss kan de BIVV en of de politie dat opnemen in hun plannen  ;D de ongevallen beter te registreren (lees: oorzaken en andere parameters, zoals onaangepaste banden...).

Enquetes houden en de verschillende weggebruikers tegen mekaar opzetten helpt niets.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 januari 2013 - 14:04:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #54 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013 - 16:38:53 »
Idd mss kan de BIVV en of de politie dat opnemen in hun plannen  ;D de ongevallen beter te registreren (lees: oorzaken en andere parameters, zoals onaangepaste banden...).

Ach, waarom zou het BIVV zoiets gaan doen? Volgens de huidige wetgeving zijn ook bij ijzel zomerbanden met een profiel van 1,6 mm immers nog perfect geschikte banden. Het BIVV kan toch niet gaan verkondigen dat de FOD Mobiliteit en Vervoer daar de bal al jarenlang totaal misslaat, en aldus al vele zwaargekwetsten en doden op zijn kerfstok heeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Automobilisten met winterbanden nemen meer risico's
« Reactie #55 Gepost op: zaterdag 12 januari 2013 - 13:37:20 »
Citaat van: autokanaal.be
Automobilisten met winterbanden nemen meer risico's

Dit weekend kan een combinatie van koudere temperaturen en regen of smeltende sneeuw voor gladde wegen zorgen. Mobiliteitsclub VAB waarschuwt automobilisten met winterbanden voor risicocompensatie, aangezien zij zich veiliger kunnen voelen bij winterse omstandigheden.

"Een aangepast rijgedrag is dus zeker aan de orde", meldt de mobiliteitsclub, die bij de vorige sneeuwval van 7 december 2012 drie keer meer ongevallen noteerde dan op een normale winterdag.
Rijgedrag aanpassen

Uit onderzoek van VAB blijkt dat automobilisten met winterbanden meer risico's nemen bij winterse omstandigheden in het verkeer. Nochtans zouden ook automobilisten met winterbanden hun rijgedrag moeten aanpassen, aangezien ook voor hen de remafstand bij gladde omstandigheden groter blijft dan bij zomerse weersomstandigheden.

Verschil tussen mannen en vrouwen

Volgens VAB is het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke bestuurders groot. Mannen die winterbanden gebruiken voelen zich beter gewapend tegen de risico's van gladde wegen, vrouwen voelen zich vrijwel altijd onveilig bij onberijdbare wegen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Automobilisten met winterbanden nemen meer risico's
« Reactie #56 Gepost op: zaterdag 12 januari 2013 - 19:48:59 »
Citaat van: autokanaal.be
Automobilisten met winterbanden nemen meer risico's

Dit weekend kan een combinatie van koudere temperaturen en regen of smeltende sneeuw voor gladde wegen zorgen. Mobiliteitsclub VAB waarschuwt automobilisten met winterbanden voor risicocompensatie, aangezien zij zich veiliger kunnen voelen bij winterse omstandigheden.

"Een aangepast rijgedrag is dus zeker aan de orde", meldt de mobiliteitsclub, die bij de vorige sneeuwval van 7 december 2012 drie keer meer ongevallen noteerde dan op een normale winterdag.
Rijgedrag aanpassen

Uit onderzoek van VAB blijkt dat automobilisten met winterbanden meer risico's nemen bij winterse omstandigheden in het verkeer. Nochtans zouden ook automobilisten met winterbanden hun rijgedrag moeten aanpassen, aangezien ook voor hen de remafstand bij gladde omstandigheden groter blijft dan bij zomerse weersomstandigheden.

Verschil tussen mannen en vrouwen

Volgens VAB is het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke bestuurders groot. Mannen die winterbanden gebruiken voelen zich beter gewapend tegen de risico's van gladde wegen, vrouwen voelen zich vrijwel altijd onveilig bij onberijdbare wegen.

Citaat
Uit onderzoek van VAB blijkt dat automobilisten met winterbanden meer risico's nemen bij winterse omstandigheden in het verkeer.
Meer als met zomerbanden of wat ?  ???

Dat onderzoek wil ik eens graag zien, ik geloof er geen moer van dat iemand van de VAB dat gezegd heeft in zulke context, ttz zonder nuancering.
Mss is het bedoelt voor "de bleukes" - die voor de eerst met winterbanden rijden - dat ze er geen mirakels van mogen verwachten.
Of mss bedoelt voor bepaalde bestuurders met minder hersencellen en zwakke zintuigen
.

Ik stel al vast dat op VAB-site over winterbanden daar niets van de vinden is:
Citaat
http://www.vab.be/nl/mobiliteit/bandenadvies/winterbanden/wat.aspx en onderverdeling, nergens niet , ook niet op rubriek veiligheid (6-7 pagina´s).
Winterbanden
Wat?
Veiligheid
Advies
Praktische tips
Wintertips
FAQ
VAB legt het netjes uit, geen woord van meer onnodig risico nemen.

Toch raar dat de dalende tendens verkeersdoden zich eerder versterkt heeft in D na de winterbandenverplichting in 2006, alhoewel 6 jaar weinig zijn om echte conclusies te trekken.
Citaat
Erfreuliche Kunde in Sachen Verkehrssicherheit: Laut ADAC wird die Zahl der Verkehrstoten in Deutschland im Jahr 2012 auf den # zweitniedrigsten Stand seit Beginn der Aufzeichnungen im Jahr 1950 sinken.

Demnach dürfte die Zahl nach Ende des laufenden Jahres voraussichtlich 3760 betragen. Im Jahr 2011 verunglückten bei Verkehrsunfällen noch 4009 Menschen tödlich, was ein Minus von 6,2 Prozent bedeutet. Den niedrigsten Wert der bisherigen Aufzeichungen erreichte man 2010, als 3648 Menschen im Verkehr ihr Leben lassen mussten.
http://www.autozeitung.de/auto-news/unfall-statistik-deutschland-2012-adac-verkehrstote-verletzte-prognose
# : 2011 was voor de meeste West-Europese -zelfs toplanden als UK, Zweden en Nederland- een uitzonderlijk minder jaar (heeft met het goede weer te doen), 2010 was daarvoor dan eerder uitzonderlijk goed. Maar 2012 lijkt (nog voorlopige cijfers 2 à 3Q) de dalende tendens in de top 10-landen weer verder te gaan meestal als 2e beste jaar ooit.
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/observatory/historical_evol_popul.pdf

Opm:
Citaat
Nederland: ... 2009 2010 2011
                ... ..  39      32      33
alle cijfers van Nederland zijn nog steeds onjuist, de EU moet verkeersdoden inwoners en niet-inwoners nemen, bron cbs.nl
Citaat
Doodsoorzaken; verkeersdoden (inwoners en niet-inwoners), wijze deelname   Tabeltoelichting Gewijzigd op 19 april 2012
2009   720   
2010   640
2011   661
NL had 16,65 milj inwoners in 2011 maakt 39,7 of afgerond 40 verkeersdoden per miljoen en geen 33 !
Juist is:
Citaat
Nederland: 2009 2010 2011
     ....  ..      44     39    40
Daardoor dalen ze enkele plaatsen op de ladder van 2-3 naar 4 of 5. (men moet steeds ca. 5-7 doden per miljoen inw. bijtellen)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 januari 2013 - 21:15:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #57 Gepost op: woensdag 16 januari 2013 - 10:34:24 »
Waarom stuurt die bijna het dubbel in met die zomerbanden?
Om het gewenste resultaat te bekomen ...
Ik heb dat stuk toevallig op TV gezien, rijstijl verschilt duidelijk wat, met gevolgen uiteraard ...

Keuze voertuig is al niet bepaald "wintertauglich" om te beginnen.
Het relatief kleine aandeel achterwielaangedreven (personen)auto's heeft duidelijk meer problemen dan een voorwielaandrijver in de winter, en van de weerbots uiteraard ook meer baat bij winterbanden.

Wielen (met zomerbanden) worden zeer snel geblokkeerd - remlichten gaan ook aan - en dat is uiteraard het allerlaatste dat je op ijs moet doen ...

Stuuruitslag is veel te extreem voor de omstandigheden.
Mij zou het geen seconde verbazen dat de maximale stuuruitslag eerst bepaald is op basis van wat de winterbanden nog net verteerden.
De zomerband moet er dan natuurlijk gewoon uit ...


Dit filmpje illustreert vooral hoe je in winterse omstandigheden dus NIET moet rijden.
Mooi werk Jeffrey - NOT !
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 januari 2013 - 10:56:58 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #58 Gepost op: woensdag 16 januari 2013 - 10:45:25 »
Jammer dat VAB geen cijfers toont hoeveel van die "3 keer meer ongevallen" waren veroorzaakt door wagens met zomerbanden en hoeveel door wagens met winterbanden. Zonder die verhouding is die stelling gewoon waardeloos.
Veel bestuurders met winterbanden komen door overmoedigheid en een vals gevoel van veiligheid in de problemen.

Een winterband rijdt dan wel beter op sneeuw, en iets beter in de koude en nattigheid dan een "eco" of "brol" band (maar nog altijd slechter dan een sportieve band), maar dat wil niet zeggen dat het goed rijdt ...
En op ijs rijdt er gewoonweg niks goed - of er moeten spikes op zitten.


Na een paar winters op winterbanden, nu terug op zomersloffen.
Het slipt wat sneller door, stuurt wat slechter, remt wat slechter, maar ik kom er probleemloos mee ter bestemming.
Zoals vele jaren voordien, eigenlijk.
In het vlakke deel van Vlaanderen zijn winterbanden absoluut niet noodzakelijk.
Woon je kanten Vlaamse Rand of Vlaamse Ardennen, dan ga je ze waarschijnlijk wel nodig hebben op de hellingen.


Ik rij in elk weer, op elk moment.
Het is dus niet zo dat ik de lastige periodes ontwijk. Dinsdagnacht / morgen was het er knal op.
Lokaal was er nauwelijks wat vrijgemaakt, de A12 naar BoZ is door mensen als ik "vrijgereden" op een ontieglijk uur in de morgen, want voor het personeel van Crevits was dat blijkbaar geen prioriteit.
Die loopt maar naar de Antwerpse haven, en dat is maar de grootste economische motor van Vlaanderen en België - totaal onbelangrijk dus.

Opnieuw werd pijnlijk duidelijk hoe slecht de strooidiensten van verschillende zones op elkaar afgestemd zijn.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #59 Gepost op: woensdag 16 januari 2013 - 11:16:44 »
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 januari 2013 - 11:20:46 door Rafael »