Tanken zonder te betalen: dingen die ik mij alsmaar minder kan voorstellen.
Er is hier bij ons een groot tankstation. In een lokaal naast de shop staan er bakken met dranken. Er is daar niemand van het tankstation, er hangen geen spiegels of cameras, en de uitbater heeft er geen zicht op van achter zijn toog. Iedereen plaatst in dat lokaal zijn lege bakken, zet de volle bakken die hij wil in zijn auto, en zegt dan tegen de uitbater hoeveel lege bakken hij ingeleverd heeft en hoeveel volle bakken hij genomen heeft. Er is hier geen mens die zelfs maar voor één enkele ontbrekende lege fles zou liegen. En terwijl de klanten gaan betalen, staat hun auto buiten met de sleutel in het contactslot.
Ik ben daar ooit eens een aanhangwagen gaan huren. Na afloop heb ik die aanhangwagen terug aan de achterkant van het gebouw geparkeerd. Ik ging naar de uitbater en vroeg of hij even mee wilde komen kijken. "Neen", zei hij, "als jij zegt dat je die aanhangwagen daar gezet hebt, dan weet ik dat hij daar staat, en dat je het mij wel zou melden als hij schade zou opgelopen hebben."