Auteur Topic: Move Over!  (gelezen 5818 keer)

wooter

• Gast
Move Over!
« Gepost op: vrijdag 02 maart 2007 - 14:39:59 »
http://www.torontopolice.on.ca/media/video/20070228-move_over.wmv

Sensibiliseringsfilmpje van de politie van Toronto, Canada, betreffende hoe reageren op prioritaire voertuigen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Move Over!
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 06 maart 2007 - 12:15:52 »
Een leerzaam filmpje.

Het is hier in België schrijnend om zien hoe prioritaire voertuigen opgehouden worden door andere bestuurders.

Enkele jaren geleden stond ik op de E19 richting Antwerpen in een stilstaande file even vóór de afrit Berchem-Wilrijk en de Craeybeckxtunnel. Kort daarvoor hadden een aantal bestuurders de pechstrook gevolgd om die afrit te bereiken. Maar daar had een gefrustreerde vrachtwagenbestuurder een einde aan gemaakt door gedeeltelijk op de pechstrook te gaan staan.

Toen een ambulance van het AZ de autosnelweg opgereden kan, kon ze dan ook niet over de pechstrook verderkomen. Op de koop toe was die vrachtwagenbestuurder zo dicht achter zijn voorligger gaan staan, dat hij geen kant meer uit kon. Met als resultaat dat de ambulance minutenlang heeft moeten wachten tot er weer wat beweging in de file kwam. Het hoeft geen betoog dat die vrachtwagenbestuurder mogelijk enkele mensenlevens op zijn geweten heeft.

Anderzijds is het ook zo dat voornamelijk politiemensen, door misbruik te maken van het prioritaire rijden of er, zoals vele begeleiders van waardentransporten, een cowboystijl op na te houden, het respekt voor prioritaire voertuigen afbouwen. Ook deze politiemensen hebben daardoor ongetwijfeld al een aantal mensenlevens op hun geweten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 09 maart 2007 - 17:38:38 »
Citaat
Anderzijds is het ook zo dat voornamelijk politiemensen, door misbruik te maken van het prioritaire rijden of er, zoals vele begeleiders van waardentransporten, een cowboystijl op na te houden, het respekt voor prioritaire voertuigen afbouwen. Ook deze politiemensen hebben daardoor ongetwijfeld al een aantal mensenlevens op hun geweten.
Evenzo moeten ambulanciers er voorzichting mee zijn dat ze enkel prioritair rijden als het nodig is. Als je éénmaal de patiënt hebt opgehaald en het maakt voor de evolutie van de patiënt zijn gezondheid niet uit ofdat hij 5 minuutjes eerder of later aankomt dan moet je niet prioritair rijden.
Politieagenten die prioritair rijden om frietjes te halen moeten zich natuurlijk rotschamen maar ik ga er maar van uit dat dat de uitzondering is.

Ik zag gisteren of eergisteren een burgerauto rijden met meerdere zwaailichten zonder sirene. Er waren minstens 6 lichten, in het op het dak en achter de rooster (ter hoogte van de bumper).
Waren dat van die cowboys die waardetransporten 'begeleiden'?
Ik keek ze nogal spottend aan en schudde eens met mijn hoofd, all show and no go.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 10 maart 2007 - 15:23:25 »
Ik zag gisteren of eergisteren een burgerauto rijden met meerdere zwaailichten zonder sirene. Er waren minstens 6 lichten, in het op het dak en achter de rooster (ter hoogte van de bumper).
Waren dat van die cowboys die waardetransporten 'begeleiden'?

Neen, de waardentransporten worden begeleid door terreinwagens (één ervoor en één erachter) die duidelijk erkenbaar zijn als voertuigen van de federale politie.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 15 maart 2007 - 20:58:14 »
Ik had deze week nog een politiecombi met zwaailichten achter mij rijden op een plaats waar inhalen fysiek onmogelijk was. De bestuurders voor mij konden niet snel genoeg plaats maken voor mij en mijn achterligger; gelukkig reden er op dat moment geen fietsers op het fietspad. Daar mijn achterligger geen speciaal geluidstoestel gebruikte, kon zijn opdracht niet dringend genoeg zijn voor mij om overtredingen te maken om hem door te laten; ik ben dus mooi 50km/h blijven rijden op 2/3 van de rechterkant van de rijbaan.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 16 maart 2007 - 00:01:20 »
Je hebt groot gelijk. Ook ik blijf exact hetzelfde rijden als een voertuig met lichten maar zonder sirene rijdt, ze kennen de regels.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 16 maart 2007 - 12:23:56 »
En als hij komt bumperkleven, vertraag ik zelfs nog om ervoor te zorgen dat ik niet bruusk moet remmen als er een hindernis vóór mij opduikt, en zodoende niet door hem aangereden wordt.

wooter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 22 maart 2007 - 09:37:00 »
Hmja...  Ik rij soms met zo een busje.  Een geel, maar het is nog altijd een busje...

Als ik als automobilist in de verte blauwe lichten zie naderen, maak ik direct al ruimte.  Het heeft geen zin te wachten totdat je de sirene hoort, want dan rij je eigenlijk al in de weg (goed geïsoleerde auto's, weet je wel).

Veel mensen kijken dan ook niet in hun spiegel, en die gasten zie je dan voor m'n ambulance stunten uithalen als 3 voorliggers die wél aan de kant gaan nog gaan inhalen terwijl de sirene staat te blèren...

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 22 maart 2007 - 12:35:12 »
Dit is dan een teken dat de bestuurder van de ambulance niet weet hoe hij ermee moet omgaan.

De wet is duidelijk.
Een prioritair voertuig met alleen zwaailichten heeft een opdracht (hoeft een andere weggebruiker geen rekening mee te houden)
Een prioritair voertuig met de zwaailichten en sirene aan heeft een dringende opdracht (weggebruiker moet er wel rekening mee houden)

Dus moet de bestuurder van de ambulance er maar voor zorgen dat hij op tijd duidelijk maakt wanneer het dringend is of niet en niet op het laatste moment als er (bijna) geen doorkomen meer aan is.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 22 maart 2007 - 20:51:33 »
Benny, ik denk dat Wooter doelt op het feit dat veel auto's en geïsoleerd zijn én dat deze mensen soms ook nog de radio op een hard volume hebben aanstaan.
Mijn ervaring: als de radio niet aanstaat, dan hoor je de ambulance al ver voordat die in de spiegel te zien is. Wat wil je met dat aantal Decibel?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 22 maart 2007 - 21:03:23 »
Benny, ik denk dat Wooter doelt op het feit dat veel auto's en geïsoleerd zijn én dat deze mensen soms ook nog de radio op een hard volume hebben aanstaan.
Mijn ervaring: als de radio niet aanstaat, dan hoor je de ambulance al ver voordat die in de spiegel te zien is. Wat wil je met dat aantal Decibel?

Ik denk veeleer dat Benny het heeft over de talrijke bestuurders van voertuigen van hulpdiensten, die zich inbeelden dat ze ook maar het geringste voorrecht zouden hebben door enkel de blauwe zwaailichten aan te steken, en zich erover verwonderen dat er nog een auto vóór hun neus doorrijdt op een voorrangsbaan als ze uit een zijweg komen en slechts 20 meter vóór het kruispunt het speciaal geluidstoestel inschakelen.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 22 maart 2007 - 21:12:03 »
Benny reageert op deze tekst van Wooter. Hier is dat probleem wat jij schetst niet aan de orde. Dat dit probleem er is dat ben ik met je eens, het heeft echter geen betrekking op iets wat Wooter hier zegt. ;)
Bewerkte Quoot van Wooter
Citaat
Hmja...  Ik rij soms met zo een busje.  Een geel, maar het is nog altijd een busje...

Als ik als automobilist in de verte blauwe lichten zie naderen, maak ik direct al ruimte.  Het heeft geen zin te wachten totdat je de sirene hoort, want dan rij je eigenlijk al in de weg (goed geïsoleerde auto's geïsoleerd heeft in dit verband betrekking op geluid, dus ook op de sirene, weet je wel).

Veel mensen kijken dan ook niet in hun spiegel, en die gasten zie je dan voor m'n ambulance stunten uithalen als 3 voorliggers die wél aan de kant gaan nog gaan inhalen terwijl de sirene staat te blèren...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 22 maart 2007 - 21:53:36 »
Wooter schreef:

Citaat
Als ik als automobilist in de verte blauwe lichten zie naderen, maak ik direct al ruimte.

Benny reageert daar volgens mij zeer terecht op door te schrijven:

Citaat
Een prioritair voertuig met alleen zwaailichten heeft een opdracht (hoeft een andere weggebruiker geen rekening mee te houden).

wooter

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 23 maart 2007 - 07:47:23 »
Een prioritair voertuig met enkel de blauwe lichten hoef ik inderdaad geen voorrang te geven.  Met m'n cabrio kan ik een van achteren naderende sirene vanop een kilometer horen.  Met mijn huidige Zafira is dat nipt een 100 meter als ik de radio heb aanstaan.  Als ik een ambulance zie naderen in mijn spiegel, maar nog geen sirene hoor, bereidt ik me al voor om de nodige ruimte te maken.  Pas rekening gaan houden met de mogelijkheid dat het prioritaire voertuig wél een dringende opdracht heeft vanaf het moment dat je de sirene hoort, is vaak hopeloos te laat.

Rij ik zelf met de ambulance, zal ik op tijd en stond de sirene aanzetten, met inachtname van tijdstip en verkeersaanbod.  Voor een kruispunt met voorrang van rechts in een residentiële wijk betekent dit een wail-cyclus, voor een stadscentrum betekent dit continu sirene overdag en 's nachts enkel als ik een weggebruiker opmerk die mogelijk een conflict kan veroorzaken, bij een rood licht altijd, en op de snelweg zélden.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 23 maart 2007 - 08:44:28 »
Met m'n cabrio kan ik een van achteren naderende sirene vanop een kilometer horen.  Met mijn huidige Zafira is dat nipt een 100 meter als ik de radio heb aanstaan.

Is dat dan misschien een gepantserde Zafira? Of produceert de radio misschien 80 decibel?

Mijn vrouw en ik hebben maar een VW Bora en een VW Touran, maar ik kan me niet voorstellen dat we het speciaal geluidstoestel van een prioritair voertuig pas zo laat zouden horen.