Auteur Topic: Autorijden bij warm weer vergelijkbaar met dronken rijden  (gelezen 6543 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Autorijden bij warm weer vergelijkbaar met dronken rijden
« Gepost op: vrijdag 26 juli 2013 - 18:21:53 »
Citaat van: autokanaal.be
Autorijden bij warm weer vergelijkbaar met dronken rijden

Wanneer de temperaturen boven de 27 graden stijgen, wordt de veiligheid op de weg alsmaar beperkter. [...]

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1421344/autorijden-bij-warm-weer-vergelijkbaar-met-dronken-rijden-2.aspx?utm_source=gva&utm_medium=link&utm_campaign=homepage_blokonder
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
Re: Autorijden bij warm weer vergelijkbaar met dronken rijden
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 26 juli 2013 - 22:43:02 »
bij mij is het altijd 18 gr als ik rijd
ik zou niet weten waarom ik anders moet doen op een zonnige dag dan op een andere
het enige verschil is een donkerder zonnebril
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 27 juli 2013 - 11:08:02 »
De automatische airco te laag zetten is natuurlijk ook niet goed, bvb 23 °C is voor mij best aangenaam in de wagen.

Is natuurlijk voor ieder mens verschillend, maar als men de huisverwarming-woonkamer bvb op 21-22°C zet waarom zou dat dan veel anders zijn in de auto ?  :-\
Een goede zonnebril lijkt me evident.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 27 juli 2013 - 11:36:42 »
bij mij is het altijd 18 gr als ik rijd

Wees daarmee voorzichtig.

Als je uitstapt van 18° in plots 35° of meer in volle zon, zou de MUG er wel eens aan te pas kunnen komen.

Als je dan toch in 18° wil zitten (i.p.v. in 21-22° zoals thuis in je living, zoals Michel schrijft), dan kun je best de laatste kilometers op 25° instellen. Of beter nog: de airco uitschakelen, zodat hij nog kan drogen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 27 juli 2013 - 12:38:42 »
Als je dan toch in 18° wil zitten (i.p.v. in 21-22° zoals thuis in je living, zoals Michel schrijft), dan kun je best de laatste kilometers op 25° instellen. Of beter nog: de airco uitschakelen, zodat hij nog kan drogen.

Idd, gewoon uitschakelen de laatste xx-kilometers of x-minuten.

Bij dit relatief warm weer zeker, daarenboven spaart men ook x %-brandstof. (zuinigste=volautomatische: ~ 5-6 % meerverbruik in autostand bij 23-21 °C)
Indien men op 18°C zet zal de airco zeker meestal volle bak bljven draaien, zeker bij veel zon op de vensters.

De "aanbeveling" van # ADAC is tussen 21° en 23° naargelang buitentemperatuur (hoe warmer buiten hoe hoger) dus ik zit met mijn 23°C perfect op die aanbeveling.
Maar het kan zijn dat dit voor "Scandinaviërs" wat te warm is.  ;)

#
Citaat
http://www.adac.de/infotestrat/adac-im-einsatz/motorwelt/Test_Auto-Klimaanlagen.aspx

Eine vollautomatische Klimaanlage verbraucht deutlich weniger Sprit als halbautomatische oder manuelle Systeme. Für einen geringen Spritverbrauch ist es wichtig, dass die Anlage möglichst autark – also im reinen „Auto“-Modus – die Innenraumtemperaturen regelt. Dann kommen bei der Tankrechnung Mehrkosten von nur fünf bis sechs Prozent dazu. Je nach Außentemperatur ist eine Einstellung auf zwischen 21 und 23 Grad sinnvoll.

Vergeet niet dat de uitgestroomde gekoelde lucht van de airco veel koeler moet zijn om de temperatuur in de auto op peil te houden, bij een buitentemp van 25°C en nagestreefde 22°C in de auto is dit ... 15 ° C.

Citaat
Anhand eines standardisierten EU-Klimaanlagen-Fahrzyklus haben wir Fahrten innerorts und außerorts nachgestellt. Dabei wurde bei einer Außentemperatur von 25° C der Innenraum mittels 15° C Luftaustrittstemperatur an den Düsen auf etwa komfortable 22° C Innenraumtemperatur heruntergekühlt.

http://www.adac.de/infotestrat/technik-und-zubehoer/heizung-und-klima/klimaanlagen/klimaanlagen.aspx?ComponentId=29523&SourcePageId=31968

Wat zou dit voor 18°C zijn ?  ;D  brrrrh...  

Ik ga mijn airco volgende keer op 24°C zetten/proberen...  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 juli 2013 - 12:51:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zondag 28 juli 2013 - 15:16:38 »
Wat zou dit voor 18°C zijn ?  ;D  brrrrh...

Inderdaad. Het gevaar wordt dan ook des te groter dat, als er ook maar één luchtuitlaat niet helemaal correct ingesteld staat, waardoor je die koude lucht ergens op je lichaam krijgt, je daarna met zware problemen zit.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 28 juli 2013 - 18:02:01 »
Vandaag ging ik even shoppen met het vrouwke. Het was relatief koel vandaag, zo'n 35 C. Door de onweders van deze morgend hier in Shengdu was de vochtigheid ongeveer 90%. In de winkels is het dan een zeer koele 20 a 25 C. Na een uurtje binnen en buiten stappen in deze winkels werd ik er gewoon misselijk van! Dan stap ik nog liever een half uur door de hitte, wat we later die dag ook gedaan hebben.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: maandag 29 juli 2013 - 13:10:26 »
Bij dit relatief warm weer zeker, daarenboven spaart men ook x %-brandstof. (zuinigste=volautomatische: ~ 5-6 % meerverbruik in autostand bij 23-21 °C)
dat van dat meerverbruik heb ik nooit verstaan
als ik mijn airco niet had, zou ik wss met open ramen rijden
meerverbruik is dan wel een pak meer dan ~ 5-6 %
better a bad day at sea

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: maandag 29 juli 2013 - 15:02:31 »

Met open ramen tegen 120 km/h is het nogal winderig in het interieur.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 29 juli 2013 - 15:50:21 »
Logisch, maar niet bij (zeer) lage snelheden. De aerodynamica is dan te verwaarlozen.
Bij ralenti zijn het momentele meerkosten bvb tot 70 % (verbruik + 0,4 l/uur). Bij puur stadsverkeer kan het -ook daarom- tot 20 % meer zijn.

Citaat
Durch geregelte Klimakompressoren haben sich die Mehrkosten für ein kühles Auto im Vergleich zu früheren Jahren deutlich reduziert. Im Test zeigte sich aber ein durchschnittlicher Mehrverbrauch von rund 10 bis 15 Prozent über alle Systeme hinweg. Wer in der Stadt unterwegs ist, muss mit rund 20 Prozent Tankzuschlag rechnen (0,54 Liter/100 Kilometer). Außerhalb von Ortschaften (100 km/h durchschnittliche Geschwindigkeit) fällt der Spritverbrauch mit zusätzlichen sechs Prozent geringer aus (0,3 Liter/100 Kilometer). Prozentual wird im Leerlauf am meisten verbraucht: Dann sind es rund 70 Prozent mehr (0,4 Liter in der Stunde).

5 à 6 % is ook bij de duurdere volautomatische airco´s.
Over alle systemen gemiddeld gerekend (manuele/halfautomatische/volautomatische) lag het gemiddeld meerverbruik tussen 10 en 15 %.
Maar de airco´s zijn duidelijk zuiniger geworden als vroeger (ook dankzij regel-electronica)

Zet je (of laat je staan) jouw airco nog altijd op 18°C ? Of fiets je even rond je "bewering" ?  ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 29 juli 2013 - 17:27:20 door Michel »
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 29 juli 2013 - 16:45:56 »
Zet je (of laat je staan) jouw airco nog altijd op 18°C ? Of fietst je even rond je "bewering" ?  ;)
ik zou niet weten waarom ik zou moeten veranderen
over meerverbruik moeten ze in belgistan toch niet zagen, want de overheden zorgen er wel voor dat je wagen ten allen tijde 15% meer verbruikt dan in de beschaafde wereld
better a bad day at sea

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 29 juli 2013 - 17:29:54 »
Zet je (of laat je staan) jouw airco nog altijd op 18°C ? Of fietst je even rond je "bewering" ?  ;)
over meerverbruik moeten ze in belgistan toch niet zagen, want de overheden zorgen er wel voor dat je wagen ten allen tijde 15% meer verbruikt dan in de beschaafde wereld

Voor jou is 18°C niet te koud ? Ook *   :-\

Dan kun je natuurlijk ook heel veel op de verwarmingskosten van je woning sparen (maar ik neem aan dat daar de thermostaat op 21°C staat)

*
Citaat
http://www.producteninformatie.be/tag/airco/

Verkoudheid
‘Van een airconditioning geraak je verkouden’, iedereen heeft het wel eens gehoord. Toch blijkt dit niet te kloppen. Je wordt niet verkouden van de airco zelf, maar van teveel tocht of van de grote temperatuurverschillen tussen binnen en buiten. Door de plotse overgang van de warme buitentemperatuur naar de koude binnentemperatuur kan het rhinovirus, dat verkoudheid veroorzaakt, zich snel vermeerderen. Ons lichaam kan een verschil van vier tot zes graden niet goed opvangen.
« Laatst bewerkt op: maandag 29 juli 2013 - 17:37:06 door Michel »
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: maandag 29 juli 2013 - 19:41:25 »
Dan kun je natuurlijk ook heel veel op de verwarmingskosten van je woning sparen (maar ik neem aan dat daar de thermostaat op 21°C staat)
idd, thuis op 21°
maar dat is omdat ik thuis niet alleen ben, anders zou het minder zijn ;)
better a bad day at sea

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 30 juli 2013 - 16:58:18 »

Een zeer terechte opmerking!

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 30 juli 2013 - 18:05:02 »

Boven 60 km/u verbruik je meer met de ramen open dan met de airco op. Iedereen wil een auto van 150 pk maar klaagt dan dat de airco te veel verbruikt.