Alles op het rechtse rijvak dan?
Juist. De enige plaats waar vrachtwagens thuishoren. Wat niet wegneemt dat vrachtwagenbestuurders ook daar geregeld de kans zien om in elkaar te knallen.
En 50 meter op de Antwerpse ring is al jaren een utopie, meestal mag je blij zijn als je 20meter kunt handhaven.
Je kunt natuurlijk wél 50 meter handhaven, ook al moet je dan soms een klein beetje vertragen omdat er eentje tussengekropen komt.
Maar je moet het natuurlijk willen, in het besef dat die 50 meter nog te weinig zijn tegen 90 km/h, en dan al zeker als het wegdek niet droog is.
Maar voor vele bestuurders (ook van personenwagens) telt alleen zo snel mogelijk vooruitkomen, ook ten koste van de veiligheid. Waarbij er dikwijls geen winst te boeken valt door te weinig veiligheidsafstand te houden.
Als er in de Kennedytunnel een snelheidsbeperking tot 70 km/h geldt, welke ik naleef, en mijn achterligger is een vrachtwagen, komt die in 95% van de gevallen bumperkleven op minder dan 5 meter. Wat bezielt zo een vrachtwagenbestuurder? Wat kan hij daarmee winnen?